کودتا علیه بیداری اسلامی

رئیس جمهور تونس با حمایت ارتش، نخست وزیر این کشور را برکنار و پارلمان را منحل کرد

کودتا علیه بیداری اسلامی

  کشور تونس در سال 2011 به نقطه آغاز بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا تبدیل شد. از زمان انقلاب تونس که به برکناری زین‌العابدین‌بن‌علی در این کشور انجامید، تلاش‌های متعددی درراستای مصادره انقلاب تونس و برگرداندن آن به دوران قبل از انقلاب صورت گرفته است. کودتای اخیری که با حمایت فرانسه، مصر، امارات و عربستان سعودی در تونس رخ داده در همین راستا قابل تحلیل است.
بعد از گسترش اعتراض‌های سراسری در تونس، رئیس جمهور این کشور در تصمیمی غیرمنتظره هشام مشیشی، نخست وزیر را از کار برکنار کرد.یکشنبه شب، ۲۵ ژوئیه قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس با اعلام این مطلب به معترضان نیز هشدار داد اگر بخواهند به مقابله با اقدامات دولت ادامه دهند، گلوله‌های ارتش پاسخ آنها خواهد بود.به گزارش شبکه یورونیوز، رئیس جمهور تونس ضمن برکناری نخست وزیر، پارلمان این کشور را هم منحل کرد. این تصمیم بعد از نشست اضطراری قیس سعید با برخی مقام‌های بلندپایه کشور اتخاذ شده است.بلافاصله پس از اعلام این تصمیم برخی معترضان که از عملکرد دولت هشام مشیشی، نخست وزیر برکنار شده در مبارزه با ویروس کرونا خشمگین بودند در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. این در حالی است که مخالفان، این اقدام رئیس‌جمهور را یک کودتا خواندند.به عبارت بهتر، بسیاری از تونسی‌ها اکنون شاهد یک کودتای تمام عیار در کشورشان هستند؛ کودتایی که قطعا بسیاری از شهروندان تونسی با ماهیت آن مخالف هستند.
 از اعتراض آنکارا تا سکوت اروپا
تعلیق پارلمان و برکناری نخست وزیر تونس از سوی رئیس جمهور این کشور با واکنش گسترده آنکارا مواجه شد. مقامات ترکیه این اقدامات را نقض قانون اساسی و کودتا خواندند.مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه در یک پیام توییتری، تعلیق پارلمان و برکناری نخست وزیر تونس توسط قیس سعید، رئیس جمهور این کشور را نقض قانون اساسی و کودتا خواند.او آنچه را در تونس رخ داد ، نگران کننده خواند و گفت تصمیماتی که مانع فعالیت پارلمان و نمایندگان منتخب می‌شوند، خلاف قانون اساسی بوده و کودتا است. کودتای نظامی و بروکراتیک در هر جایی که باشد غیرمشروع است. بااین‌حال، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نه‌تنها واکنشی نسبت به کودتای تونس نشان نداده‌اند، بلکه سعی دارند برکناری نخست‌وزیر و انحلال پارلمان را نمادی از مطالبه مردمی (در واکنش به مدیریت کرونا) جلوه دهند. این در حالی است که اگر حق کودتا در کشورها به واسطه عدم مدیریت صحیح در قبال شیوع کرونا به رسمیت شناخته می‌شد، قطعا ایالات متحده آمریکا و اروپا در اولویت بودند.
نقش پشت پرده پاریس، ریاض و ابوظبی در کودتای تونس
حساب توییتری مجتهد که به افشاکننده اسرار خاندان سلطنتی عربستان مشهور است، نوشته فرانسه با همکاری بن‌سلمان، بن‌زاید و عبدالفتاح السیسی درصدد اجرای کودتا در تونس هستند. بر این اساس، آنچه در تونس روی می‌دهد انقلاب قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور برای از بین بردن نهضت مردم است و در همان مسیری قرار دارد که السیسی برای خلع اخوان‌المسلمین از قدرت به کار برد. منابع رسانه‌ای رسمی در تونس و منطقه، از استقرار نیروهای ارتش تونس در پایتخت این کشور به دنبال حوادث اخیر و تصمیم قیس سعید، رئیس‌جمهور در برکناری هشام مشیشی، نخست‌وزیر تعلیق پارلمان و لغو مصونیت نمایندگان خبر دادند.
مثلث امارات، عربستان‌سعودی و مصر، از ابتدا با انقلاب تونس مخالف بوده و از زمان سرنگونی حکومت زین‌العابدین‌بن‌علی درصدد مصادره انقلاب تونسی‌ها بودند. در این میان، کشور فرانسه که همواره سعی دارد نفوذ خود را در شمال آفریقا گسترده‌تر سازد نیز به‌صورت مستمر، توطئه‌هایی را با ریاض، ابوظبی و قاهره علیه انقلاب تونس طراحی کرده است. آنچه امروز در تونس روی می‌دهد، انعکاسی از همین توطئه‌های مستمر است.




واکنش راشد الغنوشی به کودتای تونس
قیس سعید در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد تصمیم به برکناری نخست وزیر و انحلال پارلمان را برای بازگشت آرامش به کشور گرفته است و در عین حال گفت با انتخاب یک نخست وزیر جدید تلاش خواهد کرد اوضاع را کنترل کند. سعید در عین حال به معترضان هشدار داد به اقدامات خود پایان دهند در غیر این صورت ارتش پاسخ آنها را خواهد داد.راشد الغنوشی، یکی از چهره‌های برجسته جریان اسلامگرایی در تونس و رهبر حزب النهضه که از زمان وقوع انقلاب عربی نقش مهمی در تحولات سیاسی این کشور داشته، تصمیمات قیس سعید را بی‌پایه و اساس خوانده و تاکیده کرده پارلمان به کار خود ادامه خواهد داد. الغنوشی که در حال حاضر ریاست پارلمان تونس را به‌عهده دارد، این تصمیم رئیس جمهور را یک کودتا علیه قانون اساسی و انقلاب این کشور خواند. المنصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق تونس نیز ضمن کودتا نامیدن اقدامات قیس سعید اعلام کرد وی به تونسی‌ها دروغ گفته و قانون اساسی را زیر پا گذاشته و از آن عبور کرده است. المرزوقی ضمن اعلام این مطالب افزود: این کار کودتا علیه قانون اساسی است. مردمی که از ماده80 قانون اساسی صحبت می‌کنند، آن را مطالعه نکرده‌اند، بنابراین به آنها توصیه می‌کنم آن را بخوانند. در این ماده آمده است، رئیس‌جمهور پس از رایزنی با نخست وزیر و رئیس پارلمان و تحت نظر و با ضمانت دادگاه قانون اساسی می‌تواند اقدامات استثنائی اتخاذ کند.بر این اساس، دادگاه قانون اساسی که وجود ندارد و رئیس جمهور با نخست وزیر هم مشورت نکرده و به نظر می‌رسد وی را برکنار کرده و سپس از وی خواسته استعفا کند و با رئیس پارلمان هم مشورت نکرده است. این کار چیزی جز کودتا نیست.