این روش‌ها قدیمی شده

با حذف 12 شیوه‌ مدیریتی منسوخ شده، كسب‌وكارتان را مطابق نیازهای روز هدایت كنید

این روش‌ها قدیمی شده

با كمی جست‌وجو و سرك كشیدن در لابه‌لای مقالات و نشریات كسب‌وكاری می‌توانیم به مطالب زیادی در مورد این كه چطور رئیس بهتری باشیم دست پیدا كنیم. اگرچه نظرات گوناگونی در این رابطه وجود دارد اما واقعیت این است كه در دنیایی كه هر روز با سرعت سرسام‌آوری همه‌چیز در حال تغییر و پیشرفت است نمی‌توان هیچ نسخه‌ای را برای دوره‌ای طولانی به كار بست.هرچیزی تاریخ انقضایی دارد. كارشناسان و مشاوران كسب‌وكارهای امروزی معتقدند بسیاری از شیوه‌های مدیریتی و توصیه‌هایی كه مدیران از آنها پیروی می‌كنند، نمی‌توانند كسب‌وكارهای جدید را به درستی هدایت كنند و باید از اصول رفتاری مدیران حذف شوند. با حذف این شیوه‌های قدیمی از مدیریتتان محیط كسب‌وكارتان را پویاتر و چابك‌تر كنید. برگرفته از: Forbes

    بررسی ساعت حضور كاركنان و تعیین ساعت كاری
این روزها دفتر كار الزاما مكانی فیزیكی نیست بلكه بیشتر نوعی مفهوم مجازی است. كارمندان یك مجموعه نیازی ندارند كه حتما در محل خاصی برای كار باشند بلكه از سراسر دنیا می‌توانند كارشان را انجام دهند. با وجود تغییراتی كه این روزها در كسب‌وكارهای جدید و نوپا می‌بینیم، همچنان در ناخودآگاه ذهن مدیران و راهبران یك مجموعه این باور وجود دارد كه اگر شما در محل كارتان حضور فیزیكی نداشته باشید یعنی كار نمی‌كنید. این طرز فكر نادرست موجب می‌شود كه در برابر تحول به سمت مجازی شدن مقاومت كنید. در حالی كه این روزها وابسته به مكان نبودن یكی از رایج‌ترین نقطه‌قوت‌های كسب‌وكارهای نوپا برای افراد جویای كار به شمار می‌رود و اگر این امكان را در اختیار كاركنانتان قرار ندهید، ممكن است تصمیمشان را عوض كنند و به فكر پیدا كردن كار در جای دیگری بیفتند.
واقعیت این است كه ارزش كار را كیفیت نهایی كار مشخص می‌كند و الزاما كسی كه ساعت‌های طولانی در دفتر كار حضور دارد، بهترین نتیجه را ارائه نخواهد داد. بنابراین برای ارزیابی كاركنانتان روی كیفیت و بازده‌شان تمركز كنید نه ساعت كاری‌شان!


   همه اعضای تیم با هم همواره در توافق باشند
وفاق و هم‌نظری میان كاركنان كه پیش از این یكی از نشانه‌های مدیریت موفق به شمار می‌رفت آنقدرها هم در پیشرفت كسب‌وكار مؤثر نیست. اگر بخواهید همه را با هم یكسان و همفكر و هم‌نظر كنید همه صداها و نظرات متفاوت خاموش می‌شوند. اگرچه ممكن است در ظاهر به نظر برسد كه چنین شیوه‌ای اتحاد و همبستگی را در فضای كار نهادینه می‌كند اما حقیقت این است كه در این حالت هیچ نظر و ایده متفاوت و جدیدی وارد مجموعه نمی‌شود و خلاقیت و انگیزه برای بهبود روش كار به كلی كنار می‌رود.
سعی كنید در فضای كسب‌وكارتان روحیه بحث و چالش نظرات مختلف را جا بیندازید و محیط مساعدی برای بروز نوآوری و خلاقیت اعضای تیمتان فراهم كنید. با بروز ایده‌های مختلف و بررسی ابعاد آنها می‌توانید هر روز جنبه‌های جدیدی را وارد كسب‌وكارتان كنید و رقبا را جا بگذارید.


