8 کشور اسلامی، آماده جذب سرمایه

دبیر سومین‌دوره از «نشست سرمایه‌گذاری فناوری» در گفت‌وگو با ما از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست برای جذب سرمایه‌ بین‌المللی در حوزه فناوری می‌گوید

8 کشور اسلامی، آماده جذب سرمایه

جذب سرمایه و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های روز و رشد و توسعه‌اقتصاد مبتنی بر فناوری و دانش روز یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های توسعه‌فناوری در سراسر دنیا به شمار می‌رود؛ موضوعی که به‌ویژه در شرایط کنونی که همه‌گیری بیماری کووید ـ19 اقتصاد جهانی را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کرده و تیشه به ریشه بسیاری از کسب‌وکارهای جوان نوپا زده ، اهمیت دو چندانی پیدا کرده‌است. شبکه تبادل‌فناوری هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موسوم به گروه دی8، نیز با هدف ارتقای فناوری در هشت کشور زیرمجموعه خود و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و معرفی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در این کشورها به سرمایه‌گذاران بین‌المللی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از سال 96 اقدام به برگزاری نشستی به همین منظور کرده‌است. امسال سومین دوره از نشست سرمایه‌گذاری فناوری 28 و 29 به صورت مجازی در محل دبیرخانه دائمی نشست در پارک‌فناوری‌پردیس برگزار شد. به گفته میلاد صدرخانلو، دبیر این نشست، با این که امسال همه‌گیری کوویدـ19 منجر به برگزاری مجازی این نشست شد، اما در عین حال امکان شرکت برای افراد بیشتری از 21کشور را فراهم کرد تا سومین نشست با جدیت و کارآمدی بیشتری اهداف خود را دنبال کند.

از آنجا که کشورهای شبکه‌تبادل‌فناوری هشت کشور اسلامی یعنی مصر، نیجریه، ترکیه، ایران، پاکستان، مالزی، اندونزی و بنگلادش گستره وسیعی از شرق آسیا تا غرب آفریقا را در بر می‌گیرند و جمعیتی معادل یک‌هشتم جمعیت زمین را شامل می‌شوند، توسعه‌فناوری در این کشورها می‌تواند اثرگذاری مشهودی در توسعه‌فناوری جهانی داشته‌باشد.
میلاد صدرخانلو، دبیر نشست سرمایه‌گذاری‌فناوری 2021، در خصوص اهداف این نشست به جام‌جم می‌گوید: «مخاطبان اصلی این نشست سرمایه‌گذاران بین‌المللی با تمرکز بر سرمایه‌گذاران هشت کشور عضو شبکه‌تبادل‌فناوری هستند. هدف اول از برگزاری این نشست آشنایی سرمایه‌گذاران بین‌المللی با طرح‌های فناورانه آماده جذب سرمایه در این کشورهاست.» وی در ادامه با اشاره به اهمیت شکل‌گیری شبکه‌های ارتباطی میان سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌افزاید: «هدف دیگری که در برگزاری این نشست همواره دنبال کرده‌ایم، آشنایی سرمایه‌گذاران خطرپذیر، فرشتگان سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف با یکدیگر و شکل‌گیری ارتباط مؤثر میان آنها در جهت هم‌افزایی و حتی هم‌سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های فناورانه بزرگ‌تر در هشت کشور عضو دی8 است.»
 جذب سرمایه از 21 کشور دنیا
 صدرخانلو در خصوص شیوه برگزاری این دوره از نشست و میزان استقبال آن توضیح می‌دهد: «در این دوره به جز مراسم افتتاحیه که با حضور مدعوین محدود به صورت حضوری در محل دبیرخانه دائمی شبکه‌تبادل‌فناوری دی8 برگزار شد، سایر بخش‌ها و حتی ارائه‌های جذب سرمایه به صورت آنلاین برگزار شد. در این دوره میزبان حدود 200فعال حوزه‌سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذارانی از 21کشور مختلف دنیا بودیم که در مقایسه با دوره گذشته که 14کشور موفق به حضور در نشست شده‌بودند، رشد قابل‌توجهی داشته‌است.»
وی در خصوص علت جذابیت اصلی این رویداد برای سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف می‌افزاید: «گستره وسیع کشورهای عضو دی8 و جمعیت بالای این کشورها، بازار جذاب و خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های فناورانه فراهم کرده‌است. از طرفی ما در این نشست‌ها تلاش می‌کنیم در کنار ارائه شرکت‌های استارت‌آپی منتخب، زیست‌بوم فناوری و اقتصادی هر یک از این کشورها را به صورت کامل به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم. بنابراین سرمایه‌گذاران با شرکت در این رویداد نه تنها با شرکت‌های شاخص این گروه بلکه با کلیت فضای زیست‌بوم نوآوری و فناوری هر یک از این کشورها به خوبی آشنا می‌شوند و فرصت‌های موجود در هر یک از آنها را شناسایی می‌کنند.»
به گفته دبیر نشست سرمایه‌گذاری‌فناوری 2021 یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوره سوم نشست، انعقاد قرارداد تولید 700دستگاه همودیالیز بین شرکت آریا طب فیروز از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس و شرکتی در اندونزی به ارزش پنج‌میلیون یورو بود که در حضور سفیر کشور اندونزی، رئیس پارک‌فناوری‌پردیس و نمایندگان شرکت‌های طرف قرارداد به امضا رسید.
صدرخانلو در رابطه با قراردادهای سرمایه‌گذاری دیگر این نشست توضیح می‌دهد: «در این نشست 20استارت‌آپ فرصت ارائه برای جذب سرمایه داشتند که امیدواریم در روزهای پیش‌رو نتایج حاصل از مذاکرات دیگر شکل‌گرفته در این نشست را نیز ببینیم.» وی در خصوص ملیت شرکت‌هایی که احتمالا در ادامه این نشست موفق به عقد قرارداد خواهندشد، بیان می‌کند: «با توجه به این که دبیرخانه دائمی شبکه‌تبادل‌فناوری در کشور ما قرار دارد، همه تلاش ما این است که یک سر قراردادها حتما طرف ایرانی باشد. البته این به معنی اجبار برای شرکت‌کننده‌ها نیست، بلکه ما تلاش مضاعفی داریم که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی حتما بتوانند از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند.»

