پاسداشت زن اندیشمند مسلمان

تالار جلسات زنده‌یاد طاهره صفار زاده در حوزه هنری افتتاح شد

پاسداشت زن اندیشمند مسلمان



این‌که طاهره صفار زاده برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش نو (سپید و نیمایی) بود را صرفا نباید به‌حساب تقدیر گذاشت بلکه مجاهدت اندیشه‌ای و قلمی او و خدمتی که به شعر دین و انقلاب کرد، مهر تاییدی بر آن انتخاب می‌زد.
«ما ایستاده‌ایم/ در رهگذار دود/ در خواری هنر در ارجمندی جادو/ و چهره‌های مضطرب بیمار/ اندام ماردوش را/ تصویر می‌کنند/ ما سال‌هاست منتظر مقصد هستیم/ ما در کمین حرکت و ماشین/ ما در تقاطع تاریخی خیابان‌ها/ در امتداد کوروش و درنهایت تخت جمشید» اینها نمونه‌ای از رزم شعری او در مقابله با استبداد گذشته است.
بنابراین بی‌مناسبت نیست هرجا که سخن از شعر انقلاب بیاید، ذکر خیر او باشد. مراسم شب‌شعر «جشنواره شعر و داستان انقلاب» که با یادی از این شاعر فقید و مترجم قرآن کریم، 26بهمن‌ در حوزه هنری برگزار شد، تازه‌ترین برنامه ازاین‌دست است.
آن‌طور که تسنیم گزارش داد در حاشیه این مراسم، تالار جلسات زنده‌یاد طاهره صفار زاده هم افتتاح شد و حاضران به بیان خاطرات خود از فعالیت‌های فرهنگی و سلوک اخلاقی این زن اندیشمند مسلمان پرداختند.
محمدرضا سهرابی‌نژاد، شاعرپیشکسوت، درباره زنده‌یاد صفارزاده بابیان این‌که «او» از پایه‌گذاران حوزه هنری بود، گفت:گرچه خانم صفارزاده در غرب تحصیل‌کرده و سال‌ها در دانشگاه‌های کشورهای مختلف تدریس کرده بود اما مطالعه عمیق و دقیقی درزمینه قرآن و دین‌پژوهی داشت و ترجمه او از قرآن به اذعان محققان این حوزه،بسیار قوی است.
این شاعر پیشکسوت بابیان این‌که افتتاح این تالار همزمان با جشنواره شعر و داستان انقلاب را باید به فال نیک گرفت، ادامه داد: زنده‌یاد طاهره صفارزاده با تمام بزرگی و شکوه علمی که داشت، خادم دین و انقلاب بود. ایشان شاعر عاقبت‌به‌خیری بود.
صادق رحمانی، شاعر پیشکسوت نیز درباره شخصیت این اندیشمند مسلمان گفت: زنده‌یاد صفارزاده زندگی سراسر تلاش و مجاهدتی درزمینه ادبیات، دین‌پژوهی و ترجمه داشت. سال‌های اولیه فعالیتش، بیشتر به ادبیات و شعر معطوف بود که دوران موفقی داشت. از ویژگی‌های شعر صفارزاده، زبان بی‌پیرایه اوست. بعدها هم که او به ترجمه روی آورد در این زمینه هم بسیار موفق بود. ترجمه قرآن، دعای کمیل و بخش‌هایی از نهج‌الفصاحه به زبان انگلیسی ازجمله کارهای بسیار خوب او درزمینه دینی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود دعایی، محقق و مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات و از شاگردان امام خمینی(ره)، به بیان خاطراتی از سلوک رفتاری این بانوی فرهیخته و همچنین دیدار او با امام(ره) پرداخت و شعری را که زنده‌یاد صفارزاده برای رهبر کبیر انقلاب هنگام اقامت در پاریس سروده بود، در مراسم خواند.
حجت‌الاسلام دعایی افزود: مقام معظم رهبری نیز هنگامی‌که این زن اندیشمند مسلمان به ملاقات‌شان رفتند، از تیم حفاظت خواسته بودند با احترام بسیار از ایشان استقبال شود.