فرمان شورش  از کاخ سفید

ترامپ از طرفدارانش خواست تا خود را برای اعتراضات انتخاباتی گسترده در سرتاسر آمریکا آماده کنند

فرمان شورش از کاخ سفید

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق فرمانداران ایالات باقیمانده و رسانه‌های آمریکایی، جو بایدن و حزب دموکرات را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2020 اعلام کرده‌اند، اما دونالد ترامپ و برخی همراهانش چنین ادعایی را همچنان قبول ندارند. علی رغم گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال قبول شکست در انتخابات توسط ترامپ، وی اینک از هوادارانش خواسته است تا خود را برای اعتراضاتی فراگیر، طولانی مدت و احتمالا خشونت‌آمیز ادامه کنند.

در حالی که پیام‌های تبریک روسای جمهور و دولت‌های مختلف خطاب به جو بایدن در حال ارسال است و روز به روز بر حجم آنها افزوده می‌شود، رئیس‌جمهوری  مستقر فعلی در کاخ سفید چنین موضوعی را اساسا نمی‌پذیرد! نکته جالب توجه این‌که نتانیاهو،
بن سلمان و بن زاید به عنوان سه متحد منطقه‌ای ترامپ نیز پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا را پذیرفته و به بایدن تبریک گفته‌اند.
دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، دعوت به تجمع طرفدارانش را در اعتراض به نتیجه انتخابات در دستور کار قرار داده است.ترامپ طی ساعات گذشته، علاوه بر این‌که خود را جهت نبرد قضایی با دموکرات‌ها در دادگاه‌های ایالتی و دیوان عالی آمریکا آماده می‌کند، به طرفداران خود نیز دستور داده است تا در اعتراض به تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در خیابان‌ها حضور پیدا کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ تلاش می‌کند آمریکایی‌ها را برای تکرار آنچه در سال ۲۰۰۰ بین جورج بوش پسر و ال‌گور رخ داد، آماده کند.شبکه الجزیره در گزارشی در خصوص آخرین تحولات جاری در آمریکا می‌نویسد:
 دستیاران جو بایدن، خوشحالی فوق العاده خودشان را نشان دادند، اما زمانی که با مردم سخن می‌گوییم، بیشتر از شکست ترامپ خوشحال هستند تا این‌که از پیروزی بایدن در انتخابات خوشحال باشند. طرفداران ترامپ هم منتظر گام بعدی او هستند. به نظر می‌رسد ترامپ علاوه بر شکایت‌های قضایی که تیم ویژه‌ای از وکلا را برای آن تشکیل داده است، ممکن است به شیوه مطلوب خودش یعنی دعوت به برگزاری اعتراض‌های گسترده متوسل شود.
دستان ترامپ بسته است
بسیاری از تحلیلگران مسائل حقوقی معتقدند دستان ترامپ در پیشبرد پروسه حقوقی شکایت از بایدن و دموکرات‌ها بسته است. او اکنون باید ادعای تقلب انتخاباتی را در ایالات آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و نوادا به اثبات برساند. کمترین اختلاف آرای ترامپ و بایدن مربوط به ایالت جورجیاست. ایالتی که دارای 16رای الکترال بوده و آرای آن نیز به صورت سنتی متعلق به جمهوریخواهان بوده است. با این حال، ترامپ در این ایالت با حدود 11هزار رای کمتر از بایدن بازنده شده است. به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا نتواند در دادگاه‌های ایالتی و حتی پس از بازشماری آرا، موفقیت تاثیرگذاری در مسیر بازگرداندن نتیجه این ایالات به سود خود بردارد.  حتی بسیاری از سناتورهای حزب جمهوریخواه و همراهان و مشاوران ترامپ به وی تاکید کرده‌اند که نمی‌تواند روی پروسه حقوقی جاری در آمریکا جهت بازگرداندن بازی به سود خود حساب باز کند. بر این اساس، دادگاه‌ها حاضر به رسیدگی به این شکایت‌ها نخواهند شد، مگر آن که به این نتیجه برسند که ترامپ شانسی برای باقی ماندن در کاخ سفید دارد، یعنی امکان تغییر نتیجه انتخابات وجود خواهد داشت.تکمیل فرآیند قانونی و رسمی انتخابات نیز به گونه‌ای پیش می‌رود که در آن، شانس ترامپ در این مسیر روز به روز کمتر می‌شود.
مانور ترامپ روی رای دهندگان فوتی
ستاد تبلیغاتی ترامپ مدعی شده است آرای افرادی که فوت کرده‌اند، در انتخابات شمارش شده است. در این باره بحث‌های حقوقی وجود دارد. اما دموکرات‌ها پاسخ داده اند بعضی از افرادی که در رای گیری زودهنگام شرکت کرده بودند، پیش از روز انتخابات فوت کردند، اما آرای آنها شمارش شده است. ستاد ترامپ می‌گوید این اقدام غیرقانونی بوده است. با وجود آن که به نظر می‌رسد ترامپ در نبرد قضایی، شانسی نخواهد داشت، اما هنوز حاضر به پذیرفتن نتیجه انتخابات نیست.
دردسر جدید برای بایدن و دموکرات‌ها
ماجرا جدی تر از آن است که تصور می‌شود. نه تنها ترامپ به هیچ عنوان حاضر به پذیرش پیروزی بایدن نیست، بلکه از مقامات ارشد کاخ سفید نیز خواسته است تا اقدامی را در تایید نتایج انتخابات صورت ندهند. در تازه ترین این موارد، امیلی مورفی مدیر اداره خدمات عمومی دولت ترامپ از امضای نامه‌ای که به تیم بایدن اجازه می‌دهد کار انتقال قدرت را به طور رسمی آغاز کند، امتناع کرده است.
اگرچه بنا بر گفته روزنامه واشنگتن پست، این اداره آژانسی تقریبا کم‌اهمیت و مسؤول ساختمان‌های فدرال محسوب می‌شود و نقش چندانی در روند انتقال قدرت به یک رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا ندارد، اما امتناع مقامات آن از پذیرش پیروزی بایدن، می‌تواند نشانه‌ای جدی از تداوم منازعات انتخاباتی در آمریکا باشد. اصلی‌ترین وظیفه اداره خدمات عمومی کاخ سفید، امضای نامه‌های گردش مالی، دادن دسترسی به مقامات دولتی و دادن فضای اداری و تجهیزات به تیم دولت منتخب است. این اقدامات به معنای تایید پیروزی رئیس‌جمهوری منتخب از سوی دولت فدرال است.
با وجود گذشت 48 ساعت از اعلام پیروزی جو بایدن از سوی رسانه‌های آمریکایی، مدیر اداره خدمات عمومی از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای خودداری کرده است. این اداره همسو با عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ، برنامه‌ای فوری برای انجام این کار ندارد که به معنای اولین مورد تاخیر در انتقال قدرت در تاریخ مدرن آمریکا به استثنای انتخابات سال ۲۰۰۰ محسوب می‌شود. در آن سال به دلیل دستور دیوان عالی برای بازشماری آرا به منظور حل اختلاف بین جورج دابلیو بوش و  ال گور این روند
با تاخیر مواجه شد.
قضات دیوان عالی سکوت کرده اند
قضات دیوان عالی آمریکا( متشکل از شش قاضی جمهوریخواه و سه قاضی دموکرات) سخنی در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش شکایت ترامپ در این مجموعه به میان نیاورده‌اند. با این حال بسیاری از تحلیلگران می‌گویند در سال 2000 میلادی، به دلیل وجود مناقشه در یک ایالت آمریکا( فلوریدا)، زمینه برای دخالت دیوان‌عالی در انتخابات( به سود نامزد حزب جمهوریخواه)
به مراتب نسبت به الان فراهم‌تر بوده است. شاید اگر کار تعیین برنده انتخابات ریاست جمهوری امسال تنها به یک ایالت ( مثلا پنسیلوانیا) کشیده می‌شد، امکان برتری حقوقی ترامپ بر بایدن در این ایالت و تغییر کل نتیجه انتخابات محتمل‌تر بود اما ابطال آرای چندین ایالت آمریکا به سود یک نامزد خاص، عواقب و تبعات گسترده‌ای علیه ساختار قضایی، امنیتی و اجتماعی ایالات متحده خواهد داشت.

