مرور و عبور

مرور و عبور

هشدار رهبر انقلاب درباره سوءاستفاده دشمن از قومیت‌گرایی
آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار جمعی از علمای اهل تشیع و تسنن، معتمدان و رئیسان طوایف استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وحدت و همدلی مسؤولان و مردم و خدمات انجام گرفته دراین منطقه خواستار تلاش مضاعف مسؤولان برای رفع نیازمندی‌ها و مشکلات موجود در استان سیستان و بلوچستان شدند.
رهبر معظم انقلاب مرزبانی و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران را شانی افتخارآمیز برای مردم غیور سیستان و بلوچستان دانستند و با اشاره به حضور خود در دوران تبعید در منطقه سیستان و بلوچستان در رژیم گذشته، افزودند: من بر اساس آشنایی با این منطقه و مشکلات، آن منطقه را دارای استعدادهای طبیعی می‌دانم که زمینه کار و تلاش در آنجا بسیار فراهم است.
ایشان با اشاره به تلاش دشمن برای بهره‌برداری از عوامل مذهبی و قومی در این منطقه خاطرنشان کردند: به واسطه احکام نورانی اسلام که مسلمانان را دعوت به وحدت و همدلی کرده است و با هوشیاری مردم و علمای اهل تشیع و تسنن در سیستان و بلوچستان دشمن در رسیدن به اهداف شوم خود در این منطقه تاکنون ناموفق بوده است. (صفحه2)




زانوسی در راه تهران
کریستف زانوسی، فیلمساز معاصر و برجسته لهستانی در هفته فیلم لهستان که از امروز تا 13آبان در محل سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود به ایران سفر خواهد کرد.
در این هفته فیلم که با همکاری سفارت لهستان در تهران برگزار می‌شود فیلم‌هایی از فیلمسازان برجسته آن کشور همچون کریستف کیشلوفسکی، آندره وایدا و کریستف زانوسی نمایش داده می‌شود. زانوسی که برخی از آثارش سال‌ها پیش در ایران به نمایش داده شده بود روز چهارشنبه(18آبان) در ساعت20 سخنرانی خواهد کرد. (صفحه 3)



بن شکر و برنج کارگری اعلام شد
ستاد بن کارگری اعلام کرد: از سری بن‌های سال 78 کارگران متاهل قطعه بن شماره 49 برای دریافت پنج کیلوگرم شکر و قطعه بن شماره 74 برای دریافت چهار کیلوگرم برنج ایرانی تعیین شده است. به گزارش روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی با توجه به اعلام آمادگی اتحادیه امکان برای تامین و توزیع کالا، دارندگان بن‌های فوق می‌توانند ضمن مراجعه تدریجی به عاملان توزیع، بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی نسبت به دریافت سهمیه اعلام شده اقدام کنند. (صفحه 4)



جورج‌بوش رای می‌آورد
در آخرین تلاش‌های انتخاباتی آمریکا مباحث مربوط به مالیات شعارهای مهم انتخابات آمریکا بوده است.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز برگزار می‌شود و این در حالی است که در آخرین نتایج که توسط تلویزیون سی‌ان‌ان و با همکاری روزنامه یواس تودی و موسسه نظرسنجی گالوپ انجام گرفت جورج دبلیو بوش، کاندیدای جمهوریخواهان 2درصد شانس پیروزی بیشتری نسبت به ال‌گور، کاندیدای حزب دموکرات دارد. در این نظرسنجی که به مدت دو روز انجام گرفت بوش 47درصد آرا را به خود اختصاص داده و ال‌گور 45درصد از نظرات را به سوی خود جلب کرده است. (صفحه 13)


سرنوشت هواپیماهای عراقی در ایران
یک مقام وزارت خارجه ایران، خبر برگرداندن هواپیماهای عراقی از ایران را تکذیب کرد.
روزنامه المحرر چاپ پاریس روز شنبه، چهار نوامبر به نقل از دیپلماتیک‌های عراقی در اردن ادعا کرد ایران 10فروند از هواپیماهای مسافربری عراقی را که در زمان حمله نیروهای متحد به ایران فرستاده شده‌اند به عراق بازخواهد گرداند.
بنا به قطعنامه 598شورای امنیت، عراق آغازگر جنگ علیه ایران شناخته شده است و باید خسارت جنگ هشت ساله را به ایران بپردازد. بر اساس این قطعنامه برخی مقامات ایران معتقدند هواپیماهای عراقی تا وقتی خسارت جنگ پرداخته نشده است به عراق بازگردانده نخواهند شد.(صفحه 15)‌