   جدا دانستن زندگی از كار به صورت كامل
یكی از مهم‌ترین مواردی كه به پذیرش جایگاهتان به عنوان راهبر تیم كاری توسط كارمندانتان كمك می‌كند، این است كه بتوانید به گونه‌ای با اعضای تیمتان ارتباط برقرار كنید كه آنها شما را یك انسان مثل خودشان با همه احساسات، عواطف، دغدغه‌ها و مشكلات رایج در زندگی‌ بدانند. كارمندانتان دوست دارند بدانند كه شما نیز مانند هر فرد دیگری زندگی، خانواده و دوستانی دارید و خیلی وقت‌ها ممكن است با اتفاقاتی در زندگی روبه‌رو شوید كه حتی كارتان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید میان كارمندانتان از محبوبیت و مقبولیت كافی برخوردار باشید، تلاش نكنید خود را فردی بی‌احساس و تك‌بُعدی جلوه دهید كه جز كار هیچ چیز دیگری برایش مفهومی ندارد.
زمانی كه شما را یكی از خودشان بدانند، اعتماد بیشتری پیدا می‌كنند و راحت‌تر می‌توانند دغدغه‌ها و مسائلشان را بدون ترس مطرح كنند. این موضوع به ایجاد فضای صمیمانه در محیط كارتان كمك زیادی خواهد كرد.


   انگیزش صرفا مالی
گرچه در شرایط كنونی پاداش‌های مالی حال خوبی در میان كارمندانتان ایجاد می‌كند و یكی از بهترین روش‌هایی است كه می‌توانید به آنها نشان دهید كه حواستان به دغدغه‌ها و مشكلاتشان هست، اما هیچ‌وقت پول به تنهایی نمی‌تواند انگیزش بلندمدت ایجاد كند. كارآفرینان هوشمند برای شناختن عمیق‌تر كارمندانشان وقت صرف می‌كنند و می‌کوشند تا رگ خواب هر كدام از آنها را به دست بیاورند و با ارتباط دادن آنها به كار بهترین اثرگذاری را در كارمندانشان به وجود بیاورند. زیرا قطعا یك روش ثابت نمی‌تواند اثربخشی یكسانی در میان افراد گوناگون داشته باشد.
با شناختن روحیات افراد می‌توانید به راحتی بهترین راهكار را برای ایجاد انگیزه كافی در آنها پیدا كنید. از سوی دیگر كارمندانتان نیز زمانی كه این نوع برخورد را در شما ببینند حس بهتری به كار و مدیرشان پیدا می‌كنند.


   ترویج سیاست سلسله‌مراتبی
یكی دیگر از مواردی كه این روزها از شیوه‌های مدیریتی باید كنار گذاشته شود، اداره سلسله مراتبی یك مجموعه است. مدیران یك مجموعه باید از جایگاه بالای خود خارج شوند و به‌راحتی در دسترس همه اعضای تیم‌كاری باشند.
با شكل‌گیری رابطه دو طرفه میان بخش هدایتی و كاركنان یك مجموعه، همه می‌توانند آزادانه نظراتشان را اعلام كنند، ایده‌های خود را در میان بگذارند، دغدغه‌هایشان را با مدیرشان در میان بگذارند و رابطه مؤثر و بر پایه اعتمادی را در عوض رابطه از بالا به پایین رئیس و مرئوس تجربه كنند.
با ایجاد رابطه دوطرفه، مدیر یك مجموعه نیز راحت‌تر می‌تواند انتظاراتش را به اعضای تیمش بیان كند و درك متقابلی میان اعضای مجموعه شكل می‌گیرد.



