تحریم دارو را بردارید، اهدای واکسن پیشکش

وزیر بهداشت از کارشکنی‌های آمریکا در تامین داروی بیماران و پشت پرده اهدای واکسن به ایران گفت

تحریم دارو را بردارید، اهدای واکسن پیشکش

  «آمریکا که ماسک و دارو به ما نداد چطور باور کنیم واکسن سالم می‌دهد؟» این کلیدی‌ترین و مهم‌ترین جمله وزیر بهداشت در جمع مسوولان ستاد مقابله با کرونا در مازندران بود. او در این جلسه که روز گذشته برگزار شد تأکید کرد: در کشورهای مختلف پول داشتیم، ولی آمریکایی‌ها اجازه ندادند برای بیمار کودک، جوان و پیر این مملکت دارو جابه‌جا کنیم.
وزیر بهداشت تأکید کرد: «چطور ممکن است کشوری که به‌دلیل تحریم‌ها مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟»
 کدام عقل سلیمی باور می‌‌کند آمریکا به ما واکسن هدیه کند؟
دکتر سعید نمکی در این جلسه تأکید کرد: در این راستا رهبر معظم انقلاب فرمایشاتی داشتند؛ در فرمایش ایشان دو نکته وجود داشت؛ یکی این ‌که «از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا نخرید». من علت این امر را عرض می‌‌کنم. ما در این ایام، سختی‌‌های زیادی کشیدیم؛ در کشورهای مختلف پول داشتیم ولی آمریکایی‌‌ها اجازه ندادند ما برای بیمار مستأصل، کودک و جوان و پیر این مملکت، دارو جابه‌‌جا کنیم؛ شما می‌‌بینید علی‌رغم نوسانات قیمت برخی کالاهای ضروری، ما در رابطه با دارو تنش اساسی نداشتیم، اما نمی‌‌دانید بر ما چه گذشته که این دستاورد در کشور حاصل شده است.
وی ادامه داد: «ما روز و شب‌‌های سختی گذراندیم و 99 درصد این سختی‌‌ها به‌دلیل ظلمی است که آمریکایی‌‌ها به ما روا کردند. ما وقتی می‌‌خواستیم از کره جنوبی که پول ما در آنجا بلوکه شده است «رپید تست» بیاوریم، امروز و فردا کردند و در نهایت هم گفتند آمریکایی‌‌ها به ما اجازه نمی‌‌دهند این تست‌‌ها را به شما بدهیم.»
وی با اشاره به پیوستن ایران به کووکس گفت: «در این سازوکار کووکس، ما قرار بود قسط اول را - که 52 میلیون دلار است- بفرستیم؛ یک ماه و نیم برای چرخش این حساب معطل ماندیم. شما نمی‌‌دانید ما چه خون دلی خوردیم که این پول جابه‌جا شود؛ حالا چطور ممکن است کشوری که مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟ کدام عقل سلیمی باور می‌‌کند کسی که برای بیمار ما از پول خود ما اجازه حمل‌ونقل دارو نداده است حالا برای افراد سالم ما واکسن هدیه کند؟ این امر با عقل جور درنمی‌‌آید.»
نمکی با بیان این نکته که رهبر معظم انقلاب گزارش‌‌های متعددی در عرصه سیاست، اقتصاد و مسائل مختلف کشور دریافت می‌‌کنند؛ گفت: «یکی از این گزارش‌‌ها، گزارشی علمی در حوزه واکسن کروناست؛ واکسنی که به‌روش « mRNA -ام.‌آر.ان.‌ای» دارد ساخته می‌‌شود، مقالات زیادی درباره‌‌اش وجود دارد که تردید‌‌هایی درباره‌‌اش اعلام می‌‌کنند؛ ساخت واکسن در جهان به‌هرصورت پروسه‌‌هایی می‌‌طلبد که در رابطه با کووید - 19 به‌دلیل موج سنگین بیماری و زیاد بودن تلفات کرونا این پروسه‌‌ها را کوتاه کرده‌‌اند؛ در رابطه با ام.‌آر.ان.‌ای، سال‌ها پیش مقالاتی چاپ شد که در آنها گفته شده بود در ایمونوتراپی سرطان می‌‌تواند مؤثر باشد و بعدها مشخص شد که در ساخت واکسن نیز می‌‌تواند مؤثر باشد اما هرگز فاز چهارم کارآزمایی بالینی شروع نشده است. در خود آمریکا، مقالاتی چاپ شد که گفته شد ام.‌آر.ان.‌ای می‌‌تواند عوارضی از جمله ایجاد بیماری‌‌های خودایمنی داشته باشد. ممکن است ام.‌آر.ان.‌ای با دستکاری سیستم ایمنی آن را به‌هم بریزد و بسیاری از افراد در خود آمریکا و اروپا این واکسن را به‌دلیل تشکیکی که ایجاد شده نمی‌‌زنند؛ حالا که به رهبری که مانند پدر یک خانواده هستند گفته‌‌اند این شیوه معالجه برای فرزندانت ممکن است عارضه ایجاد کند، حق دارند مسوولین کشور را از چیزی که در رابطه با آن تشکیک ایجاد شده است منع کنند.»
وزیر بهداشت افزود: «رهبر معظم انقلاب از ابتدا همراه ما بودند؛ حمایت کردند و الان هم دلسوزانه می‌‌گویند که آقای وزیر و مسوولین کشور، این گزارش‌‌هایی که من دریافت کرده‌‌ام و مقالاتی که برای من ترجمه کرده‌‌اند نشان می‌‌دهد واکسن‌‌ها عوارضی دارد و مراقب باشید.»
نمکی ادامه داد: «اگر قضاوت‌‌های کارشناسی ما چیزی جز این امر را ثابت کند گزارش خود را تقدیم ایشان خواهیم کرد؛ ما می‌‌دانیم که امروز، برای قضاوت درباره واکسن کرونا زود است. فرمایش رهبری مبنی بر منع ورود واکسن از برخی منابع، متکی بر دیرینه شیطنت‌‌آمیز کشورهای آمریکا و انگلیس در مسائل ما و جنبه‌‌های علمی است.»
او در این نشست درباره ظلمی که در دوران تحریم غربی‌ها به مردم ایران و حتی بیمارانی که در انتظار داروهای حداقلی‌شان بودند روا شد افزود: «نمی‌توانم نگویم چه ظلمی به ما کرده‌اند، ما برای تامین ماسک و لباس کادر درمان و محافظ در روزهای اول دچار مشکل بودیم و دست به دامان مردم شدیم تا از سربازان‌مان دفاع کنیم. در این دوران هر محموله‌ای مربوط به ما بود، قفل شد.
وزیر بهداشت بیان کرد: نمی‌دانید برادری که مقابل شما نشسته هیچ شبی در طول این ۱۱ ماه به صورت پیوسته نخوابیده است. این‌که خداوند چگونه لطف کرده و این سرباز کوچک را سرپا نگه داشته تا بتواند این راه را ادامه دهد، ولی واقعا روزها و شب‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و ۹۹ درصد این سختی به خاطر ظلمی بود که آمریکایی‌ها به ما کردند.»