تحولات قدس و جنگ غزه محور گفت‌وگوهای هنیه با مغربی‌‎ها

تحولات قدس و جنگ غزه محور گفت‌وگوهای هنیه با مغربی‌‎ها

رئیس دفترحماس با رهبران و مقامات مغربی درباره قدس و جنگ غزه، نگرانی واشنگتن از عملکرد اتیوپی درباره سد النهضه، حمله به زندانی در سودان و هلاکت ۳۰ نفر از تروریست‌های گروه الشباب در سومالی از جمله رویدادهای آفریقا به شمار می‌روند.
به گزارش تسنیم، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که برای اولین بار به مغرب رفته است با رهبران حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ( شریک در قدرت )، رئیس مجلس نمایندگان و سایر مسؤولان مغربی دیدار و درباره جنگ غزه و مبارزات فلسطینیان در قدس شریف  با آنان گفت‌وگو کرد.
به گفته مقامات مغربی، دیدار هیأت فلسطینی از رباط یک دیدار غیر رسمی است که به دعوت حزب اسلامگرای عدالت و توسعه صورت گرفته است.
به دنبال امضای توافقنامه عادی سازی روابط مغرب با
رژیم صهیونیستی، جنبش حماس به شدت از این توافقنامه انتقاد کرد اما دولتمردان رباط بدون توجه به اعتراضات احزاب،  مردم مغرب  و گروه‌های فلسطینی به همکاری خود با تل آویو ادامه دادند اما جنگ غزه موجی از تظاهرات مردم مغرب در حمایت از ملت فلسطین را  به راه انداخت و دولت رباط مجبور شد،  روند عادی سازی روابط با تل آویو را به تاخیر بیندازد و در کنار ملت فلسطین بایستد. یک پژوهشگر مرکز « تحقیقات آفریقا و غرب آسیا »  به روزنامه هسپرس چاپ رباط گفت: تحولات تاریخی نشان می‌دهد، مغرب نقش میانجیگر را در روابط فلسطینیان با اسرئیل ایفا کرده است.