آخرین سیلی بوش پسر به ترامپ
در میان اخبار متعددی که از فضای سیاسی و انتخاباتی آمریکا به گوش می‌رسد، خبر تبریک بوش پسر به بایدن و کامالا هریس، منجر به عصبانیت شدید ترامپ و همراهانش شده است. رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا اشاره کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب کشورش مردی خوب است که آمریکا را متحد خواهد کرد و متعهد شد به هر طریقی که بتواند به او کمک کند. جورج بوش، در تماس تلفنی با بایدن ضمن تبریک به او به دلیل پیروزی در انتخابات سوم نوامبر اظهار کرد، آمریکایی‌ها می‌توانند مطمئن باشند که انتخابات آمریکا تا حد زیادی شفاف بود و نتیجه آن مشخص است.او در عین حال تاکید کرده است رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ حق درخواست بازشماری آرا و شکایت کردن را دارد.  بِن گینزبرگ وکیل (جمهوریخواه) جورج بوش، نیز در نطقی تلویزیونی در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس از اقدام ترامپ در نپذیرفتن نتایج انتخابات انتقاد کرد.به نوشته وبگاه شبکه خبری بی‌بی‌سی، گینزبرگ خطاب به ترامپ گفت: «آقا! شما باید عقب‌نشینی کنید. به نتایج [انتخابات] نگاه کنید.اینجا کشوری است که برای شما خیلی خوب بوده است و شما باید به نهادهایش احترام بگذارید و بزرگ‌ترین نهاد نیز انتخابات ماست که به انتقال قدرت مسالمت‌آمیز منجر می‌شود و شما نمی‌توانید آن را به هم بزنید».