وقتی تحلیل‌های غربی‌ها اشتباه از آب درآمد

رسانه‌ها و تحلیلگران بین‌المللی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چه می‌گویند؟

وقتی تحلیل‌های غربی‌ها اشتباه از آب درآمد

حضور گسترده ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری 28خرداد منجر به تعجب بسیاری از رسانه‌های بیگانه و در مقابل، تحسین رسانه‌های مستقل در دنیا شده است. این حماسه ملی در حالی مورد توجه جهانیان قرار گرفته که تا قبل از آن، بسیاری از رسانه‌های غربی مدعی بودند انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در ایران بدون رمق و با مشارکت حداقلی و اندک در کشورمان همراه خواهد بود.

رئیسی، پیروزی بزرگی را در انتخابات به دست آورد
شبکه الجزیره در تحلیل خود درباره حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران پیروزی بزرگ و قاطعانه‌ای را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دست آورد. میلیون‌ها ایرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند. رئیس‌جمهور در ایران، وظایف بسیار مهمی را به عهده دارد و در حوزه‌های اجرایی کشور و همچنین مسائل تجاری، صنعتی و سیاست خارجی، نگاه تعیین‌کننده‌ای دارد.



مردم ایران به فرمان رهبر خود گوش سپردند
عبدالباری عطوان، تحلیلگر معروف جهان عرب و سردبیر نشریه رای‌الیوم درخصوص مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 28 خرداد ماه می‌گوید: رهبر انقلاب اسلامی ایران خطاب به مردم این کشور تاکید کرد که عدم حضور آنها پای صندوق‌های رای، منجر به سوءاستفاده دشمنان خواهد شد. مردم ایران نیز به فرمان رهبر خود گوش سپردند و میلیون‌ها نفر پای صندوق‌های رای حاضر شدند و در انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشتند. به‌راستی الان نتانیاهو و دیگران که از قدرت سقوط کرده‌اند کجا هستند تا این قدرت و معنای واقعی ثبات یک حکومت را درک کنند؟ ایران نه تنها توانست همه تحریم‌های ظالمانه آمریکا را پشت‌سر بگذارد، بلکه توانست در این صحنه (انتخابات ریاست‌جمهوری) نیز به موفقیتی بزرگ دست پیدا کند. باید این حقیقت را دوستان و دشمنان ایران بپذیرند که انتخابات این کشور برای منطقه و جهان اهمیت دارد.


مشارکت مردم ایران بیش از حد تصور بود
شبکه رویترز در تحلیل خود درباره حضور حدود 30میلیون نفر رأی‌دهنده در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌نویسد: حضور مردم پای صندوق‌های رأی بیش از حد تصوری بود که تحلیلگران(تحلیلگران‌غربی)داشتند. این انتخابات در برهه زمانی مهمی انجام شد و ابراهیم رئیسی توانست در آن پیروز شود. قبل از برگزاری انتخابات، مخالفان حکومت ایران در داخل و خارج از این کشور، مردم را ترغیب کرده بودند در انتخابات شرکت نکنند.



رئیسی نگاه بیشتری به شرق دارد
روزنامه گاردین در خصوص پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به بررسی سیاست خارجی وی پرداخته و می‌نویسد: در نظرسنجی‌هایی که قبل از انتخابات در ایران صورت گرفته بود نیز سیدابراهیم رئیسی با اختلاف از رقبای دیگر خود پیش بود. پیش‌بینی می‌شود او در عرصه سیاست خارجی، نگاه پررنگ‌تری نسبت به ارتباط با کشورهایی مانند چین و روسیه داشته باشد. البته آقای رئیسی در مناظره‌های انتخاباتی در ایران نیز تاکید کرده بود مخالف برجام یا مذاکرات مربوط به آن نیست.



اسرائیل، دوران سختی در پیش خواهد داشت
تسوی یحزکیلی، تحلیلگرکانال13 رژیم‌صهیونیستی در خصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری می‌گوید: باید بپذیریم ایران یک کشور دیکتاتوری نیست و مصادیق گوناگونی از دموکراسی در آن وجود دارد. انتخاب سیدابراهیم رئیسی دوران سختی را برای اسرائیل رقم خواهد زد به‌ویژه این‌که باید در نظر داشت رئیسی نگاه ایجابی و مثبتی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد.



مشارکت موثر ایرانیان در انتخابات
تسفی بارئیل، تحلیلگر امور خاورمیانه روزنامه هاآرتص هم در یادداشتی که روی خروجی سایت این روزنامه عبری زبان منتشر شد، با اذعان نسبت به مشارکت غیرمنتظره مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: فارغ از این‌که چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پیروز شده همه نگاه‌ها به حضور و مشارکت مردم در انتخابات بود. این حضور به معنای رأی اعتماد مجدد به نظام جمهوری اسلامی قلمداد می‌شد.



