سبک زندگی سالم، هدیه مناسب پدران

سبک زندگی سالم، هدیه مناسب پدران

یادداشت: محمدمحسن عزیزی متخصص طب سنتی


 در شرایط زندگی امروز که کم‌تحرکی فراگیر ‌و خانه‌ها آپارتمانی شده طبیعی است که افراد دیگر کمتر به فکر ورزش باشند. علاوه براین غذاهایمان نیز بیشتر مزاج سردی دارند، بنابراین طبیعی است پدرهایی که 50 سال را رد می‌کنند، روحیه سردی پیدا ‌کنند.
به این ترتیب آنها ممکن است آرام‌آرام غمگین شوند و بیشتر در خودشان فروبروند. در چنین شرایطی، بیماری‌هایی مثل آلزایمر و یا بیماری‌های گوارشی، بیشتر از همیشه به سراغ‌شان می‌رود. در این میان، ما چه کاری می‌توانیم برایشان بکنیم؟
شاید بهتر است برای روز پدر امسال، هدیه‌ای متفاوت به پدرهای میانسال‌مان بدهیم؛ پدرهایی که همیشه به ما انگیزه زندگی داده‌اند و زندگی‌مان را مدیون زحمات آنها هستیم.
درواقع آگاهی از سبک زندگی سالم به‌عنوان تضمین سلامت می‌تواند بهترین هدیه برای پدرهایمان باشد. ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم که خورد و خوراک‌شان را اصلاح کنند و قوی‌تر باشند. می‌توانیم کمک‌شان کنیم تا در برابر این شرایط بیشتر مقاومت کنند.
 دراین‌باره روش‌ها و توصیه‌هایی وجود دارد که می‌تواند موجب رسیدن به همان سبک زندگی سالم باشد؛ یکی از آنها انجام بازی‌های مناسب با پدران است. مثلا این‌که با پدران‌تان فوتبال‌دستی بازی کنید چون این بازی هم شادی و رفاه برای پدرها به ارمغان می‌آورد و هم باعث عملکرد صحیح بین مغز و دست‌هایش می‌شود و مغز از نظر طب طبیعی گرم‌تر می‌شود.
یکی دیگر از توصیه‌ها این است که دسرهای طبیعی خوب و مقوی برایشان درست کنیم؛ دسرهایی مثل فالوده سیب و حریره‌بادام که علاوه‌بر نشاط‌آور بودن‌، به آنها کمک می‌کند تا حال بهتری داشته باشد و بدن‌شان تقویت شود.
 گاهی که پدرمان از ما چای می‌خواهد، چه بهتر که به‌جای چای، یک دمنوش زعفرانی خوش‌عطر و طعم درست کنیم که حال جسم و روح‌شان را بهبود ببخشد.
برای پدرهایمان خوراکی‌های سرشار از ویتامین‌‌ و مواد معدنی تهیه کنیم. به آنها توصیه کنیم ساعت‌های پایانی شب و زمان خواب، عطر گلاب را استشمام کنند تا خوابی راحت و آسوده
داشته باشند.
شاید باور نکنید که همین چند عمل ساده اما ضروری، می‌تواند پدرمان را به قول معروف سر کیف بیاورد. فراموش نکنیم که داشتن حال خوب جسمی و روحی توام با هم است که باعث داشتن زندگی باکیفیتی برای پدرها و پدربزرگ‌هایمان می‌شود؛ پس از اجرای سبک زندگی سالم برای آنها غافل نشویم.