آرامشی که ابدی شد

هنرمندان در گفت‌وگو با جام‌جم از ویژگی‌های زنده‌یاد محمود فلاح گفتند

آرامشی که ابدی شد

بسیار مهربان بود و امكان نداشت خبرنگاری به او مراجعه كند و كلمه دخترم و پسرم را از او نشنود. برایش فرقی نداشت خبرنگاری جوان باشید یا چند سالی در این عرصه تجربه كسب كرده باشید، در نهایت به شما احترام می‌گذاشت. او كسی نبود جز زنده‌یاد محمود فلاح كه تهیه‌كنندگی آثار شاخصی چون تفنگ سرپر و مختارنامه را در كارنامه دارد. از اولین باری كه شخصا به دفترش مراجعه كردم، 18 سال می‌گذرد و آن هم برای گفت‌و‌گو درباره سریال تفنگ سرپر بود. نكته قابل تامل این بود كه با توپ پر رفته بودم تا انتقادهایی كه نسبت به این سریال می‌شد را بپرسم، اما وقتی با چهره آرام او رو‌به‌رو شدم، آتش خبرنگاری‌ام فروكش كرد و بعد با آرامش، انتقادهایم را كردم و او هم بدون آن‌كه عصبانی شود، یك به یك به سوالات جواب داد و در انتها خطاب به من گفت: «دخترم میانه شما با لواشك چطوره؟» من هم در حالی كه چشمانم برق می‌زد، به او گفتم كه فوق‌العاده است و او همان لحظه ادامه داد: «می‌خواهم یك تجربه جدید از لواشك به شما بگویم. همین‌جا به جای قند، چای‌تان را با لواشك میل كنید و ببینید كه چقدر خوشمزه است.» من هم تجربه كردم و بسیار هم عالی بود. در مجموع زنده‌یاد محمود فلاح به خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری در میان هنرمندان زبانزد است. این هنرمند به غیر از دو اثر شاخص برای تلویزیون، سریال‌های مخاطب‌پسندی همچون خوش‌غیرت، خوش‌ركاب، اوی مثبت و... هم تهیه كرده و فیلم‌های سینمایی؛ چند كیلو خرما برای مراسم تدفین، رسم عاشق‌كشی، جایی در دورست و... نیز از او به‌جا مانده است. این هنرمند با مدرك فوق‌دیپلم برق به جمع كارمندان سازمان رادیو و تلویزیون پیوست و بعد از اخذ مدرك مهندسی برق و الكترونیك به عنوان تنظیم‌كننده واحدهای سیار و برنامه‌ریز رپورتاژ به كارش ادامه داد. وی در جریان بازگشت امام خمینی(ره) به ایران و سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا، نقشی محوری در پوشش تصویری مراسم ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ داشت. بعد از انقلاب، محمود فلاح در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما به فعالیت پرداخت و سال‌ها مدیركل تولید این سازمان بود. تجهیز و اعزام ده‌ها گروه به خطوط مقدم در زمان جنگ تحمیلی از جمله كارهای اوست. او اول آبان به دلیل عارضه ریوی درگذشت. با هنرمندان درباره او به صحبت نشسته‌ایم.

تسلیت رئیس رسانه ملی
عبدالعلی علی‌عسكری رئیس صداوسیما در پیامی درگذشت محمود فلاح همكار پیشكسوت صداوسیما را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است:
«درگذشت محمود فلاح، چهره پیشكسوت رسانه ملی را به خانواده، دوستان و همكاران وی تسلیت می‌گویم. مرحوم فلاح در طول سالیان متمادی فعالیت در سازمان صداوسیما از خود، نام نیكی به جای گذاشت. بی‌شك نقش محوری او در پوشش تصویری استقبال و سخنرانی امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ فراموش‌‌ناشدنی است؛ همچنان‌كه تلاش او در ثبت لحظات تاریخی ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و بدرقه تاریخی حضرت روح‌ا... با حضور عاشقانه مردم این سرزمین ماجور خواهد بود. محمود فلاح عزیز با تهیه‌كنندگی سریال مختارنامه هم، آن را به عنوان یكی از باقیات‌الصالحات خویش برجای گذاشت. از درگاه خداوند تعالی برای آن فقید سعید، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.»
همچنین دكتر حمید شاه‌آبادی معاون سیما، دكتر علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما و مركز سیمافیلم در پیام‌های جداگانه درگذشت محمود فلاح، چهره ماندگار صدا و سیما و تهیه‌كننده پیشكسوت را تسلیت گفت.



آرام بود و مهربان
حمیدرضا پگاه، بازیگر نقش اصلی غیبیش در تفنگ سرپر: «وقتی پیشنهاد نقش اصلی سریال تفنگ سرپر به من شد، برایم هیجان‌انگیز بود؛ چون پنج تا شش سال از فعالیتم در حوزه بازیگری می‌گذشت.
البته قبل از این سریال تجربه همكاری با زنده‌یاد محمود فلاح را در سریال قبیله عشق داشتم، اما نقشم در سریال تفنگ سرپر با چالش بیشتری همراه بود، چون شخصیت اصلی سریال بود. در مجموع بازی در هر دو سریال خاطرات زیادی برایم به‌جا گذاشت و آنچه برایم از شخصیت زنده‌یاد فلاح بارز بود و زیبا؛ آرامش وجودش بود. آقای فلاح به‌شدت آرام بود و همین آرامش او برای كارهای بزرگ تلویزیون لازم بود.
به نظرم یكی از ویژگی‌های مهم در ساخت آثار شاخص و درجه یك، حضور تهیه‌كنندگانی است كه آرامش داشته باشند و آقای فلاح چنین ویژگی‌ای داشت. یكی دیگر از شاخصه‌های ممتاز او، احترام گذاشتن به همه بود. برایش فرقی نمی‌كرد كه بازیگر كهنه‌كار است یا جوان. امكان نداشت به او احترام نگذارد. همین احترامی كه او در اوایل كارم می‌گذشت، به من اعتماد به نفس می‌داد.»




