انیمیشنی که تئاتر می‌شود

انیمه معروف «شهر اشباح» ساخته هایائو میازاكی به صورت یك نمایش اجرا می‌شود

انیمیشنی که تئاتر می‌شود



اقتباس‌های ادبی سابقه چندین ساله دارد، تبدیل نمایشنامه‌ها به فیلم سینمایی هم عمر درازی در صنعت سینما دارد و حتی اجرای یك فیلم سینمایی در قالب نمایش هم اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست، اما كمتر پیش می‌آید كه یك اثر انیمیشنی تبدیل به تئاتر شود. البته اگر بدانیم كه آن انیمیشن شهر اشباح است، به كارگردان هایائو میازاكی حتما بیشتر حیرت خواهیم كرد. چون تبدیل انیمیشن آن هم از جنس آثار میازاكی به نمایش، حتما كار ساده‌ای نیست. ماجرا از این قرار است كه ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، خبر داده قرار است این اقتباس نمایشی با همكاری كامل استودیو جیبلی ژاپن ساخته شود و جان كایرد كه پیش از این با تئاتر «بینوایان» برنده جایزه تونی شده بود،  كارگردانی آن را برعهده خواهد داشت. این نخستین باری است كه اقتباسی از انیمه معروف شهر اشباح روی صحنه تئاتر می‌رود و قرار است این نمایش اولین بار در فوریه ۲۰۲۲ در توكیو رونمایی شود و كمپانی بزرگ و ژاپنی «توهو» نیز تهیه‌كننده این نمایش خواهد بود.
انیمه شهر اشباح در سال ۲۰۰۱ براین نخستین به نمایش گذاشته شد و خیلی زود با كسب موفقیت‌های بین‌المللی از جمله جایزه اسكار بهترین انیمیشن و خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین به یك پدیده فرهنگی بدل شد و توانست به فروش جهانی ۳۵۵ میلیون دلاری دست پیدا كند. قهرمان داستان شهر اشباح مانند بیشتر آثار میازاكی نیز یك دختر جسور و باهوش است. این دختر كه چیهیرو نام دارد، به همراه پدر و مادرش به یك خانه جدید نقل مكان می‌كنند و خیلی زود درگیر دنیای اشباح می‌شود. چیهیرو باید از همه هوش و ذكاوت خود برای رهایی از این دنیا و بازگشت به دنیای انسان‌ها استفاده كند.
داستان تولید این فیلم هم به زمانی برمی‌گردد كه میازاكی بعد 36 سال فعالیت حرفه‌ای و زمانی كه در اوج بود، از دنیای كارگردانی خداحافظی كرد كه جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز كند، اما در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه كارگردانی بازگشت و فیلم شهر اشباح را ساخت.
این فیلم ركورد پرفروش‌ترین انیمیشن در جهان را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی برلین در سال ٢٠٠٢ و اسكار ٢٠٠٣ را از آن میازاكی كرد. میازاكی در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری خود به موفقیت‌های فراوانی دست یافته و یكی از مشهورترین و تاثیرگذارترین انیماتورهای تاریخ سینما محسوب می‌شود.