سوپر جاذب چیست؟

سوپر جاذب چیست؟


اسم سوپر جاذب را احتمالا شنیده‌اید این ماده‌مصنوعی برای افزودن به خاک کاربرد دارد و دارای فوایدی است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:
آب و موادغذایی را جذب و حفظ و به رشد مطلوب گیاه کمک می‌کند و باعث کاهش اتلاف آب و هزینه‌های آبیاری می‌شود. استفاده مستمر از این مواد، بافت خاک را تغییر نمی‌دهد، موجودات مفید خاک را از بین نمی‌برد و خاک یا آب‌های سطحی را آلوده نمی‌کند.
این مواد در سال‌های اخیر به‌تازگی وارد بازار مصرف کشاورزی شده‌اند. سوپر جاذب‌ها پلیمرهایی هستند به‌شدت آب‌دوست که ضمن برخورداری از سرعت و ظرفیت زیاد جذب آب، مثل یک آب‌انبار کوچک عمل می‌کنند و موقع نیاز ریشه، به‌راحتی آب و مواد غذایی محلول در آب را در اختیار ریشه گیاه قرار می‌دهند.
پلیمرهای سوپرجاذب در خاک‌های سبک ظرفیت نگهداری آب را بالا می‌برند و در خاک‌های سنگین مشکل نفوذناپذیری و سخت‌شدن خاک و همچنین مشکل شست‌وشوی سریع کودها و آلودگی آب‌های زیرزمینی را هم برطرف می‌کنند.
دامنه کاربرد سوپرجاذب‌ها زیاد است و در زراعت، باغبانی، جنگلکاری، فضای‌سبز و نیز در تثبیت بیولوژیکی شن‌های روان، کنترل فرسایش خاک و کویرزدایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.