شروع حیرت‌انگیز چینی

غوغای سینما در تعطیلات سال نو

شروع حیرت‌انگیز چینی

سومین قسمت «کارآگاه چینی تاون» در سه روز اول اکران عمومی در چین، توانست 397 میلیون دلار فروش کند. با این رقم خیره‌کننده فروش، تحلیلگران اقتصادی سینما کاملا شگفت‌زده شده‌اند. بعد از فروش 150 میلیون دلاری فیلم در اولین روز نمایش، اهل فن پیش‌بینی افتتاحیه‌ای 400 میلیون دلاری برای این کمدی اکشن در سه روز اول نمایش کردند. تحلیلگران می‌گویند فیلم توانایی آن را دارد که با فروش غیرقابل باور 900 میلیون دلاری به نمایش عمومی خود خاتمه دهد. به این ترتیب کارآگاه چینی تاون 3 تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کل تاریخ سینمای چین خواهد شد. با شروع سال جدید چینی، سینماهای این کشور آسیایی هفت محصول جدید بومی را روانه پرده کردند. موفقیت کلان کارآگاه چینی تاون3 در حالی نصیب آن شده که دستورالعمل جدید مسؤولان دولتی، می‌توانست باعث کاهش فروش محصولات سینمایی در ایام تعطیلات سال نوی چینی شود.
چند هفته قبل و در حالی که چینی‌ها خودشان را برای برپایی سال نوی چینی آماده می‌کردند و هشدارها درباره رعایت نکات ایمنی و بهداشتی دوباره مورد توجه محافل عمومی در این کشور دور آسیایی تشدید شده بود، مسؤولان کشوری اقدام به کاهش ظرفیت تعداد صندلی‌های نمایش سینماهای کشور کردند. با نزدیک شدن تعطیلات سال نوی چینی، ظرفیت سالن‌های نمایش شهر پکن از 70 درصد به 50‌درصد کاهش یافت.
 علت این اقدام، جلوگیری از ازدحام فشرده مردم در سالن‌های سینما و جلوگیری از موج جدید کرونا در چین اعلام شد.
حزب کمونیست چین در یک دستورالعمل رسمی، تمامی سالن‌های نمایش فیلم در سراسر پکن را موظف به رعایت قانون جدید کرد و گفت، خاطیان به‌شدت جریمه خواهند شد. سینماهای چین زودتر از بقیه کشورهای جهان اقدام به بازگشایی کردند و استقبال عمومی مردم از محصولاتی که روی پرده سینماها رفت، بسیار خوب بوده است. اما با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی، این نگرانی در محافل دولتی و رسمی اوج گرفت که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و وضعیت عادی را به وضعیت نارنجی و قرمز تبدیل کنند.
به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، سال نوی چینی بهترین و پربارترین فصل برای صنعت سینمای کشور است و میزان فروش فیلم‌ها و محصولات بومی در ایام تعطیلات بسیار بالا و عالی است. به‌دنبال دستورالعمل رسمی دولتی، این نگرانی در بین دست‌اندرکاران سینما به‌وجود آمد که فیلم‌های چینی نتوانند در ایام تعطیلات سال نو به فروش‌های دلخواه تهیه‌کنندگان‌شان دست پیدا کنند. به همین دلیل بود که رسانه‌ها و مفسران، صحبت از نارضایتی تهیه و تولید‌کنندگان فیلم می‌کردند.
تعطیلات سال نوی چینی به مدت یک هفته و از تاریخ 11 تا 17 فوریه (23 تا 29 بهمن) است. مردم چین در طول این یک هفته سال جدید خود را با شکوه و ولخرجی بسیار زیاد جشن می‌گیرند. صنعت سینمای چین هم برای این یک هفته، معمولا بیش از پنج فیلم جدید پرسروصدای خود را اکران عمومی می‌کند./ باکس‌آفیس