صنعت موشکی مدیون رهبری است

روایت سردار حاجی‌زاده از تاثیر تدابیر رهبر معظم انقلاب در صنعت دفاعی کشور

صنعت موشکی مدیون رهبری است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در حوزه‌های نظامی و فناوری به ویژه ساخت محصولات دفاعی بومی به بلوغ رسیده و بدون شک هوافضا، قلب سپاه در ساخت محصولات دفاعی ایرانی مدرن است. دقیقا به همین علت نیروی هوافضای سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی، امروز نوک پیکان موازنه قدرت در منطقه است. ساخت نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک، در کلاس موشک‌های ذوالفقار که عین‌الاسد پایگاه نظامی عراقی اشغال شده توسط آمریکا را درهم کوبید و انواع موشک‌های کروز، تنها گوشه‌ای از توانمندی هوافضای سپاه در حوزه تولید محصولات دفاعی است. البته فرمانده نیروی هوافضای سپاه خودش معتقد است همه این توانمندی‌ها با فرهنگ دفاع‌مقدس به دست آمده و باعث شده امروز در بخش نظامی به یک قدرت تبدیل شویم، هرچند سردار حاجی‌زاده تاکید دارد این حد هم کفایت نمی‌کند و باید آن را به عنوان یک الگو به سایر بخش‌ها تسری دهیم. سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران که به مناسبت ۳۱ مرداد روز صنعت‌دفاعی صحبت‌های مهمی را درباره تاثیر سیاست‌ورزی رهبر معظم انقلاب در ارتقای توان دفاعی کشورمان مطرح کرده‌است، نکات دست اولی را درباره شمّ اطلاعاتی رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر موضوع خودکفایی و بومی‌سازی در صنعت دفاعی مطرح کرده‌است. فرمانده هوافضای سپاه که در نشست تخصصی مبنا این سخنان را گفته به موضوعات مختلفی از جمله بینش و فهم اطلاعاتی فرمانده کل قوا، تاکید ایشان بر موضوع توسعه موشکی و ایجاد امنیت پایدار با هدایت‌های رهبر انقلاب اشاره کرده و در عین حال از برخورداری فرمانده معظم کل قوا از اطلاعات تخصصی در حوزه دفاعی سخن گفته‌است. مشروح سخنان سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در نشست تخصصی مبنا که با موضوع تاثیر تدابیر و سیاست‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب در صنعت دفاعی از سوی دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا...العظمی خامنه‌ای در مشهد برگزار شده در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