به دنبال مال‌اندوزی نبود
محمد فیلی، بازیگر نقش شمر در سریال مختارنامه: «خدا رحمتش كند. بسیار متاثر شدیم. گرچه مرگ حق است، اما خاطرات عزیزانی كه به آنها دلبسته هستیم، اذیت‌مان می‌كند و زنده‌یاد محمود فلاح هم یكی از این عزیزان بود. از دست دادن او برای‌مان سخت است. او بسیار انسان باشخصیتی بود. به حرف همه گوش می‌كرد و در حد توانش كمك می‌كرد تا مشكلات دیگران را حل کند. اهل عمل بود و این طور نبود كه فقط حرف بزند. یعنی سرسری به هیچ چیز نگاه نمی‌كرد. كمتر كسی مثل آقای فلاح پاك و صادق بود و تهیه‌كننده‌ای بود كه به فكر مال‌اندوزی نبود. مدیر، مدبر و بی‌نظیر بود. كمتر می‌توان نظیر او را پیدا كرد و تهیه‌كنندگان جوان باید سال‌ها مسیر تهیه‌كنندگی را طی كنند تا بتوانند به اندازه محمود فلاح باشند. خدایش بیامرزد و روحش سبز.»



یک انسان باشکوه
صدرالدین حجازی، بازیگر نقش خولی بن یزید اصبحی در مختارنامه: «دوستی من و آقای فلاح بسیار صمیمانه و خاص بود و ارتباط نزدیكی داشتیم. امكان نداشت همدیگر را ببینیم و با هم شوخی نكنیم. من در سریال‌های تفنگ سرپر، قبیله عشق، مختارنامه و... حضور داشتم و با او همكاری كردم. واقعا از كار كردن با او لذت می‌بردم، زیرا  انسان با شكوه و شریفی بود. روزگاری كه در سازمان صدا و سیما جزو مدیران بود، اطلاع دارم افراد بسیاری را استخدام كرد و از این طریق به آنها كمك كرد تا به زندگی‌شان سر و سامان بدهند. بسیار مهربان، باشخصیت و اهل خانواده بود. گاهی می‌دیدم كه به او ظلم می‌شود، اما او گذشت می‌كرد و راحت می‌بخشید. از خودش می‌گذشت تا به بقیه لطمه نزند. واقعا از دست دادن او حیف بود و دردناك. او همیشه طرف مشورت مدیران سازمان صدا و سیما بود و خیلی در این حرفه زحمت كشید.»



تلاش مستمر و خالصانه
داوود میرباقری، كارگردان سریال سلمان فارسی نیز به واسطه ده سال همكاری با محمود فلاح در سریال مختارنامه، میانه فیلمبرداری سریال سلمان فارسی و از شهرك سینمایی نور، یادداشتی را به شرح زیر برای محمود فلاح نوشت:«انالله و انا الیه راجعون. دست تقدیر باز هم یكی دیگر از همراهان و همكاران دلسوخته‌مان را از ما گرفت. شادروان محمود فلاح در طول یك دهه تلاش مستمر و خالصانه در كنار اینجانب به خلق اثر سخت و طاقت‌فرسای مختارنامه، همت گماشت. باشد كه خداوند سبحان او را در زمره نیكان خویش قرار داده و آرامش ابدی را به او ببخشاید.»



مرد بی‌ادعا
خسرو معصومی، كارگردان كه فیلم‌های رسم عاشق‌كشی و جایی در دوردست را با او كار كرده بود: «محمود فلاح از تهیه‌كنندگان با اخلاق و بی‌ادعایی بود كه نظیرش در سینما و تلویزیون كم پیدا می‌شود و ای‌كاش رفتار شخصی و سلوك حرفه‌ای چنین تهیه‌كنندگانی الگوی همگان باشد. فلاح سال‌ها هم در تلویزیون و هم در سینما كار كرد و ویژگی اصلی كارش هم تلاش برای تولید محصولاتی بود كه برای مخاطب عام جاذبه داشته باشد. طبیعی است كه در این مسیر كلی تجربه متفاوت هم داشت كه برخی از آنها هم ماندگار هستند. فلاح سعی كرد به جوانان كمك كند كه وارد فیلمسازی شوند و درعین حال افراد باتجربه‌تر را هم كمك كرد كه فیلم‌ها و سریال‌های متفاوت بسازند. او گونه‌های مختلف از ملودرام تا درام‌ ماجراجویانه، ژانر وحشت و حتی فیلم‌هایی با ساختار هنری را تولید كرد و جالب این‌كه تقریبا تمامی فیلم‌هایش ارزش تماشا دارند.»