نخستین سکه‌های جهان

نخستین سکه‌های جهان


نخستین سکه‌های جهان چه شکلی بودند و برای کدام سرزمین؟ برای کدام قوم و چه دوران تاریخی؟ اگر مشتاق رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها هستید، کافی است در اولین فرصت سری به موزه آستان‌قدس‌رضوی بزنید. تعدادی از این سکه‌ها با عنوان سکه‌های کروزوس در موزه رضوی وجود دارد و به‌تازگی از آن رونمایی شده‌است.
در سال‌های دور پس از گذشت از مرحله مبادله کالا به کالا، مبادلات از طریق حلقه‌های مبادلاتی صورت می‌گرفت که روشی سخت و گران قیمت بود؛ چراکه نگهداری تعداد زیادی حلقه‌های مبادلاتی برای خرید یک وسیله گرانبها کار آسانی نبود. به دلیل وجود مشکلات این چنینی و از طرفی وجود طلا و نقره، در زمان قدیم از طلا و نقره برای ساخت نخستین سکه و استفاده از آن در مبادلات تجاری، استفاده شد، یعنی همین سکه‌‌هایی که نمونه‌هایی از آن را اکنون می‌توانید در موزه حرم امام هشتم در مشهد ببینید.
محمدحسین یزدی‌نژاد، مسؤول امور گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه رضوی آستان‌قدس‌رضوی می‌گوید: گنجینه سکه موزه رضوی، سکه‌های بیش از یکصد سلسله از فرمانروایان ایران و جهان را در اختیار دارد و آماده همکاری با دانشجویان، محققان و پژوهشگران تاریخ ایران و دوره‌اسلامی است.
500نسخه خطی و چاپ‌سنگی نفیس با موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) از گنجینه‌های دیگر موزه آستان قدس است که در کتابخانه مرکزی این آستان نگهداری می‌شود. نسخه وقفی نادرشاه افشار از جمله این نفایس است. / جام‌جم دیلی