مرگ تلخ 4 كارگر  با گاز ماهی

جزئیات حادثه مرگبار در كارخانه تولید پودر ماهی در قشم

مرگ تلخ 4 كارگر با گاز ماهی

فداكاری برای نجات جان دیگری از مرگ، باعث شد از پنج كارگر كارخانه تولید پودر ماهی صبا مجد در قشم، چهار نفر جان‌شان را از دست بدهند و یكی از آنها به طور معجزه‌آسایی از مرگ حتمی نجات پیدا كند.  
صبح روز یكشنبه 27 مهر برای كارگران‌كارخانه، روزی بود مثل تمام روزهای دیگر خدا. لباس‌های كارشان را پوشیدند و عازم محل كار خود شدند. در كارخانه، حوضچه‌ای وجود دارد كه از آن برای تولید پودرماهی استفاده می‌شود، اما روز حادثه تبدیل به قتلگاه شد.
 محمد داوری، پسرخاله فرشید نقشبندی از روز حادثه به جام‌جم می‌گوید: «ساعت 12 ظهر بود كه دو نفر از بچه‌های شركتی كه فرشید در آن كار می‌كرد، با من تماس گرفتند و در مورد حادثه صحبت كردند. علت دقیق حادثه را نمی‌دانم، اما طبق شنیده‌هایم، آن روز فرشید به عنوان نفر اول وارد حوضچه می‌شود تا كارش را شروع كند، اما انگار دستگاه خراب بود و كار نمی‌كرد. كارگرها یكی از پسرعمه‌های مرا خبر می‌كنند تا به عنوان تعمیركار وارد حوضچه شود و دستگاه را درست‌كند. وقتی پسرعمه‌ام وارد حوضچه می‌شود، هر دو در دو نقطه‌ از حوضچه می‌نشینند كه زیر آن خونابه ماهی جمع شده بود. پسرعمه‌ام تلاش می‌كند دستگاه را روشن‌ كند، اما روشن نمی‌شود. زمانی كه دریچه موتور پمپ را باز می‌كند، ناگهان هر دو نفر را كه روی شیلنگ نشسته بودند، به درون حوضچه پرتاب می‌كند. درون حوضچه هم پر بود از گاز ماهی. با پرت‌شدن آن دو به درون حوضچه، بقیه كارگرها كه از حادثه باخبر شده بودند، خودشان را به حوضچه می‌رسانند تا آنها را نجات دهند. یكی از كسانی‌كه برای كمك رفته بود، برادر همان پسر عمه‌ام بود. هركدام‌شان كه وارد حوضچه می‌شوند، به خاطر گاز ناشی از ماهی همان‌جا از حال می‌روند. همین طور نفرات بعد وارد حوضچه می‌شوند تا بقیه را نجات دهند، اما خودشان گرفتار می‌شوند. وضعیت آنقدر بحرانی شده بود كه كارگران با آتش‌نشانی و اورژانس قشم تماس می‌گیرند و درخواست كمك می‌كنند.»
 گاز مرگبار ماهی
در كارخانه ولوله‌ای به پا شده بود و همه دنبال راهی بودند تا كارگران را از حوضچه بیرون بكشند، اما كسی جرات نمی‌كرد وارد آن شود. محمد زارعی، تكنیسین اورژانس قشم می‌گوید:
«ساعت 11:56 دقیقه حادثه را به ما اطلاع دادند. به محل‌كه رسیدیم، دقایقی بعد، نیروهای آتش‌نشانی هم از راه رسیدند. چاله محل حادثه، چهار متر عمق، 10 متر طول و سه متر عرض دارد و داخل آن خونابه و لجن ماهی جمع شده بود. دو نفر از حادثه دیده‌ها طاقباز درون حوضچه افتاده و فوت شده و یكی دیگرشان هم روی دستگاه بود كه متوجه شدیم زنده است. دو نفر از بچه‌های آتش‌نشانی پایین رفتند و مصدوم را بالا آوردند و من و همكارم كه بالا بودیم، او را معاینه كردیم كه ضربان قلب داشت. او را به درمانگاه سوزا بردیم و در درمانگاه اقدامات درمانی را انجام داده و سپس او را به بیمارستان قشم منتقل كردیم. حوضچه، گاز ماهی بسیار متعفنی تولید می‌كند كه چون میزان اكسیژن موجود در آن بسیار كم است، فرد در اثر تماس و استشمام آن بدحال و دچار تهوع می‌شود. بوی این گاز به قدری مشمئزكننده است كه حتی