   تمركز بر رفع نقاط ضعف
تمركز بر رفع نقاط ضعف و كاستی‌های كاركنان یكی از روش‌های مدیریتی است كه به‌شدت تاریخ مصرفش گذشته است. این روش مدیریتی موجب می‌شود كه كاركنان به صورت مداوم احساس ناكارآمدی داشته باشند كه به شدت اثر تخریبی بر روانشان دارد و عبور از آن راحت نخواهد بود. تمركز برای رفع نقاط ضعف انرژی و زمان زیادی نیاز دارد در حالی كه معمولا نتایج خوب و قابل‌‌قبولی نیز از آن به دست نمی‌آید. در حالی كه شناسایی نقاط قوت هر فرد می‌تواند به راحتی قابل بهره‌برداری شود. از سوی دیگر انگیزش استعدادها و نقاط قوتی كه به صورت بالقوه در فرد وجود دارد بسیار ساده‌تر از این خواهد بود كه بخواهیم ویژگی‌هایی كه در فردی وجود ندارد را در او به وجود بیاوریم.


   ایجاد روحیه خوش‌بینی
همواره یكی از نكاتی كه در گذشته به مدیران توصیه می‌شد این بود كه اگر بخواهند بدبین باشند و با حس منفی به كارشان فكر كنند، نه‌تنها بركت كسب‌وكارشان از میان می‌رود بلكه حس منفی در فضای كسب‌وكار و میان كارمندان جاری می‌شود. به همین علت بیشتر مدیران به این سمت و سو گرایش پیدا كردند كه حتما باید حس مثبت را در كارشان القا كنند و به اتفاقات پیش‌رو خوشبین باشند. براساس مطالعات انجام شده، مهم نیست كه حتما از افراد خوشبین در تیم كاری‌تان استفاده كنید. زیرا در بسیاری از موارد اگر از افراد بدبین در جایگاه‌های درست استفاده شود، می‌توانند به موفقیت كسب‌وكار كمك كنند؛ به عنوان مثال چنین افرادی در امور مالی می‌توانند از بسیاری از شكست‎ها و ضررهای مالی مجموعه جلوگیری كنند. بنابراین سعی كنید به جای استفاده از افراد با روحیه دلخواه، هر فرد و روحیاتش را به خوبی بشناسید و در جای مناسب از او و توانایی‌هایش استفاده كنید؛ به عبارت دیگر اگر مدیر هوشمندی باشید، با قرار دادن افراد در جای مناسب حتی از ویژگی‌هایی كه در نگاه اول شاید ویژگی منفی به‌نظر برسد هم می‌توانید بهترین بهره‌برداری مثبت را داشته باشید.



   ارائه بازخورد رسمی و مكتوب به كارمندان
نسل جدید با روش‌های ارتباطی قدیمی میانه‌ای ندارند، بلكه ترجیح می‌دهند از سریع‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط استفاده كنند. بنابراین خود را به‌روز كنید! از شبكه‌های مجازی برای فرستادن پیام‌های خود استفاده كنید. اگر موضوعی هست كه می‌خواهید متن تبریكی به كارمندی بفرستید آن را در صفحات مجازی مجموعه منتشر كنید، از راه‌های ارتباط تصویری و نوشتاری جدید استفاده كنید و آن را میان كارمندانتان نیز ترویج بدهید.
از مزایای استفاده از امكانات جدید و پیام‌رسان‌های جدید این است كه می‌توانید در شرایط مختلف در صورت نیاز در دسترس باشید و در لحظه اگر نیاز به اعمال نظری در مورد خاصی باشد، آن را گوشزد كنید. سیاست درهای باز كمك كرده تا ارتباطات با سرعت بیشتری رخ دهد و به دنبال آن روند انجام امور نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.