شمّ اطلاعاتی رهبر انقلاب
دشمن شناسی و شّم اطلاعاتی رهبر معظم انقلاب ما را از تله‌های دشمن در سه دهه اخیر نجات داد. تاثیر راهبری و مدیریت رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل‌قوا در حوزه نظامی و دفاعی ابعاد گسترده‌ای دارد. در این سال‌ها شاید بیشتر به مباحث تسلیحاتی و ساخت سلاح اشاره شده‌باشد ولی ابعاد گسترده آن دارای سند و قابل شمارش است. حضور رهبر معظم انقلاب در هشت سال دفاع‌مقدس البته آنقدر که امام راحل اجازه دادند و نقش ایشان به ویژه در سه دهه اخیر بعد از رحلت امام خمینی(ره) خیلی تعیین‌کننده‌بود.
مثلا در بحث آزادسازی کویت در جنگ اول عراق، خیلی‌ها از داخل کشور گفتند الان باید در کنارصدام قرار بگیریم و تنها کسی که خوب تشخیص داد که این تله است و دو طرف این تله، گروه‌های باطل قرار دارند رهبر معظم انقلاب بودند.شم اطلاعاتی و بینش و فهم فرمانده‌کل قوا بر هیچ کس پوشیده نیست چون در مقاطع مختلف در سه دهه گذشته آن را دیده‌ایم‌. ایشان در جمع فرماندهان ارشد کاملا مسلط وارد بحث می‌شوند و در خیلی از جاها واقعا کشور را نجات دادند و از این قبیل موارد زیاد داشته‌ایم.
در حال حاضر در کشورهای غرب آسیا حکومت‌ها واقعا تضعیف شده و به هم ریختگی زیاد شده‌است که البته اینها تصادفی نیستند و این طرح‌های آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و غربی‌ها بوده که این منطقه باید به هم بریزد و در راس آنها هدف ایران بوده‌است.
وضعیت امروز عراق، افغانستان، لبنان، لیبی و حتی سوریه را با این‌که ایران ورود کرد و کمک کرد می‌بینید ولی بالاخره ارتش آنجا را تضعیف کردند. کلا طرح غرب، طرح استکبار برای کل منطقه است ولی هیچ‌گاه رهبر معظم انقلاب اجازه ندادند در تله‌ای که آمریکا برای ایران قرار داده‌است، گرفتار شویم.
در مقابل خیلی جاها که باید ورود می‌کردیم، خیلی‌ها می‌گفتند نباید ورود کنیم مثلا وقتی داعش در عراق و سوریه نفوذ کرد باز خیلی‌ها می‌گفتند نباید ورود کنیم و اینجا اتفاقا ایشان به طور قاطع دستور دادند که باید ورود کنیم.
الان چند سال از این قضیه می‌گذرد. قضاوت کردن کار آسانی است ولی آن روز حضرت آقا این تصمیمات را گرفتند. مثلا ایشان تصمیم گرفتند در بحث سوریه ورود کنیم چون اگر آنجا نمی‌جنگیدیم باید در تهران یا کرمانشاه و... می‌جنگیدیم و این راهبری و مدیریت رهبر معظم انقلاب بسیار عمیق است.




خودکفایی و بومی‌سازی دفاعی
 موضوع بعدی در این حوزه، نیروهای مسلح هستند. نیروهای مسلح ما روحیه سلحشوری و شجاعت و ظلم ستیزی دارند و احساس قدرت می‌کنند که اینها ناشی از تربیت در دوران بعد از پیروزی انقلاب به ویژه در سه دهه اخیر است. ابتدای پیروزی انقلاب دشمن ما فقط صدام بود اما بعد آمریکا و غربی‌ها و نگرانی‌های دیگر اضافه شد ولی این‌که الان رزمندگان احساس قدرت دارند و به اذعان بسیاری کشورها ارتش ایران قوی شده به دلیل انجام تمامی برنامه‌های مربوط به نیروهای مسلح اعم از آموزشی و تربیتی و... بوده‌است که مستمرا در حال انجام است لذا این تربیت از جمله تدابیر و برنامه‌های رهبر معظم انقلاب بوده‌است که می‌توان از آن کتاب‌ها چاپ کرد.
حوزه سوم، حوزه صنعت دفاعی کشور است. در حوزه تسلیحاتی حضرت آقا بعد از جنگ به خودکفایی و بومی‌سازی و روی پای خود ایستادن تاکید داشتند که این موضوع از سال 1363 با بحث موشکی شروع شد و در این سال‌ها تاکیدات مختلف وجود دارد و اگر ما به دنبال مسیری که دنیا رفت می‌رفتیم مثلا دنیا برای سلاح به دنبال هواپیما بود احتمالا در نسل سه در حال صحبت با آنها بودیم، ولی به جای حرکت در پشت سر دشمن، مسیری را انتخاب کردیم که الان در مقابل آنها قرار گرفته‌ایم.
تدابیر ایشان در برخی مقاطع مسیر تاریخ نظامی را تغییر داده‌است مثلا در سال 63 تعداد 30 موشک آن هم طی دو سال دادند و نظام تصمیم گرفت از این تعداد دو فروند آن را برای مهندسی معکوس بگذارد و هیچ‌وقت موجودی ما از 7 تا 8 فروند بیشتر نشد و با آن محدودیت‌ها ایشان به عنوان رئیس‌جمهور در بازدید و جلسه‌ای که با بچه‌های نظامی داشتند نگران تعلل در اقدام به مهندسی معکوس بودند و می‌خواستند آنها خیلی وسواس نداشته‌باشند و زودتر کار را شروع کنند.
ایشان از همان ابتدا به اهمیت تحقیق و بومی‌سازی تاکید داشتند و در همان سال‌ها کلنگ ساخت کارخانه موشک‌سازی را زدند و این در حالی بود که در جنگ بودیم و زیرساخت‌های اولیه نبود.