وقتی مصدوم را به بیمارستان منتقل كردیم، حال پرسنل بیمارستان در اثر استشمام بو بد شده بود. حتی ما هم با وجود این‌كه چندبار آمبولانس و لباس‌های‌مان را شستیم، اما باز هم بو می‌داد. متاسفانه در این كارخانه، نكات ایمنی رعایت نشده بود و كارگران مجهز به ماسك فیلتردار نبودند، در حالی‌كه كارگران باید از ماسك استفاده كنند و كارخانه هم باید مجهز به كپسول اكسیژن باشد.» پس از پیدا كردن دو كارگر فوت شده، ناگهان خبر رسید كه از دو كارگر دیگر كارخانه هم خبری نیست. با پمپ، لجن درون حوضچه را خالی و پس از خالی شدن آن، جسد دو كارگر دیگر هم نمایان می‌شود.
 بهبود نسبی كارگر نجات‌یافته
ناهید نقشبندی، عمه فرشید در مورد آخرین وضعیت او می‌گوید:« خدا را شكر وضعیت هوشیاری او بهتر شده و از
3 به 5  رسیده است. با این‌كه بیهوش است، اما پزشكان به ما امید داده‌اند كه حال فرشید در روزهای آینده بهتر می‌شود.»
مریم احمدی‌نسب همسر فرشید هم كه به تازگی او را در بیمارستان ملاقات كرده است، از این‌كه همسرش از مرگ نجات پیدا كرده خوشحال است، اما عزادار دو فامیل دیگرش هم است كه در حوضچه فوت شده‌اند:« من و فرشید دو سال است كه ازدواج كرده‌ایم و ثمره عشق‌مان هم یك پسر یك ساله است. فرشید دو سالی می‌شد كه در كارخانه ‌كار می‌كرد و از كارش هم راضی بود، اما چند روز قبل از وقوع حادثه به من‌گفت كه دیگر دوست ندارد در كارخانه كار كند. علتش را هم نگفت، چون همیشه مشكلاتش را پشت در می‌گذاشت و بعد وارد خانه می‌شد. صبح روز حادثه به من زنگ زد و گفت‌كه بیا و گوشی‌ام را برای تعمیر ببر كه پدرش رفت و گوشی را گرفت و بعد از تعمیر، گوشی را به خانه آوردم. چون ناراحتی قلبی دارم، كسی به من نگفت كه چه اتفاقی برای همسرم افتاده است و خاله‌اش این خبر را به من داد. خدارا شكر الان خوب است، اما هنوز به هوش نیامده و منتظریم تا ضریب هوشیاری‌اش بالا برود.»
 پلمب شركت تولید پودرماهی
مرگ چهار كارگر به فاصله كم از یكدیگر باعث شد تا سرهنگ حسین الهی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان قشم از بازداشت رئیس شركت پودرماهی شهر سوزا به دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قم خبر دهد.
رئیس كل دادگستری استان هرمزگان از تحقیقات قضایی در خصوص جان باختن چهار نفر از كارگران شریف در جزیره قشم خبر داد.
 علی صالحی ظهر امروز ۲۸ مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در پی وقوع سانحه در شركت پودر ماهی صبا مجد قشم كه متأسفانه منجر به جان باختن چهار نفر از كارگران شریف و مصدومیت یك نفر شد با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان در محل و به منظور صیانت از سلامت دیگر كارگران و همچنین انجام تحقیقات كارشناسی و اعلام نظریه پزشكی قانونی، دستورات قضایی لازم صادر شد.
 رئیس كل دادگستری استان هرمزگان در ادامه ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار این كارگران شریف بیان كرد: دستگاه قضایی با جدیت و قاطعیت تحقیقات لازم را به منظور شناسایی عوامل مؤثر در این سانحه دلخراش انجام می‌دهد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی ناشی از عدم رعایت موازین فنی با متخلفان برخورد خواهد كرد.