معجزه  تصویر

5دلیل که نشان می‌دهد «ویدئو» مهم‌ترین سرمایه هر رسانه و کسب‌وکار در فضای مجازی است

معجزه تصویر

تاکنون بارها ثابت شده ویدئوها قدرتمندترین سرمایه و دارایی کسب‌وکارها و رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستند؛ چرا که باعث افزایش فراوان مخاطب و مشتری می‌شود. رسانه‌ها توانسته‌اند با ویدئوهای خود تبلیغات بیشتری بگیرند و تاثیرگذاری گسترده‌تری داشته‌باشند. از طرفی برندها و کسب‌وکارها نیز علاوه‌بر فروش بیشتر به مشتری وفادارتری دست یافته‌اند. با این حال چرا فرم ویدئو برای هر برندی مهم است؟ خواه رسانه باشد و خواه فروشگاه یا حتی یک اینفلوئنسر اینستاگرامی!

در دهه اخیر شبکه‌های اجتماعی از مکانی برای ارتباط با دوستان به محلی برای آموزش، سرگرمی و تجارت تبدیل شده‌است. در این دنیای جدید فرم ویدئو از هر فرم دیگری برای انتشار محتوا جذاب‌تر است.
اینستاگرام، پینترست، فیسبوک، توییتر و حتی لینکدین هم به‌تدریج به سمت ویدئو حرکت‌کرده‌اند و رشد سریع پلتفرم تیک‌تاک و لایکی هم نشان می‌دهد تا چه اندازه ویدئوها اعتیادآورند. همین موضوع باعث شده پلتفرم‌های اجتماعی نه‌تنها فرم ویدئو را در دسترس مخاطب قرار دهند، بلکه الگوریتم‌ها را به شیوه‌ای طراحی کنند تا مخاطب برای تقویت عملکرد خود، نیاز به انتشار ویدئوهای بیشتر داشته‌باشد.
مثلا اینستاگرام در حال حاضر تبلیغات زیادی برای بخش ریلیز خود کرده و مدت‌هاست آن را برای برخی کاربران فعال کرده که اتفاقا با استقبال گسترده‌ای هم از سمت مخاطبان روبه‌رو شده‌است یا پینترست، پین کردن ویدئوها را هم به قابلیت‌های خود اضافه کرده و علاوه‌بر این، قابلیت استوری را هم به بالای صفحه خود افزوده‌است.
همه این ابزارها برندها را مجاب کرده فعالیت خود را در این زمینه بیشتر کنند؛ از طرفی رسانه‌ها نیز خود را در شبکه‌های اجتماعی جا انداخته و برای خود اعتباری کسب کرده‌اند. از آنجا که نمی‌توان همان شیوه‌های قدیمی اعلام خبر را در این پلتفرم‌ها پیاده کرد، این رسانه‌ها هم سعی کرده‌اند به فراخور نوع پلتفرم، محتوای مناسبش را تولید کنند. اکنون توییتر، یوتیوب و اینستاگرام جذاب‌ترین بسترهای مجازی برای انتشار اخبار به‌شمار می‌آیند و فرم ثابت همه خبرها ویدئو است. با این حال اگر هنوز از مزیت‌های ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی مطمئن نیستید، این گزارش را تا انتها بخوانید.
 ماندگاری بیشتری دارد!
محتوای ویدئویی علاوه‌بر جذابیت زیاد نسبت به سایر محتواها ماندگاری بیشتری هم دارد. به‌طور مثال یک ویدئو می‌تواند تا هفته‌ها پس از انتشار در شبکه‌های اجتماعی در دسته ویدئوهای پربازدید باشد و در اکسپلور مخاطب‌ها دیده شود اما یک عکس یا محتوای متنی این قابلیت را ندارد. مخاطب نسبت به محتوای ویدئویی واکنش بیشتری نشان می‌دهد و نسبت به آن تعامل می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود زمان بیشتری در اکوسیستم فضای مجازی بماند.
 پربازدیدترین فرم محتوا