تبلیغات منفی غرب، تاثیری بر رای مردم ایران نداشت
خبرگزاری آناتولی در تحلیل خود به مبارزه هدفمند و مستمر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران با فساد اشاره کرد و نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با رویکرد جدی به مساله فساد و مشکلات اقتصادی اطمینان داد این موضوعات را در اولویت قرار خواهد داد. رئیسی با وجود تبلیغات منفی غرب علیه وی، نزد مردم ایران، چهره‌ای پاکدست شناخته شده که نکات منفی در کارنامه سیاسی نداشته است.روزنامه فرانسوی لوپریزین نیز در یادداشتی مشابه و در خصوص نتیجه انتخابات ایران نوشت: ابراهیم رئیسی با معرفی خود به عنوان قهرمان مبارزه با فساد و مدافع طبقات مردمی در کارزار انتخاباتی، بیشتر دوران فعالیت خود را در دستگاه قضایی ایران سپری کرده است.



ایرانیان، استقلال خود را در برابر فشارهای دشمنان نفروختند
ناصر قندیل، سردبیر نشریه البناء در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌مثابه پیروزی در یک امتحان بزرگ و مهم دانست: مردم ایران در امتحانی بسیار تعیین‌کننده پیروز شدند. مخالفان حکومت ایران تصور می‌کردند بحران‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه‌ای که علیه این کشور اعمال شده است، منجر به عدم حضور مردم در انتخابات خواهد شد اما آنها اشتباه فکر می‌کردند. مردم ایران قدرتمندانه و با استناد به درایت و عقلانیت در این صحنه حاضر شدند و به همگان اثبات کردند که فشار و تحریم نمی‌تواند آنها را از اهداف خود بازدارد. ملت ایران نشان داد که استقلال خود را در مقابل فشارهای دشمن نمی‌فروشد. ایران نه‌تنها در آزمون دموکراسی و مشارکت در انتخابات پیروز شد، بلکه درس بزرگی به دشمنان خود داد.



آتش بر جان صهیونیست‌ها
بیشتر رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی نتوانستند وحشت و نارضایتی خود را از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و متعاقبا پیروزی سیدابراهیم رئیسی کتمان کنند. در اینجا به مرور کوتاه برخی نکات مطرح شده در این رسانه‌ها در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 28 خرداد می‌پردازیم.
معاریو: رئیسی از ادامه مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند اما پیروزی وی، کار دولت بایدن را در ادامه گفت‌وگو با دولت ایران دشوار
خواهد کرد.
یدیعوت آحارانوت: رئیسی بیش از 62درصد از آرا را به خود اختصاص داده و رقبایش هم پیش از اعلام رسمی نتایج این شمارش را پذیرفته و به وی تبریک گفتند. یکی از مهم‌ترین نقاط مشترکی که میان رهبر جمهوری اسلامی ایران و سیدابراهیم رئیسی وجود دارد، بی‌اعتمادی عمیق این دو به ایالات متحده آمریکاست.
یا نت: رئیسی یکی از دشمنان سرسخت اسرائیل است. قبلا دفتر وی اعلام کرده بود ایران آمادگی برقراری روابط با تمامی کشورهای جهان به‌جز اسرائیل را دارد.
رام بن باراک، رئیس کمیسیون امنیت وسیاست خارجی کنست اسرائیل: پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چالش بزرگی است که به پشت دروازه‌های اسرائیل رسیده است.



آمار مشارکت در انتخابات ایران بالا بود
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که تا قبل از برگزاری انتخابات، از بی‌رمق بودن و فرمایشی بودن آن سخن می‌گفت در اولین تحلیل خود پس از مشخص شدن میزان مشارکت و نتیجه انتخابات نوشت: آمار مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بالا بوده است. انتخابات در حالی در ایران انجام شد که حسن روحانی دو دوره در ایران رئیس‌جمهور بود و دولت او تلاش‌های زیادی برای لغو تحریم‌های سنگین ترامپ علیه ایران داشت و از همین رو سعی کرد به کمک قدرت‌های جهانی و آمریکا توافق هسته‌ای احیا شود. پیروزی رئیسی، به نقش‌آفرینی کامل اصولگرایان در معادلات سیاسی و اجرایی ایران منجر خواهد شد.



طعنه روزنامه‌نگار مصری به سعودی‌ها
رانیا العسل، روزنامه نگار و کاریکاتوریست مصری در توییتر خود، تصویری از رای دادن رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را منتشر کرده و در ذیل آن به طعنه خطاب به سران کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی نوشته است: بن زاید و بن سلمان! این تصویری که می‌بینید برگه تعرفه رای انتخابات است و آن خودکاری هم که در تصویر مشاهده می‌کنید، وسیله‌ای است که مردم با آن، نام نامزدهای انتخاباتی منتخب خود را روی برگه رای می‌نویسند.


نقش اقشار ضعیف در پیروزی رئیسی
خبرگزاری فرانسه: بسیاری از کسانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به سیدابراهیم رئیسی رای دادند، می‌گویند دلیل حمایت آنها از وی این است که او متعهد شده با فساد مبارزه و به قشر ضعیف جامعه کمک کند. بنابراین نقش اقشار ضعیف، در پیروزی او پررنگ بوده است.