امکان سرمایه‌گذاری خارجی؛ فرصت یا تهدید؟
در یک سال گذشته شرایط پرتلاطم اقتصادی کشور ، سرمایه‌گذاران را با چالش‌ها و نگرانی‌هایی روبه‌رو کرده‌است. حالا با فراهم‌شدن امکانی جذاب برای آشنایی سرمایه‌گذاران داخلی با طرح‌ها و کسب‌وکارهای پرظرفیت فناورانه کشورهای دیگر عضو دی8 و سرمایه‌گذاری در این فرصت‌ها، شاید این نگرانی به وجود بیاید که سرمایه‌های داخلی کشور، به امید یافتن بازاری با ثبات بیشتر دست رد به سینه فناوران داخلی بزنند و به سوی کشورهای دیگر روانه شوند.  دبیر نشست سرمایه‌گذاری فناوری 2021 در پاسخ به این دغدغه به جام‌جم می‌گوید: « دو راهکار برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی داریم. اول این که سرمایه‌گذاران داخلی از بخشی از سرمایه‌های خود که احتمالا به دلیل مشکلات تبادل مالی بین‌المللی به وجود آمده برای کشور به آنها دسترسی ندارند و راکد شده برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های خارجی استفاده کنند.» صدرخانلو می‌افزاید: «راه‌حل دومی که در پیش گرفته‌ایم این است که به عنوان اتصال‌دهنده سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر، تلاش کنیم طرح کسب‌وکار را به نوعی طراحی کنیم تا حداقل یک شرکت فناور داخلی در پکیج‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی به عنوان ضلع سوم قرار بگیرد؛ تعامل فناوران داخلی و تبادل فناوری میان شرکت‌ها علاوه بر حمایت از فناوران داخلی می‌تواند منجر به ایجاد منافع طولانی‌مدت برای سرمایه‌گذار نیز بشود و این موضوع جذابیت سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذار افزایش می‌دهد. از سوی دیگر با انتقال فناوری، سرمایه راکد مانده سرمایه‌گذار به‌چرخه اقتصادی کشور نیز بازگردانده خواهدشد.»
 فرصتی برای 20استارت‌آپ ایرانی
در سومین دوره نشست‌سرمایه‌گذاری، فرصت ارائه فناوری و جذب سرمایه برای 20شرکت استارت‌آپی و فناور فراهم شده‌بود که به گفته صدرخانلو هر 20شرکت ایرانی بوده‌اند. وی در پاسخ به  پرسش جام‌جم در خصوص چگونگی انتخاب عادلانه شرکت‌ها با توجه به محدودیت ظرفیت ارائه در هر دوره از نشست توضیح می‌دهد: «انتخاب استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها از سوی کمیته‌داوری نشست متشکل از نمایندگانی از شبکه‌تبادل‌فناوری، پارک فناوری پردیس و سرمایه‌گذاران انجام شده و مبنای انتخاب نیز میزان آمادگی شرکت‌ها برای ورود به بازار بین‌المللی بوده‌است.» اما به گفته دبیر نشست سرمایه‌گذاری فناوری 2021، فرصت‌های سرمایه‌گذاری فقط به همین 20 ارائه در دو روز برگزاری نشست ختم نمی‌شود. صدرخانلو در این رابطه تصریح می‌کند: «از آنجا که نشست سرمایه‌گذاری دارای دبیرخانه دائمی در پارک فناوری پردیس است، تعاملات میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها از طریق شبکه سرمایه‌گذاری ایجاد شده تداوم خواهدداشت.»
از صدرخانلو پرسیدیم آیا کشورهای دیگر عضو شبکه‌تبادل‌فناوری از این که فرصتی برای ارائه فناوری خود به سرمایه‌گذاران نداشتند اعتراضی نداشتند؟ وی در پاسخ به جام‌جم می‌گوید: «برخی گلایه‌هایی را مطرح کردند اما مساله این است که تعمدی در این انتخاب وجود نداشته، در حقیقت شرکت‌های نوپا و فناور داوطلب از سایر کشورها نتوانسته‌بودند امتیاز لازم را برای حضور در بخش ارائه نشست به دست بیاورند. اما جدا از این بخش، امکان حضور در نشست و تعامل با سایر شرکت‌کنندگان برای همه داوطلبان از کشورهای عضو دی8 فراهم بوده‌است.»