به احترام زمین

به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. سومین هفته از زمستانِ سپیدپوش نیز میعادگاه دوستداران محیط‌زیست بود كه با علاقه‌ای سبز، دستان پرمهرشان را به نشانه دوستی با طبیعت دراز كنند و ضیافت این هفته را رقم بزنند؛ ضیافتی با موسیقی گوشنواز آموزش و فرهنگ‌سازی، كاشت نهال و بذر، پاكسازی زباله از طبیعت و... دوستان محیط‌زیستی ما گزارش این قرار سبز و تلاش محیط‌زیستی‌شان را این هفته هم به اطلاع رسانه حامی خود؛ جام‌جم رساندند و ما هم آن را منتشر كردیم.

 كاشت نهال به یاد شهیدان در کردستان
به كوشش انجمن شنه نوژین كردستان هم برنامه كاشت بادام تلخ به یاد شهیدان محیط‌زیست مریوان با شعار «ای آتش دل گزا، مردم ما سر فرود نمی‌آورند» برگزار شد.

 كرمانشاهیان طبیعت دوست
برنامه پاكسازی روستای پیروزه از زباله در شهرستان روانسر استان كرمانشاه انجام گرفت. در این برنامه كه با مشاركت دهیاری و اهالی روستا برگزار شد، محوطه روستا از زباله پاكسازی
 شد.  همچنین به كوشش آموزگار و دانش‌آموزان مدرسه شهید مطهری بخش بانه وره از توابع شهرستان پاوه كرمانشاه، برنامه پاكسازی محیط اطراف مدرسه از زباله انجام شد.  از سویی همسو با پویش كاشت بلوط كه همچنان توسط انجمن سبز ماپریس ادامه دارد، بیش از 40 عدد بلوط توسط اعضای انجمن سبز ماپریس استان كرمانشاه در طبیعت اطراف شهر جوانرود كاشته شد.

 پاكسازی طبیعت توسط اصفهانی‌ها
برنامه كوهپیمایی گروه قرار سبز دوستان كوهنورد صبا در بادرود استان اصفهان برگزار شد و یك گروه 30 نفره ضمن طی مسیر هشت كیلومتری دوراهی آقاعلی عباس‌(ع) تا منطقه هفتاد تپه (هفتاد پشو) به پاكسازی كوهستان از حیث زباله اقدام كردند.

 دانش‌آموزان لاهیجانی
 پشت میز مهارت‌های محیط‌زیستی

در راستای فراگیری پویش در بطری، تعدادی از دانش‌آموزان لاهیجانی به همت انجمن رفتگران طبیعت گیلان، جزئیات بیشتری از این پویش را فرا گرفتند.

 خوزستانی‌ها سنگ تمام گذاشتند
حضور شهروندان و گردشگران مسجدسلیمانی در دامان طبیعت و به همت انجمن دوستداران آوای طبیعت، با یادآوری نكات محیط‌زیستی و توزیع كیسه زباله در میان آنان همراه بود. از طرفی قرار شد در هر مدرسه به تعداد شهدای محله و به‌نام آنها نهالی كاشته شود تا نام و یادشان با كاشت نهال گرامی داشته شود.
طرح ملی جنگلانه نیز در شهر رامهرمز خوزستان برگزار شد. در این برنامه به كوشش انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز و مشاركت علاقه‌مندان طبیعت، صد اصله نهال كنار و بید در پارك جنگلی شهرستان تحت عنوان طرح جنگلانه كاشته شد.
از سویی برنامه بازدید از جنگل‌های بلوط زاگرس با ارائه راهكارهایی به جوامع محلی برای حفاظت از جنگل‌های بلوط در منطقه دشت‌گل اندیكا به كوشش انجمن‌های آینده سازان طبیعت خوزستان و دوستداران محیط‌زیست لالی صورت گرفت. برنامه 141 محیط‌زیستی گروه رفتگران طبیعت بهبهان خوزستان هم با شعار «درخت برای زمین و زمین برای زندگی» و با یك برنامه پاكسازی برگزار شد.

 رودخانه چالوس تمیز شد
انجمـــن رفتگران طبیعت استان مازندران در حاشیه رودخانه چالوس برنامه پاكسازی زباله داشتند، هم برای تمیزی شهرشان و هم فرهنگسازی.

 محیط‌زیستی‌های مهربان كرمان
به كوشش موسسه یاوران ندای زمین، مدرسه روستای عشایری كشیت بم در استان كرمان با پوشاك زمستانی تجهیز شد و تهیه پوشاك زمستانی، كیف، كفش و لوازم تحریر برای دانش‌آموزان مدرسه روستای عشایری در منطقه صعب‌العبور كوهستانی كشیت بم 
انجام گرفت.

 فارسی‌های سربلند در میدان رقابت 
اجرای طرح جنگلانه این هفته هم در استان فارس پابرجا بود. اول در سروستان و با همت انجمن عاشقان طبیعت این شهرستان و كاشت انواع بذر و نهال در منطقه چشمه رباط (دوشولی) و دوم در شهر مشكان و توسط گروه پاكسازان طبیعت این شهر و با هدف احیا و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی در منطقه مسكن مهر 
مشكان.
 برنامه 184 تشكل پاكسازان طبیعت فارس، اما به پاكسازی آبشار مروارید خفر و بازدید از جشنواره نرگس‌زارهای بخش خفر با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و كمك به ثبت ملی نرگس‌زارهای این بخش اختصاص یافت. بچه‌های شهرستان اقلید هم كارگاه آموزشی برگزار كردند و قرار است آموزش‌هایشان برای دبستانی‌ها ادامه داشته باشد.