شبكه‌های اجتماعی در خدمت اسرائیلی‌ها

شبكه‌های اجتماعی در خدمت اسرائیلی‌ها


چندی قبل در یك كانال جدید در واتس‌اپ با نام «مرگ بر اعراب» پیامی منتشر شد كه در آن از اسرائیلی‌ها خواسته‌شده بود در یك نزاع دسته‌جمعی خیابانی علیه شهروندان فلسطینی شركت كنند.در عرض چند ساعت، ده‌ها گروه جدید دیگر در واتساپ، مطالبی با همین مضمون منتشر كردند و به‌زودی‌ گروه‌های مختلف برای ساعت 18همان روز هماهنگ كردند؛ ساعت شروع یك درگیری خیابانی در بت‌یام، شهری در سواحل سرزمین‌های اشغالی.
در یكی از گروه‌های واتس‌اپ در مطلبی نوشته‌شده بود: باهم هماهنگ می‌شویم و اقدام می‌كنیم. به دوستان خود بگویید به این گروه بپیوندند، زیرا ما در اینجا می‌دانیم چگونه از هویت یهودیان دفاع كنیم.
عصر همان روز، صحنه‌های زنده‌ای از اسرائیلی‌های سیاه‌پوش پخش ‌شد كه شیشه‌ ماشین‌ها را خرد می‌كردند و در خیابان‌های بت یام پرسه می‌زدند. اوباش یك نفر را كه گمان می‌كردند عرب است از خودرویش بیرون كشیدند و آن‌قدر کتکش زدند كه بیهوش شد. این فرد در وضعیت بسیار بحرانی در بیمارستان بستری شد.
بر اساس تجزیه‌وتحلیل نیویورك‌تایمز در هفته‌های اخیر كه تنش‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان افزایش‌یافته است، بیش از 100گروه جدید واتس‌اپ با هدف خشونت علیه فلسطینیان تشکیل‌شده است.
طبق تجزیه‌وتحلیل تایمز، گروه‌های واتساپی با نام‌هایی مانند نگهبان یهود كه به زبان عبری هستند طی هفته‌های گذشته روزانه صدها عضو جدید اضافه كرده‌اند.
به گفته محققان با توجه به استفاده از شبكه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان برای گسترش سخنان نفرت‌انگیز و القای خشونت، این گروه‌های واتساپی پیشرفت زیادی داشته‌اند و صریحا در حال برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان فلسطینی در اسرائیل هستند كه تقریبا 20درصد جمعیت را تشكیل می‌دهند و عمدتا با همسایگان یهودی زندگی می‌كنند.
محققان می‌گویند استفاده اسرائیلی‌ها از شبكه‌های اجتماعی به‌ویژه واتس‌اپ برای ترویج خشونت بسیار آشكارتر از اتفاقات مشابهی است كه درجاهای دیگر ازجمله هند یا ایالات‌متحده آمریكا اتفاق افتاده است. بر اساس این گزارش‌ها در موارد مشابه در آمریكا و هند، اوباش با استفاده از شبكه‌های اجتماعی یا برنامه‌های پیام‌رسان، حملات را هدایت نمی‌كردند.بر اساس گزارش تایمز، در این گروه‌ها حملات به‌دقت برنامه‌ریزی‌شده و اعضا اغلب برای شركت در درگیری‌های خشونت‌آمیز ابراز تمایل می‌كنند.
آكیا شاتز، مدیر FakeReporter می‌گوید: این‌یک توفان بزرگ از افرادی است كه آشكارا خواستار خشونت هستند و می‌توانند با داشتن ابزاری مانند واتس‌اپ و با استفاده از نام و شماره تلفن خود برای سازماندهی درگیری‌ها استفاده كنند.
به گزارش FakeReporter، اسرائیلی‌ها در تلگرام تقریبا 20كانال برای ارتكاب و برنامه‌ریزی خشونت علیه فلسطینیان تشكیل داده‌اند و بیشتر مطالب و پیام‌های موجود در این كانال‌ها ازآنچه در كانال‌های واتس‌اپ وجود دارد، تقلید می‌كنند.
دریکی از کانال‌های جدید تلگرامی كه تایمز بررسی كرد، افراد به‌تازگی دستورالعمل‌هایی برای ساخت كوكتل مولوتف و مواد منفجره دست‌ساز به اشتراك گذاشته‌اند. این گروه همچنین از 400عضو خودخواسته تا نشانی مشاغل متعلق به اعراب فلسطینی‌ را كه می‌توانند به‌عنوان هدف موردحمله قرار بگیرند، ارائه کنند.
در گروه دیگری با كمتر از 100عضو، اعضا هنگام بحث در مورد نبردهای خیابانی در شهرهای یهودی و عربی، عكس سلاح، چاقو و ... را به اشتراك گذاشته‌اند. اعضای گروه‌ها پس از شركت در حملات، عكس‌هایی را از اقدامات خود منتشر می‌كنند و دیگران را به تقلید فرامی‌خوانند.
منبع: نیویورک‌تایمز