فقط بر موشک متمرکز شوید
 بعد از فروپاشی شوروی، پیشنهادات خوبی به ایران شد؛ مثلا موشکی که 5/2میلیون دلار می‌شد کره‌جنوبی به 10هزار دلار می‌داد و سکوی پرتاب به همین قیمت را روسیه با 100هزار دلار و تقریبا در نیروهای مسلح نه تنها کسی با این پیشنهادهای فروش مخالفت نکرد، بلکه همه موافق بودند ولی تنها کسی که مخالف بود فقط حضرت آقا بودند و اگر این کار را می‌کردیم کار موشکی ما ممکن بود، متوقف شود.
شاید آن روزها، خیلی‌ها متوجه اثرگذاری این تدبیر نبودند و اگر آن خرید‌ها صورت می‌گرفت مطمئنا امروز به موشک‌های زمین به زمین یا دوربرد نمی‌رسیدیم یا خیلی طول می‌کشید. در مقاطع مختلف راهکارهای ایشان راهگشا بود. در خصوص پدافند هم همین اتفاق افتاد و بومی شد و کم‌کم سامانه‌های مختلف را ساختیم و حالا به تراز جهانی رسیده‌ایم.
زمانی می‌توانیم برآورد دقیقی از وضعیت نظامی خود داشته‌باشیم که بتوانیم مقایسه کنیم آخر جنگ کجا بودیم و الان به کجا رسیده‌ایم. اول جنگ سپاه چیزی نداشت اما آخر جنگ حداقل مقداری غنیمت جنگی داشتیم و تسلیحاتی که از ابتدای جنگ داشتیم همه غالبا از بین رفته‌بودند یا این‌که حداقل فاصله‌ای 10ساله با فناوری روز داشت و ما به خاطر تحریم نمی‌توانستیم چیزی از جایی بگیریم؛ بنابراین پایان جنگ وضعیت خوبی نداشتیم.
در این سه دهه اخیر با تحریم‌های تسلیحاتی بیشتر و تحریم اقتصادی هم روبه‌رو بودیم اما امروز در حوزه تسلیحاتی و سامانه‌های موشکی و پهپادها و رادارها و جنگ الکترونیک در تراز جهانی مطرح هستیم که با راهبری، ریل‌گذاری و تلاش و با محوریت رهبری به اینجا رسیده‌ایم.
بنابراین در حوزه موشکی ارتباط مستقیم با رهبر انقلاب داشتیم و ایشان در این حوزه صاحب‌نظر بودند و گاهی ایشان مسیری مخالف مسیر ما را انتخاب می‌کردند. ایشان دقت را بر سرعت اولویت می‌دادند. در بعضی مقاطع فرماندهان قدیم هوا فضا بر توسعه نظر داشتند، ولی ایشان فقط می‌خواستند بر موشک متمرکز شویم.



