قول قالیباف به مرزنشینان سراوانی

در روز دوم بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از جنوب سیستان و بلوچستان صورت گرفت:

قول قالیباف به مرزنشینان سراوانی

حسین سپاهی جام‌جم سیستان‌ و بلوچستان

    محمدباقر قالیباف در روز دوم نظارت میدانی به جنوب استان سیستان و بلوچستان، پس از بازدید از محل اسکان رهبری در زمان تبعید، به کارخانه‌های فراگیر بافت بلوچ ایرانشهر سر زد.
کارخانه بافت بلوچ شهرستان ایرانشهر در سنوات گذشته بیش از 3000نیروی کارگر داشت که باعث رونق منطقه و استان سیستان و بلوچستان بود که سال87 قسمت ریسندگی آن طعمه حریق شد که این موضوع باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران شد. ناگفته نماند قرار بود کارخانه‌های فراگیر بافت بلوچ به بخش خصوصی واگذار شود، ولی با عنایت رهبر معظم انقلاب این کارخانجات در تعهدات دولت باقی ماند؛ موضوعی که مانع بیکاری صدها شهروند این منطقه شد.
دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به شهرستان ایرانشهر خطاب به مسؤولان و مردم در بازدید از این کارخانه‌ها بیان کرد: کارخانه بافت بلوچ که با پیگیری رهبر معظم انقلاب راه‌اندازی شده، نشانگر ظرفیت‌های بومی فراوان استان سیستان و بلوچستان است. فعال کردن چنین ظرفیت‌هایی با قوی کردن مردم و شناسایی توانایی‌های بومی از لحاظ منابع و نیروی انسانی می‌تواند سدهای بسته شده در مسیر پیشرفت استان را بشکند.
مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام‌جمعه اهل سنت ایرانشهر در حاشیه بازدید رئیس مجلس از کارخانه‌های فراگیر بافت بلوچ از ایشان درخواست راه‌اندازی قسمت بافندگی این کارخانه را کرد تا موجبات اشتغال‌زایی 200نفر دیگر نیز فراهم شود.
امام‌جمعه اهل سنت ایرانشهر در زمینه مشکلات و وضعیت معیشت مردم خواستار ساماندهی مرز و تبادل کالا و همچنین کاهش تعرفه برق شد و گفت: مردم از مجلس انتظار دارند به مشکلات آنها رسیدگی کنند.
جمعی از کارگران کارخانه‌های فراگیر بافت بلوچ و مردم خواستار احیای کامل این کارخانه شدند و از عبدالناصر درخشان در ارتباط با مجوز کاشت پنبه در شهرستان‌های ایرانشهر و  دلگان که نیاز اولیه کارخانه است، اظهار رضایت کردند.  قالیباف پس از بازدید از ایرانشهر به سراوان رفت و از نزدیک با مردم صحبت کرد. در این دیدار ،شیرآزاد بزرگ‌زاده، عضو شورای شهر سراوان خطاب به رئیس مجلس با اشاره به خطرات مهلک جاده ترانزیتی خاش -سراوان -کوهک برای مردم این منطقه گفت: مرحوم محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده اسبق مردم شهرستان‌های ایرانشهر سرباز، دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی به‌دلیل استاندارد و دوبانده نبودن راه‌های استان در این راه شهید شدند، اما از سوی مسؤولان تا به حال هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است .
بزرگ‌زاده افزود: مساله دیگر، ظرفیت کشور همسایه پاکستان است. متاسفانه نبود مکانیسم مشخصی در خصوص تعامل میان ایران و پاکستان، خواستار تسریع در موضوع بازارچه مرزی هستیم.
در این میان، قالیباف با قول مساعد نسبت به بهبود وضعیت بازارچه تصریح کرد: تا پایان سال و اول تابستان مردم در این بازارچه به صورت مطلوبی صادرات و واردات انجام خواهند داد.
پس از این بازدید، رئیس مجلس برای انجام جلسات ستادی راهی زاهدان شد تا با مقامات استانی در این شهر جلسات فشرده‌ای برگزار کند.