3 روایت از 3 حادثه

جزئیات درگیری با دختر جوان در آبادان، مرگ یک متهم در مشهد و تیراندازی پلیس اسفراین به متهم فراری

3 روایت از 3 حادثه

ماجرا از انتشار سه فیلم در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. اولین فیلم در آبادان و دومی در مشهد و سومی در اسفراین بود. در ماجرای اول، دختری با صورت خونین روی زمین افتاده و مردی که لباس نگهبانی به تن دارد، پا روی سینه‌اش گذشته و زنانی او را دوره کرده‌اند. درحالی که جزئیات این فیلم برای کاربران روشن شده بود، فیلم دیگری از شهرک حجتیه مشهد منتشر و خبرساز شد. در این فیلم، مامور پلیس متهمی را به میله‌ای دستبند زده و گاهی به او نزدیک می‌شود و صدای شوکر است که به گوش می‌رسد. در آخرین فیلم هم متهمی در اسفراین هنگام فرار با شلیک پلیس از پا در آمد. پس از انتشار این سه فیلم و واکنش در فضای مجازی به آن، پلیس و دستگاه قضایی به آن ورود پیدا کرد و دستور تحقیقات و برخورد با مقصران صادر شد. این حوادث در حالی تکرار شده که رئیس دستگاه قضا چند روز قبل در دستوری به دادستان تهران تاکید کرده بود؛ تعرض به متهم ولو اراذل قطعا مجاز نیست.

تسویه حساب شخصی
در ماجرای آبادان، پنجشنبه هفته گذشته دختر جوانی به قصد تسویه حساب شخصی به یکی از خانه‌های شهرکی در آبادان رفت و با ساکنان آن  درگیر شد. این کشمکش و درگیری بالا گرفت و دعوای میان آنها به بیرون از خانه کشیده شد. بعد از این ماجرا بود که فیلم این حادثه دست به دست میان کاربران فضای مجازی منتشرشد. واکنش‌ها به این فیلم تا جایی پیش رفت که دادستان کل کشور در تماس تلفنی با دادستان مرکز استان خوزستان، دستور پیگیری فوری ضرب‌وشتم زن جوان در این شهر را صادر کرد. چند ساعت بعد، دختر جوان مقابل دوربین صداوسیما قرار گرفت و درباره حادثه گفت: برای طرح مساله شخصی به این خانه رفته بودم و از پسر خانواده  خواستم از پدرش بخواهد بیرون بیاید تا با وی حرف بزنم.  اما به جای پدرش، دیگر اعضای خانواده بیرون آمدند و به من حمله کردند و کتکم زدند.  از ترسم فرارکردم و به خیابان آمدم و مقابل خودروی عبوری را گرفتم و از راننده کمک خواستم. اما اعضای آن خانواده با فریاد دزد، دزد، خودرو را متوقف کردند و راننده خودرو مرا کتک زد و تحویل اعضای آن خانواده داد و آنها  دوباره مرا کتک زدند. برای دفاع از خودم، با کاتری که همراه داشتم ضربه‌ای روی دست پسر آن خانواده زدم. زیر نظر پزشک اعصاب و روان تحت درمان هستم و زمانی که به خانه آن خانواده رفتم به‌شدت عصبانی بودم.
اما این همه ماجرا نبود و اعضای خانواده‌ای که با دختر جوان درگیر شده و او را کتک زده بودند نیز به تشریح  ماجرا پرداختند.  با تحقیق از  آنها معلوم شد دختر جوان به خانه‌شان آمده و ابتدا پسر خانواده را با شیء تیزی مثل کاتر تهدید کرده و به زور توانسته وارد خانه شود و بعد از آن، دختر خانواده را تهدید کرده و  خواسته پول، طلا، دلار و هر چه در خانه دارند را به او تحویل دهند. بعد از این‌که پسر خانواده برای دفاع از خواهر کوچک‌ترش اقدام می‌کند با ضربه کاتر آن  دختر زخمی می‌شود.   پرونده قضایی در این باره در دادسرای شهر آبادان تشکیل شده است.  یکی از نیروهای حراست پالایشگاه آبادان که در این درگیری برخورد ناشایست و خشن از خود نشان داد نیز با هماهنگی قضایی روانه زندان شد.  اتهام دختر مهاجم، ایراد جرح عمدی بود؛ اما با توجه به شدت جراحاتی که  روی سر و صورت او بود، برای ادامه درمان تحویل خانواده‌اش شد. برای دو خانم دیگر طرف دعوا که دو عضو یک خانواده بودند، به اتهام ضرب و جرح منجر به جراحات، قرار قانونی صادر شده، اما با قرار وثیقه آزاد هستند.