تحقیقات نشان می‌دهد در سال 2019 کاربران فضای مجازی به طور متوسط شش‌ساعت و 48دقیقه در هفته را صرف تماشای فیلم و ویدئوی آنلاین کرده‌اند که 59درصد نسبت به سال 2016 افزایش داشته‌است. حالا
تصور کنید در یک سال و نیم اخیر که جهان درگیر پاندمی کرونا شده این آمار تا چه اندازه رشد داشته‌است.
فیسبوک و اینستاگرام اعلام کرده‌اند در ایام کرونا بازدید ویدئوهای آنها بیش از 40درصد افزایش داشته و مخاطبان لایوهای اینستاگرامی و فیسبوک نیز تنها در یک هفته رشد صد در صدی داشته‌اند. جالب است بدانید در سال 2020 نزدیک به ۷۵درصد ترافیک موبایل در جهان صرف بازدید از ویدئو شده‌است.
 مخاطب و مشتری منتظرند
فضا در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای مخاطب را ترغیب می‌کند که مشتریان و مخاطبان انتظار‌دارند هر برندی با هر نوع فعالیت، ویدئوهای سرگرم‌کننده‌تری را به اشتراک بگذارد.
شاید به دلیل واکنش‌های زیاد مخاطبان به ویدئوها، بتوان گفت ارزیابی میزان بازدید یک‌ویدئو، یک شاخص دقیق برای تعیین انتقال پیام به مخاطب است.
 دهه هشتادی‌ها
Generation Z در ادبیات غربی به افراد 18 تا 24ساله می‌گویند که امروزه این گروه را نسل دهه هشتادی‌ها در ایران تشکیل می دهند؛ نسلی که بیش از نسل‌های قبلی خود با اینترنت مانوس هستند و از یوتیوب و اینستاگرام به عنوان منبع اصلی سرگرمی و آموزشی استفاده کرده‌اند. طبعا اگر رسانه‌ها و کسب‌وکارها بخواهند این نسل را مخاطب خود قرار بدهند، اولین و سریع‌ترین راه ارتباطی با آنها تولید ویدئو است. به عنوان مثال تیک‌تاک- فارغ از حاشیه‌های آن- به عنوان پلتفرمی که بستری برای انتشار ویدئوهای کوتاه است؛ بسیار موفق در ارتباط‌گیری با نسل جدید عمل کرده‌است، به طوری که 800میلیون نفر (35درصد) از مخاطبان تیک تاک بین 18تا 24 سال دارند.
 ابزاری قدرتمند برای انتقال مفاهیم
اگر یک عکس بتواند هزار کلمه را بیان کند، یک ویدئو می‌تواند میلیون‌ها کلمه ارزش داشته‌باشد. به همین دلیل به عنوان اصلی‌ترین فرم تولید محتوا شناخته می‌شوند. بازاریاب‌ها می‌گویند پس از انتشار ویدئو درباره یک محصول، مشتریان 2.5‌برابر بیشتر آن محصول را خرید می‌کنند. البته در گذشته ساخت ویدئوها زمانبر و پرهزینه بود اما این روزها تولید محتوای ویدئویی با کیفیت آسان‌تر شده و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی مانند VideoMakerFX، GoAnimate و Sellamations تولید محتوای ویدئویی را به اندازه نوشتن یک متن آسان کرده‌اند. حالا قدرت خرید محصول از ویدئو به اندازه‌ای بالا رفته‌است که پلتفرم‌هایی ساخته شده که فقط روی ویدئوهایی
تمرکز دارد که محصولات درون آن قابل خرید باشد.
مثلا Google’s Shoploop به مشتریان کمک می‌کند محصولات را در قالب ویدئویی سرگرم کننده ببینند و اطلاعات محصول مورد نظرشان را از ویدئو کشف کنند.
بستر ویدئویی مورد نظر شما هر کدام باشد، وقت آن است خلاقیت خود را به کار بیندازید و با روش‌هایی مختلف محتوای ویدئویی پویا را به اشتراک بگذارید . تقریبا تضمین شده‌است شما به سمت جذابیت بیشتر سوق داده می‌شوید.