خط و نشان پسران مغرور برای بایدن

طرفداران ترامپ هشدار داده‌اند که به مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید آمریکا حمله خواهند کرد

خط و نشان پسران مغرور برای بایدن

در حالی که تسخیر کنگره توسط هواداران ترامپ در جریان بررسی و تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط اعضای نمایندگان و سنا، بحران سیاسی ـ بین‌المللی تازه‌ای را برای این کشور ایجاد کرده است، شاهد ارسال پیام فراخوان گروه موسوم به پسران مغرور برای حمله به مراسم تحلیف بایدن هستیم. این مراسم قرار است حدود 10 روز دیگر در کاخ سفید برگزار شود.

گروه موسوم به پسران مغرور اصلی‌ترین نقش را در حمله به کنگره به‌عهده داشته است. گروهی که وعده داده است در روز بیستم ژانویه بار دیگر به واشنگتن باز خواهد گشت! پسران مغرور و دیگر طرفداران ترامپ، هم‌اکنون از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال هماهنگی‌های لازم برای تجمع در آن روز هستند. یکی از طرفداران افراطی ترامپ در شبکه اجتماعی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بسیاری از ما با حمل سلاح برای حمایت از عزم ملت خود بازمی‌گردیم!«‌ما به تعداد زیادی خواهیم آمد که هیچ ارتش یا نیروی پلیس نتواند در مقابل ما ایستادگی کند.» یکی از حامیان رئیس‌جمهوری در وبسایت (TheDonald.win) نوشت: «دور دوم شورش در تاریخ ۲۰ ژانویه برگزار می‌شود و این بار هیچ رحمی وجود نخواهد داشت.»
پسران مغرور کیستند؟
پسران مغرور که از آنها در میان مخالفان‌شان به‌عنوان پسران بد نیز یاد می‌شود، دارودسته‌ای است که تنها از مردان عضو می‌گیرد، در تجمعات عمومی دست به خشونت می‌زند و فلسفه‌ای زن‌ستیز و نژادپرستانه دارد. این گروه ملی‌گرای افراطی، پس از انتخاب ترامپ به وجود آمد. این گروه در ابتدا حالت شبه‌روشنفکری به خود گرفت اما به‌سرعت به یک گروه اوباش‌تر و آشکارا افراطی تبدیل شد که به‌طور فزاینده‌ای مایل به انجام اقدامات خشونت‌آمیز است. شخصیت اصلی در تاریخ پراد بویز «گوین مک‌اینس» از بنیانگذاران مجله وایس (VICE) بود. وی در سال ۲۰۰۸ وایس را ترک کرد و از آن زمان به بعد، به انتشار دیدگاه‌های افراطی درباره نژادسفید، مردانگی و فرهنگ سیاسی مشغول بوده است. او بر این باور است که نزاکت سیاسی (political correctness) مردانگی آمریکایی‌ها را خرد می‌کند و دیگر این که غرب و به‌ویژه مردان غربی، موجودات برتر هستند. در راهنمای سال ۲۰۱۷ این گروه در وبسایت آنها به نام مجله پراد بویز (Proud Boy Magazine) چنین آمده است: «ما بر اساس نژاد تبعیض قائل نمی‌شویم. ما یک «فلان‌ایست»، «فلان‌ایسم» و «فلان‌هراس» نیستیم که در چارچوب روایت چپ بگنجد. ما واقعا معتقدیم که غرب بهترین است و از کسانی که به اصول ما اعتقاد دارند، استقبال می‌کنیم.»
علاقه خاص ترامپ به پسران مغرور
رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در دوران حضور خود در کاخ‌سفید، از اصلی‌ترین حامیان گروه پسران مغرور بوده و پسران مغرور نیز شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری2020 را خط قرمز خود در این آوردگاه سیاسی می‌دانستند. با همه این اوصاف، ترامپ تصور می‌کرد پس از اعلام شکست اولیه‌اش در برابر بایدن، می‌تواند بازی را درنهایت به سود خود رقم بزند و زمینه بازگشت خود را به کاخ‌سفید فراهم کرد. با همه این اوصاف، اقدامات ترامپ و همراهانش در این خصوص ناکام ماند. همین مساله سبب شده است پسران مغرور دست به حملات و اقدامات خشونت بار و مخرب بزنند که حمله به کنگره، از مصادیق آن محسوب می‌شود.
ترامپ در شرایط و عرصه‌های گوناگون، حمایت خود را از پسران مغرور اعلام کرده است. ایندیپندنت در این خصوص می‌نویسد: امتناع ترامپ از محکوم کردن پسران مغرور در جریان اولین مناظره انتخاباتی او با آقای بایدن در ۲۹سپتامبر در دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند اوهایو، یکی از لحظات تعیین‌کننده ریاست‌جمهوری یک‌دوره‌ای فاجعه‌بار او بوده است. کریس والاس، مجری فاکس نیوز- که مجری آن مناظره بود- از رئیس‌جمهوری سؤال کرد آیا او پسران مغرور را محکوم می‌کند یا نه. اما آقای ترامپ در پاسخ این پیام را به آنها فرستاد: «عقب بایستید و آماده باشید.»
یارگیری پسران مغرور در کشورهای دیگر
گروه پسران مغرور غیر از ایالات متحده، در کشورهای دیگری مانند استرالیا، انگلیس و کانادا نیز به فعالیت می‌پردازند؛ هرچند مقر اصلی آنها در واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکاست. نقش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را نمی‌توان در شکل‌دهی و استمرار فعالیت این گروه افراطی، نژادپرست و مسلح نادیده انگاشت. این گروه که از هرگونه فعالیت خشونت‌بار و حتی تروریستی آشکار در عرصه سیاسی و اجتماعی در غرب دفاع می‌کند، هنوز از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی حمایت می‌شود. پسران مغرور، ارتباطات گسترده‌ای با گروه‌های فاشیستی، نئونازیستی، ملی‌گرا و نژادپرست در دیگر کشورهای دنیا داشته و آنها را تشویق به خشونت علیه مهاجران و خصوصا مسلمانان می‌کنند. آنچه مسلم است این‌که پس از بیستم ژانویه امسال( زمان خروج رسمی ترامپ از کاخ‌سفید)، رئیس‌جمهوری شکست‌خورده آمریکا هرگز ارتباط خود را با این گروه افراطی قطع نخواهد کرد. او به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از ظرفیت مخرب گروه پسران مغرور برای دستیابی به اهداف سیاسی-اجتماعی خود در آمریکا و دیگر کشورها استفاده می‌کند، هر چند تاکنون نتوانسته است به این اهداف دست پیدا کند.