درگیری مرگبار پلیس و متهم
دو روز بعد از انتشار فیلم جنجالی آبادان، برخورد پلیس با متهمی در شهرک حجتیه مشهد خبر ساز شد. در این فیلم یک دقیقه‌ای، متهمی به میله‌ای دستبند زده و مامور پلیس چند بار به او نزدیک شده و به بدنش شوکر می‌زند.
یک هفته بعد از این حادثه ، خانواده اش فیلمی از برخورد پلیس با او  و جسدش که آثار کبودی روی آن دیده می شد را در فضای مجازی منتشر کردند.
 آن‌طور که خانواده این مرد مدعی شده‌اند، مرد جوان به خاطر این‌که پلیس در ماشین به او اسپری فلفل زده بودند، فوت می‌کند.برادر این مرد که مهرداد نام دارد هم با انتشار فایل صوتی عنوان کرد؛ درست است که برادرم معتاد بود اما  پلیس برخورد مناسبی نداشت.
در حالی که این فیلم در گوشی ها دست به دست می شد، واکنش های رسمی به آن آغاز شد. بر اساس اعلام پلیس ،  درگیری مربوط به 27مهر امسال در شهرک حجتیه مشهد است. آن روز  این مرد مقابل خانه پدرزنش می‌رود و با او درگیر می‌شود. خانواده پدرزنش هم در تماس با پلیس درخواست کمک می‌کنند که مامور گشت کلانتری به محل می‌رسد و او را تا زمان حضور گشت خودرویی برای انتقال به کلانتری به میله‌ای آهنی دستبند می‌زند. پلیس دیروز فیلمی از درگیری و شرارت‌های متهم منتشر كرد كه در آن، مهرداد اقدام به تخریب شیشه خودروها و مغازه‌ها كرده و سپس توسط اهالی دستگیر می‌شود. در پایان خودروی پلیس كه توسط متهم تخریب شده، نشان داده می‌شود. فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی دیروز از احضار مامور كلانتری برای تحقیقات خبر داد.
سردار محمدكاظم تقوی  افزود:مرد جوان دارای سوابق متعدد نگهداری حشیش و هروئین در سال ۹۳، سرقت ادوات كشاورزی و سرقت گوشی تلفن همراه در سال ۹۷ و سرقت احشام وسرقت لوازم خانه و سرقت از باغ در سال۹۸ بوده است.
همچنین دادستان نظامی استان خراسان رضوی از تشکیل پرونده‌ای در دادسرای نظامی درباره مرگ مرد جوان در جریان دستگیری توسط ماموران نیروی انتظامی خبر داد.
مهدی اخلاقی افزود: پرونده‌ای در این ارتباط در دادسرای نظامی خراسان رضوی تشکیل شده و خانواده متوفی نیز شکایت خود را به این دادسرا اعلام کرده‌اند. به دستور اینجانب بازپرس دادسرای نظامی خراسان رضوی با حضور در پزشکی قانونی پس از کالبدشکافی، دستور نمونه‌برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری بر مرگ متوفی را صادر کرده است.پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای نظامی خراسان رضوی ارجاع و موضوع در هشت بند به ضابطان قضایی ارجاع شده است.
پلیس با سعه صدر برخورد کند
قاضی علی‌اكبر احمدی‌نژاد، بازپرس جنایی مشهد  عصر دیروز جزئیات جدیدی از این ماجرا را تشریح کرد و گفت: هنوز علت مرگ این فرد مشخص نیست و پزشكی‌قانونی باید علت را مشخص كند. خانواده این فرد مدعی كتك‌‌كاری هستند و این آثار به‌ویژه در ناحیه گردن متوفی دیده‌شده، اما علت اصلی مرگ را باید پزشكی‌قانونی مشخص كند و تحقیقاتی نیز در دادسرای نظامی باید صورت گیرد. وی تصریح كرد: استفاده از شوكر نمی‌تواند عامل قتل باشد و اتفاقی اگر رخ داده باشد، مربوط به بعد از این مورد است که باید روی آن كار كرد زیرا شوكر اغلب برای ترساندن و ساكت كردن است، بیشتر باید درباره زمان انتقال فرد تحقیق صورت گیرد. رفتار فرد در تحریك پلیس بی‌تاثیر نبوده و كسبه محل نیز فحاشی را تایید می‌كنند. اما این برای پلیس توجیه‌كننده نیست و در این میان آنچه برای ما مهم است، بررسی و دستیابی به علت مرگ است و این مهم نیازمند تحقیق میدانی است. ممكن است پروسه دو تا سه ماه طول بكشد و براساس فوریت ممكن است زودتر نیز دنبال شود و به نتیجه برسد.
وی تاکید کرد: اکنون در این شرایط نمی شود از رفتار فرد صحبت کرد، زیرا باید قانونمدارتر و خویشتن دارتر برخورد کرد و وقتی پلیس وارد قضیه می شود باید با سعه صدر بیشتری برخورد کند. خانواده  نیز مدعی کتک کاری هستند و البته اینها توجیه رفتار پلیس نیست.


