مانور کرونا در سرزمین ژرمن‌ها

مانور کرونا در سرزمین ژرمن‌ها


شاخص ابتلا به کرونا در آلمان بار دیگر از مرز خطر گذشت و به ۲/ ۶۰ در ۱۰۰هزار نفر بالغ شد. موسسه ویروس‌‌شناسی کخ از ۱۴۵ مورد مرگ و ثبت ۷۶۷۶ ابتلای تازه در یک شبانه روز خبر داد. آمار جان‌باختگان به ۶۷هزار و ۸۴۱ نفر رسید.
به گزارش دویچه وله، میانگین ابتلا به کرونا در آلمان، برای دومین روز متوالی از حد نصاب خطر عبور کرد. موسسه روبرت کخ این نرخ در شبانه روز اخیر  را ۲/ ۶۰ درصد اعلام کرد. روز شنبه شاخص مربوطه ۸/ ۵۷ عنوان شده بود. این در حالی است که در روزهای تعطیل آخر هفته و به دلیل انجام کمتر تست‌ها، آمارها سیر نزولی می‌یابد.
در قیاس با آمار یکشنبه گذشته، میزان ابتلا به کرونا ۱۵۶۲ مورد افزایش نشان می‌دهد. هفته قبل، ظرف ۲۴ ساعت، موارد تازه بیماری ۶۱۱۴ نفر و تعداد جان‌باختگان ۲۱۸ نفر بود. بیشترین میزان مرگ و میر روزانه کرونایی در آلمان به ۱۴ ژانویه مربوط است که ۱۲۴۴ نفر درگذشتند. رکورد ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت نیز به ۱۸ دسامبر تعلق دارد؛ روزی که ۳۳هزار و ۷۷۷ مورد بیماری ثبت شد. این آمار البته شامل ۳۵۰۰ مورد ثبت دیرهنگام ابتلا بود.
نرخ قابل قبول در آلمان ۵۰ ابتلا به ازای ۱۰۰هزار نفر تعیین شده و شاخص روز یکشنبه با وجود روند صعودی به نسبت روزهای قبل، فاصله زیادی با رکورد ماه دسامبر دارد. در ۲۲ دسامبر ۲۰۲، این شاخص به ۶/ ۱۹۷ رسید. از ابتدای همه‌گیری تا‌کنون، دو میلیون و ۳۸۶هزار و ۵۵۹ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در آلمان ثبت شده اما به دلیل آن‌که همه موارد ابتلا شناسایی نشده‌اند، آمار واقعی می‌تواند بیش از این باشد. ۶۷هزار و ۸۴۱ نفر در این میان بر اثر مستقیم عفونت یا تشدید بیماری‌های زمینه‌ای، جان خود را از دست داده‌اند .انستیتو کخ هم‌چنین هشدار داده که نرخ سرایت در هفته جاری در سراسر آلمان بالاتر رفته است. طبق اعلام این موسسه، رقم ۰۱/ ۱ که چند هفته ثابت مانده بود به ۰۷/۱ رسیده است. این شاخص بدان معناست که هر ۱۰۰ فرد مبتلا، ۱۰۷ نفر دیگر را به ویروس آلوده کرده‌اند. این هشدار بیانگر آن است که با وجود مقررات سختگیرانه و محدودیت‌های ارتباطی، ویروس هم‌چنان در حال چرخش است.علاوه بر آلمان، در بسیاری از کشورهای اروپایی ، ویروس کرونا منجر به مرگ یا ابتلای بسیاری از شهروندان شده است. موضوعی که منجر به بروز بحران‌های درمانی -اجتماعی مستمر و مزمنی در این منطقه شده است.
 گسترش ویروس جهش یافته
در هفته‌های گذشته ویروس جهش یافته کرونا در شهرهای متعددی  گسترش پیدا کرد. دو ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بیشتری از نوع قدیمی این ویروس دارند و در نتیجه می‌توانند سریعتر پخش شوند. به عنوان مثال دانمارک اعلام کرده که تا اوایل ماه مارس (ماه آینده میلادی) ۸۰ درصد مبتلایان جدید کرونا با ویروس B.1.1.7 به بیماری کووید -‌۱۹مبتلا می‌شوند. به همین دلیل محققان دانمارکی بررسی کرده‌اند که ویروس جهش یافته تا چه حد مسری‌تر از ویروس قبلی است. بر اساس تحقیقات آنها در حالی که در حال حاضر رقم سرایت ویروس کرونا در دانمارک زیر قوانین شدید محدودکننده کمتر از یک است (یعنی هر بیمار کمتر از یک نفر دیگر را مبتلا می‌کند) محققان تخمین ‌زده‌اند که این رقم با ویروس بریتانیایی 14/1خواهد بود و این بدان معناست که ویروس جهش یافته علیرغم تعطیلی‌ها گسترش خواهد یافت.
موسسه روبرت کخ در پاسخ پرسش سایت تاگس شاو گفته چنین بررسی تا کنون در آلمان انجام نشده اما مسلم است که این موسسه و دیگر نهادهای تحقیقاتی  این موضوع  را زیر نظر دارند.
از ابتدای شیوع تا کنون بالاترین رقم ثبت شده مبتلایان جدید مربوط به روز ۱۸ دسامبر با
۳۳ هزار و ۷۷۷ نفر بود.