رئیسی با 17 میلیون و 926 هزار رأی، رئیس‌جمهور شد

رئیسی با 17 میلیون و 926 هزار رأی، رئیس‌جمهور شد

بالاخره در ساعت 17 روز شنبه 29 خرداد، نتایج قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام و به این ترتیب، رئیسی با 17میلیون و 926 هزار رأی رئیس‌جمهور شد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ضمن تشکر از مردم برای حضور در انتخابات گفت: ابتدا باید شاکر خداوند و بعد حضور مردم در این واقعه بود. به‌رغم همه فشارها و نارضایتی‌های حاصل از تحریم و روند ایجاد نارضایتی‌ها به وسیله عواملی که فکر می‌کنند با فشار خود به این مردم می‌توانند به اهداف خود برسند، این مردم بنا به حمایت و راهنمایی رهبر معظم انقلاب که هر لحظه با هدایت‌ها و راهنمایی خود حرکت در مسیر انقلاب را به ما می‌آموزند، موجب این شکوه و عظمت شد.
وی تصریح کرد: در کنار آن، از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم که هم در مراحل قبل از برگزاری انتخابات و هم حین انتخابات، همیشه حامی و راهنمای ما بودند. از رئیس‌جمهور که همه اختیارات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور قرار دادند، تشکر می‌کنم. همچنین از مجریان انتخابات و ناظران شورای نگهبان، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، مجلس، رسانه‌های عزیز و صداوسیما، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و انتظامی تشکر می‌کنم.
رحمانی فضلی در مورد آمار نهایی انتخابات۱۴۰۰ گفت: از کل واجدان شرایط حضور در انتخابات که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بودند، کل آرای مأخوذه ۲۸میلیون و ۹۳۳هزار و ۴ نفر بوده است که میزان مشارکت 48/8بوده است.
وی ادامه داد: به این وسیله آقای سیدابراهیم رئیسی با ۱۷میلیون و ۹۲۶هزار و ۳۴۵ رأی، حائز مقام اول و از طرف مردم عزیزمان امانتدار دستگاه اجرایی و به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند.
وزیر کشور افزود: آقای محسن رضایی میرقائد ۳میلیون و ۴۱۲هزار و ۷۱۲رأی کسب کرده است و آقای عبدالناصر همتی ۲میلیون و ۴۲۷هزار و۲۰۱ رأی به دست آورده است.
رحمانی‌فضلی ادامه داد: آقای سیدامیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی نیز  999هزار و 718رأی به دست آورده است و بقیه آراء، باطله محسوب می‌شود که  3میلیون و726هزار و870رأی را شامل می‌شود. ما در اعلام نتایج باید تک‌تک شعبه‌ها که شامل ۶۶ هزار شعبه در کل کشور می‌شود، ناظران شورای نگهبان و اجرائیات وزارت کشور، نهایتا باید صورت‌جلسات را امضا کنند. این صورت‌جلسات در سلسله مراتب به تهران می‌آید و در تهران هم باید شورای نگهبان و هیات اجرایی آنها را امضا کنند.
وی در مورد این‌که چرا در ساعت ۱۴ آمار را اعلام نکرده‌اید، اضافه کرد: اگر این صورت‌جلسات امضا نشود اعلام رسمی نمی‌شود. در ساعت ۲ بعد از ظهر هنوز ۲۰۰شعبه تاییدیه‌های نهایی لازم ناظران و امضای آنها نشده بود که به من گفتند و من گفتم باید امضاهای لازم و تاییدیه نهایی شده باشد.
رحمانی فضلی بیان کرد: دیشب آقای همتی آمده بودند به اعضای ستاد خداقوت بگویند و همچنین تاکید داشتند شرایط به گونه‌ای است که لازم دانسته بود برای اجرای کامل قانون در وزارت کشور حضور یابند. فرآیند انتخابات، پیچیده است.  به خصوص از مرحله ثبت‌نام و اخذ رای و شمارش آن باید مراقبت شود. ما سعی کردیم با الکترونیکی کردن و تعبیه نقاط مطمئن از تقلب و تخلف جلوگیری کنیم. وی با اشاره به احتمال تخلف و تقلب در انتخابات گفت: هیچ تخلف یا تقلب که بتواند تاثیری بر انتخابات داشته باشد، نداریم. هر کسی شکایتی داشت به شورای نگهبان مراجعه کند. رحمانی‌فضلی در پاسخ به این پرسش که آقای عرف در نشست خبری چند ساعت پیش خود آمار تعداد آرای شمارش شده را بر اساس ۹۰ درصد آراء اعلام کرده‌اند، بیان کرد: نه، ۹۰درصد شعبات را اعلام کرده‌اند.
وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعلام نتایج سایر انتخابات‌ گفت: به‌دلیل کثرت نامزدهای انتخابات‌ شوراهای شهر و روستا، شمارش آرا همچنان در حال انجام است.  نتایج انتخابات‌ میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز به محض پایان شمارش و تجمیع اعلام خواهد‌شد.