مرگ هنگام فرار با شلیک پلیس
سومین فیلم مربوط به دستگیری متهمی در اسفراین است. در این فیلم ماموران بعد از تعقیب متهمی به سمت او شلیك كردند كه بر اثر شلیك پلیس، متهم دستگیر و در بیمارستان فوت می‌كند.پس از انتشار این فیلم و  اعلام خبر مرگ این مرد با گلوله پلیس ، خانواده اش خواستار برخورد با مامور تیرانداز شدند. از سوی دیگر رئیس پلیس اسفراین  از لفظ شرور برای این متهم استفاده کرد و گفت: متهم  از توزیع کنندگان موادمخدر صنعتی بود که هنگام فرار دوبار قصد گروگانگیری داشت اما ناکام ماند.
سرهنگ مجید یگانه‌پور با اشاره به این‌كه این مامور انتظامی اقدام به شلیك گلوله به پای متهم می‌كند، گفت: این شرور سابقه‌دار با اصابت گلوله به پایش زمین‌گیر و سپس توسط ماموران انتظامی دستگیر می‌شود. ماموران بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و برای این‌كه این فرد زودتر به مراكز درمانی منتقل شود، به‌وسیله خودروی سازمانی وی را به بیمارستان منتقل می‌كنند. باوجود اقدامات درمانی انجام‌شده توسط كادر درمان، این شرور سابقه‌دار به هلاكت رسید و در بازرسی بدنی انجام‌شده از متهم مقداری هروئین و شیشه، یك عدد ترازوی توزین مواد و یك قبضه چاقو كشف و ضبط شد.
تشکیل پرونده قضایی
پس از شکایت خانواده این مرد، پرونده ای در دادسرای نظامی خراسان شمالی تشکیل و تحقیقات درباره رعایت قانون بکارگیری سلاح در این تیراندازی آغاز شد. بازپرس پرونده دستور تحقیق از شاهدان و بررسی دوربین های مداربسته را صادر کرده است.
 دادستان نظامی خراسان شمالی عصر دیروز اعلام كرد؛ اولیای دم این جوان با حضور در دادسرای نظامی خراسان شمالی، شكایتی با عنوان تیراندازی منجر به قتل مطرح كردند.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و ادعا‌های اولیای دم متوفی، طی تماس تلفنی در حضور اولیای دم از مدیركل پزشكی‌قانونی استان درخواست كردیم تا با دقت و سرعت، جسد كالبدشکافی و علت فوت و نوع صدمه‌های وارد شده مشخص شود.