کشورهای میزبان نیروهای آمریکایی در ترور شهید سلیمانی، سهیم‌اند

در همایش حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس بررسی شد

کشورهای میزبان نیروهای آمریکایی در ترور شهید سلیمانی، سهیم‌اند

همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس دیروز در مرکز همایش‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور مقامات کشوری و لشگری با هدف دستیابی به چارچوب‌هایی برای پیگیری مطالبات حقوقی بین‌المللی برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در این همایش با بیان این‌که امروز مطالبه‌گری نسبت به حقوق ایران در خصوص دفاع مقدس عقلانی، شرعی، قانونی و حقوقی است گفت: باید نقض حقوق انسان‌ها توسط آمریکایی‌ها و غربی‌ها را در دوران دفاع مقدس به جهانیان ارائه کنیم و برای مردم سراسر جهان تبیین کنیم که آمریکایی‌ها و غربی‌ها چگونه در زمان جنگ تحمیلی برای دستیابی به امیال و بر مبنای شیطنت‌های خود، حقوق بشر را زیر پا گذاشتند.
رئیسی گفت: امروز میدان دفاع مقدس باید به استیضاح مدعیان دروغین حقوق بشر در عالم تبدیل شود و این به دست توانای سرداران و افسران و درجه‌داران رزمنده‌ای است که در میدان حضور پیدا کردند و به خوبی می‌توانند روایتگر باشند.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریکا رسما اعلام می‌کند ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را انجام داده است؛ حال وظیفه حقوقدانان عالم چیست، آیا کسانی که حقوق خوانده‌اند باید در این رابطه ساکت بنشینند. تمام حقوقدانان عالم باید علیه تروریسم دولتی فریاد کنند.
وی افزود: حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم است؛ رسما وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرد که داعش مولود آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و نظام صهیونیستی است، حال کسانی که در مقابل داعش صف‌آرایی می‌کنند و ظرفیت منطقه را به کار می‌گیرند تا داعش را زمینگیر کنند، در حالی که باید مورد تشویق همه عالم قرار گیرند، ترور می‌کنید؟
رئیس دستگاه قضا گفت: این پژوهشگاه و ستاد مشترک نیرو‌های مسلح ان‌شاءا... این رسالت عظیم را به عهده خواهد داشت تا نقشی که امروز تروریسم دولتی و نقشی که ناقضان حقوق انسان در عالم به نام دفاع از حقوق بشر دارند را تبیین کند. رئیسی افزود: ما طالب عدالت هستیم و یقین داریم روزی ستمگران و نظام سلطه گرفتار خواهند شد.
 لزوم پاسخگویی همه کشورهای دخیل در ترور سپهبد شهید سلیمانی
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: یکی از مهم‌ترین خباثت‌های مجامع بین‌المللی در قبال ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و شهید ابو‌مهدی المهندس، چشم‌پوشی بر جنایت آمریکا در سال گذشته است. سردار سلیمانی که به‌عنوان یک مهمان خارجی و به دعوت نخست‌وزیر عراق با هواپیمای غیر نظامی در کشور عراق حضور یافته است را با هیات همراهش با موشکی که تجهیزات زرهی را با آن مورد اصابت قرار می‌دهند به شهادت رساندند.
وی افزود: این بمب تا 30 سانتی‌متر در فولاد نفوذ می‌کند و دشمن با چنین جنایتی عزیزان ما را تکه تکه کرد؛ این اقدام جنایتکارانه نقض احترام به تمامیت ارضی کشور عراق است و با حقوق دیپلماتیک مغایرت دارد، این اقدام مطابق با کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم ارتکابی علیه اشخاص حمایت شده بین‌المللی مصوب 1973 قطعا یک جنایت و تروریسم دولتی محسوب می‌شود.
باقری اظهار کرد: آمریکا رسما اعلام کرده است که با کمک پایگاه‌هایش در قطر، عربستان، امارات، بحرین و کمک اطلاعاتی که این پایگاه‌ها در اختیارش قرار دادند این جنایت تروریستی را انجام داده و همچنین هواپیماهایی از پایگاه‌های نظامی کویت، اردن و عراق جهت انجام این اقدام تروریستی بلند شدند و همه این کشورها باید پاسخگو باشند. ما به تک‌تک این کشورها اسناد ارائه کردیم تا نتوانند سهمشان را در این جنایت کتمان کنند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: آمریکا در مرحله اول این‌گونه موضعگیری کرد که من دفاع پیشدستانه کردم چرا که سردار سلیمانی برنامه‌ریزی کرده بود تا حملات سنگینی را به قوای آمریکایی در عراق انجام دهد اما هنگامی که همه دنیا گفتند که باید سند ارائه کنید آنان نتوانستند برای این ادعای واهی سند ارائه دهند و بلافاصله یک هفته بعد حرف دیگری زدند و اعلام کردند که این جنایت در پاسخ به تهاجمات مداوم سردار سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران به نیروهای آمریکایی بوده است که در این رابطه هم نتوانستند سندی ارائه دهند و لذا این یک جنایت آشکار و تروریسم قطعی دولتی است که باید مورد مطالبه قرار گیرد و عوامل آن محاکمه و مجازات شوند.
 می‌دانیم به‌چه‌زبانی با آمریکا صحبت کنیم
همچنین سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: اگر یک قوه عاقله‌ در آمریکا حاکم بود، از تهدید دست برمی‌داشت چرا که هر تهدیدی کردند به بهترین فرصت تبدیل شد.
وی با بیان این‌که ما در میدان مقاومت زبان‌شناس شدیم، زبان محرومیت، صداقت و منطق، قدرت و اقتدار را شناختیم، افزود: می‌دانیم با آمریکا که زبانی جز زبان زور را نمی‌فهمد چگونه صحبت کنیم.
قاآنی گفت: شهید سلیمانی شاگرد وارسته مکتب امام و رهبری بود که واژگان مقاومت را در وجود خودش ترجمه کرد و به‌کار برد و با دشمنش با همین زبان حرف زد. سردار سلیمانی از روز اول به‌دنبال ایجاد امنیت بود و در 10 سال گذشته به‌شکل مستقیم مقابل تروریست‌‌های گردن‌کلفت دنیا ایستاد.
سردار قاآنی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما انسان‌های بیچاره‌ای هستید که نسبت تروریسم به سردار سلیمانی دادید و مدعیان حقوق بشر هم سکوت کردند.
فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: مسیر شهید سلیمانی پابرجاست، همه ما مسؤولیم. ما همچنان در مسیر عزت و آزادگی با حفظ مقاومت در همه زمینه‌ها مقابل سرسخت‌ترین دشمن‌ها ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد و این خون شهدای مقاومت است که راه قدس را آزاد خواهد کرد.