   بررسی عملكرد سالانه كارمندان
بررسی عملكرد سالانه یكی از رایج‌ترین و به ظاهر اصولی‌ترین كارهایی است كه كارآفرینان باید در پایان هر سال درخصوص عملكرد كاركنانشان انجام دهند. اما واقعیت این است كه این روزها شرایط كسب‌وكار با سرعت زیادی تغییر می‌كند، بنابراین بازخوردهای كار نیز باید مطابق با همین سرعت بررسی شود تا بتواند اثربخش باشد. بنابراین سعی كنید در دوره‌های زمانی كوتاه‌تری به كارمندانتان بازخورد دهید تا در صورت نیاز به اعمال تغییرات، كمترین زمان به هدر برود و سریعا كارایی و بازده كسب‌وكارتان افزایش یابد. حالت رئیس و مرئوسی را فراموش كنید و به جای آن روحیه تیم و مربی را در فضای كارتان ایجاد كنید. برای این كار روند كار اعضای تیمتان را به صورت مداوم بررسی كنید، هرجا نیاز هست نكاتی را گوشزد كنید و در مواردی كه عملكرد خوبی از اعضای تیم می‌بینید حتما به آن بها دهید و برای آن امتیازاتی قائل شوید. این كار علاوه بر بهبود روند توسعه و پیشرفت كسب‌وكارتان، انگیزه بیشتری برای كارمندانتان ایجاد می‌كند كه با انرژی مضاعف برای بهترین عملكردشان تلاش كنند.


   ارجحیت سابقه به مهارت
در روش‌های قدیمی مدیریتی، ملاك اصلی برای ارتقای افراد گذشت زمان و سابقه حضورشان در مجموعه بود. این در حالی است كه در محیط‌های كاری جدید و نوپا اغلب با افراد بسیار جوانی روبه‌رو می‌شویم كه بسیار با استعداد هستند و ظرف مدت كوتاهی می‌توانند در گروه كاری‌شان اثرگذاری ملموسی ایجاد كنند و حتی بسیار پیشروتر از اعضای
با سابقه تیم فعالیت كنند.
بنابراین در كسب‌وكارهای به‌روز باید سازوكاری پیش‌بینی كنید كه در آن افراد مستعد و پرتوان بتوانند جهش كنند و حتی هدایت گروهی را حتی اگر از وی با سابقه‌تر نیز باشند بر عهده بگیرد.


   رفتار یكسان با همه كاركنان
در روش‌های قدیمی مدیریتی، مدیران رفتار و نوع برخورد یكسان با همه كاركنانشان را نوعی امتیاز مدیریتی محسوب می‌كنند. زیرا احساس می‌كنند اگر هر نوع رفتار متفاوتی برای مورد خاصی به یكی از كارمندان نشان دهند به نوعی بدعت‌گذاری كرده و از این به بعد مجبور است رویه‌اش را تغییر دهد و این استثنا را در حق همه قائل شود. برای افزایش چابكی و تنوع در محیط‌كارهای امروزی لازم است كه در مواردی منعطف‌تر باشید.
كارآفرینان امروزی باید بتوانند درست‌ترین تصمیم را در بهترین زمان در مورد فرد مناسب بگیرد و الزاما نباید فكر كنند كه هر تصمیمی كه بگیرند باید به سیاست جدید كسب‌وكارشان تبدیل شود. به عبارت ساده‌تر تصمیم‌هایتان را بر مبنای هر موقعیت اتخاذ كنید و برای همه موارد یك روش رفتاری یكسان ارائه ندهید.



  مخفی كردن اشتباهات
این روش مدیریتی كه هیچ‌وقت نباید اجازه دهید كاركنان تان احساس كنند كه اشتباه كرده‌اید یا چیزی را نمی‌دانید وگرنه دیگر روی شما به عنوان مدیر حساب نخواهند كرد، طرز فكر منسوخی است. اگر بخواهید روحیه كار گروهی واقعی را در مجموعه خود بسازید باید بتوانید به عنوان راهبر گروه به اعضای تیمتان نشان دهید كه هر انسانی با هر میزان دانش و اطلاعات نیز ممكن است مرتكب اشتباه شود؛ زیرا فقط زمانی كه در یك مجموعه كاری فارغ از عنوان شغلی و جایگاه با هم صادق و روراست باشید، می‌توانید رشد كنید، یاد بگیرید و برای پیشرفت بیشتر در فضایی پویا همواره تلاش كنید.