نمی‌توان  به صورت قرضی امنیت ایجاد کرد
 نقش رهبری در حوزه‌های نظامی و دفاعی بسیار زیاد است؛ امروز اگر کشور مقتدری داریم و قدرت منطقه‌ای هستیم که آمریکایی‌ها اذعان دارند ایران برتری نظامی هوایی را بعد از 75 سال از آنها گرفته‌است و می‌دانند هر نقطه‌ای را که بخواهیم عینا همان‌جا را می‌زنیم به خاطر راهبری دقیق ایشان است.
نمی‌توان به صورت قرضی امنیت ایجاد کرد؛ مثلا کشورهای عربی از رفتن آمریکا از منطقه ناراحت هستند چون قدرت آنها قرضی است و مربوط به خودشان نیست اما ما قدرت‌مان را مدیون ایشان هستیم و ان‌شاءا... با ریل‌گذاری ایشان قدرت ما افزون خواهدشد و اگر مسؤولان و مردم به نسخه‌های صادر شده ایشان نه تنها در بحث نظامی بلکه در همه حوزه‌ها عمل کنند این کشور گلستان خواهدشد.
در نیروی هوافضا که موفقیت‌هایی حاصل شده به بحث جوانگرایی توجهی ویژه‌ شده‌است. شاید خیلی‌ها فکر کنند موفقیت‌های امروز مرهون زحمات جوانان گذشته و پیرمردهای امروز است اما باید گفت امروز متوسط سن نیروی هوافضا 33 سال است و متوسط سن فرماندهان ما در سطوح مختلف بین 35 تا 40سال است؛ پس معلوم است سن‌ها خیلی زیاد نیست و این توانمندی قدرت توسط کل کشور اتفاق افتاده‌است چراکه با تمام دانشگاه‌های کشور ارتباط داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان و خیلی از جوانان مستعد را تشویق کردیم و این کارها عمدتا توسط همین جوانان انجام شده‌است.
اگر نسخه‌ها و تدابیر رهبر معظم انقلاب را در همه حوزه‌ها جدی بگیریم می‌توانیم به عنوان نقشه راهی از آنها استفاده کنیم؛ چراکه ایشان بیش از 30سال در همه حوزه‌ها تجربه دارند و این تدابیر، سرمایه است و رمز پیشرفت و موفقیت هدف‌گذاری و راهبرد تعیین شده محسوب می‌شود و این حرکت اگرچه توسط فرماندهان مختلف دنبال شده‌است اما حرکت جمعی بوده و همراه سازی همه مدیران خیلی ضرورت دارد.




حضور رهبر انقلاب با اطلاعات تخصصی در جلسات
 این‌طور نیست رهبر انقلاب در همه امور ورود کنند و درباره کاری که در حال انجام است، نظر دیگری بدهند؛‌ ما مواقع زیادی خدمت ایشان رفتیم و رهبر انقلاب فرمودند با همین دست فرمان پیش بروید یا حتی مواردی بوده که بنده از ایشان سوال کردم آیا شما از هوافضا راضی هستید که ایشان فرمودند بله من از کل سپاه راضی‌ام. البته هرجایی با یکدیگر فرق دارد ولی از هوافضا خیلی راضی‌ام.
این موارد خاطرات شیرینی برای ما بوده که توانستیم رضایت حضرت آقا را جلب کنیم و این نشان می‌دهد این طور نیست که رهبر انقلاب در یک جلسه‌ فقط صحبتی کنند و بروند، بلکه آقا گذشته این کارها را دقیقا می‌دانند و با اطلاعات در جلسات حاضر می‌شوند.
بارها شده ایشان گزارش‌های قبلی و اخیر و تمام نوشته‌ها را به صورت دقیق مطالعه می‌کنند. البته یک‌بار بحثی بود که من با رهبر انقلاب صحبت کردم اما ایشان فرمودند خود شما هم که رعایت نمی‌کنید، وقتی من گفتم کجا بوده‌است ایشان گفتند فلان گزارش را بیاورید که حدود 15 صفحه بود و گفتند در اینجا یک آمار نوشته‌بودید و دقیقا گفتند در فلان صفحه گزارش خطا کردید. بنابراین رهبر انقلاب کاملا دقیق مطالعه کرده و تدابیرشان را نیز مشخص می‌کنند و از سوی دیگر روند چندین ساله نیز پیش چشم ایشان است.
این موضوع اشرافیت بسیاری می‌خواهد، با تجربه‌ای که در این سال‌ها از رهنمود‌ها و تدابیر و راهبری رهبر معظم انقلاب پیدا کردیم معتقدم نسخه‌هایی که حضرت آقا در حوزه‌های مختلف دارند،‌باید به صورت جدی از سوی مسؤولان
پیگیری شود.