5 كلید ایجاد اعتماد و شفافیت در كسب‌وكار

5 كلید ایجاد اعتماد و شفافیت در كسب‌وكار

به ‌لطف پیدایش شبكه‌های اجتماعی و وبگاه‌های تحلیل و نقد، شفافیت به امری ضروری برای موفقیت یك كسب‌وكار تبدیل شده است. امروزه یك كارآفرین در مراسمی عمومی به مشتری‌ها، سرمایه‌گذاران، كارمندان و همچنین به خودش قول می‌دهد بهترین عملكرد ممكن را داشته باشد. به گزارش زومیت و به نقل از  Forbes، شفافیت در كسب‌وكار به معنای صداقت، عمومی‌سازی و رك بودن در امور مختلف شركت است. شركت‌های شفاف اطلاعات مربوط‌به عملكرد، درآمدهای شركت، فرآیندهای داخلی، منابع، قیمت‌گذاری و ارزش‌های كسب‌وكار را با مخاطبان خود به اشتراك می‌گذارند. شركت‌های شفاف زمانی‌كه در روند كسب‌وكار مشكلی رخ می‌دهد، نه‌تنها آن را پنهان نمی‌كنند بلكه موضوع را با مشتری‌ها و مخاطبان خود به اشتراك می‌گذارند.
شفافیت نقش مهمی در افزایش اعتبار و موفقیت یك كسب‌وكار دارد و ارزش‌های زیادی از افزایش وفاداری كارمندان گرفته تا افزایش میزان فروش محصولات را به شركت اضافه می‌كند. زمانی‌كه كسب‌وكار با مشتری‌های خود صادق و روراست باشد، ارتباط بهتری با آنها برقرار می‌كند. نتیجه یك تحقیق نیز این موضوع را ثابت كرده و گفته است ۹۴ درصد مشتری‌ها به برندهای شفاف وفادار هستند. ما در عصر اطلاعات زندگی می‌كنیم و همین باعث شده تا مشتری‌ها خواستار رابطه عمیق‌تر و شفاف‌تری باشند. اگر یك كسب‌وكار نتواند چنین انتظاری را برآورده كند، مشتری‌های آن به سمت برندی جذب می‌شوند كه از عهده این كار برآید. این موضوع در مورد كارمندان نیز صادق است. كارفرماها دنبال استخدام كارمندان قابل اعتماد هستند و برعكس یعنی كارمندان نیز ترجیح می‌دهند در یك محیط شفاف و با مدیران قابل اعتماد كار كنند. زمانی‌كه كارمندان به كارفرمای خود اعتماد داشته باشند میزان حمایت، وفاداری، تعامل و تعهد آنها به محیط كار نیز افزایش پیدا می‌كند. بنابراین اگر می‌خواهید اعتماد كارمندان خود را افزایش دهید، با آنها شفاف باشید.
نكات مهم در شفاف‌سازی كسب‌وكار
اگر قصد افزایش شفافیت در كسب‌وكار خود را دارید، باید چند نكته را رعایت كنید. اولین نكته این است كه بیش از حد شفاف نباشید. یعنی نیازی نیست در مورد مزایایی كه كسب‌وكار شما را از سایرین متمایز می‌سازد، با دیگران شفاف باشید؛ زیرا در این صورت تنها كار را برای رقبا راحت‌تر كرده‌اید. همچنین بهترین كار این است كه در مورد میزان شفافیت كسب‌وكار خود توافق‌نامه‌ای با كارمندان امضا کرده و درواقع حد و حدود مشخصی را برای این كار تعریف كنید. برای مثال می‌توانید مواد اولیه موجود در غذاهای رستوران خود را در منو ذكر كنید اما نیازی نیست نحوه پختن و دستور كامل تهیه غذاها را در اختیار مشتری قرار دهید. پنج كاری كه در ادامه توضیح می‌دهیم به افزایش شفافیت كسب‌وكار كمك می‌كنند.
 ارزش‌های اصلی كسب‌وكار را مشخص كنید
كاری كه انتظار انجام آن را دارید، با صداقت و مستقیما اعلام كنید. اعلام كردن ارزش‌های یك كسب‌وكار به‌طور مستقیم باعث می‌شود كارمندان درك بهتری از آنها داشته باشند و در راستای عملی كردن آنها تلاش كنند.
 اطلاعات را با كارمندان خود به اشتراك بگذارید
قدم دیگر در افزایش شفافیت كسب‌وكار خود این است كه اطلاعات خوب و بد را با كارمندان خود به اشتراك بگذارید. همیشه این احتمال را در نظر بگیرید كه كارمندان موضوعی را از طریق شایعات مطلع شوند. در این صورت نه‌تنها ممكن است اصل خبر را متوجه نشوند بلكه اعتماد خود را به محیط كار از دست می‌دهند. پس بهترین كار این است كه همه چیز را از زبان خودتان از طریق انتشار خبرنامه یا برگزاری جلسات منظم بشنوند. شایعات نه‌تنها به اعتماد و احساسات كارمندان لطمه وارد می‌كند، بلكه غیبت كردن را نیز میان كارمندان افزایش می‌دهد.
قیمت‌ها را مخفی نكنید
هیچ موقع برای اعلام قیمت محصولات خود از سیستم پیچیده یا لغات مبهم استفاده نكنید و شفاف باشید. اگر قیمت محصولات شما از سایر محصولات ارائه‌شده در بازار بیشتر است، به‌جای پنهان‌سازی، علت آن را برای مشتری توضیح دهید یا در قیمت‌گذاری
تجدید نظر كنید.
گاهی‌اوقات ویژگی‌های اضافه یك محصول یا مواد اولیه‌ای كه در ساخت آنها استفاده می‌شود و به عبارت دیگر بالاتر بودن كیفیت محصول نهایی باعث افزایش قیمت آن می‌شود و همان‌طور كه گفتیم، بهتر است این موضوع برای مشتری توضیح داده شود. برخی كسب‌وكارها از نرم‌افزار حسابداری برای تعیین قیمت محصول یا خدمات خود استفاده می‌كنند.
منظور و اهداف كارهای خود را بیان كنید
اگر می‌خواهید اطلاعات جدیدی به كارمندان بدهید، اطلاعات مالی سرمایه‌گذاران را به‌روزرسانی كنید یا قیمت محصول و خدمات خود را افزایش دهید، تنها كافی است توضیحات كافی ارائه دهید و وارد حاشیه نشوید.
تجارب خود را صادقانه بیان كنید
به‌عنوان یك كارآفرین اگر صاحب كسب‌وكار كوچكی هستید، تجارب خود را با صداقت برای دیگران مطرح كنید. انجام این كار نه‌تنها برای تازه‌واردان و افراد بی‌تجربه مناسب است بلكه به رشد خودتان نیز كمك می‌كند. زمانی‌كه در مورد اشتباهات خود صحبت كرده و آنها را می‌پذیرید یعنی اولین گام برای رشد و توسعه فردی خود را با موفقیت برداشته‌اید. این كار كمك می‌كند ارتباط بهتری با مشتری‌ها برقرار كرده و اعتماد آنها را جلب كنید.