تصویر سیاه 20 سال اشغالگری

شهروندان آمریکایی و انگلیسی اکنون در خصوص اشغال افغانستان چگونه فکر می‌کنند؟

تصویر سیاه 20 سال اشغالگری

سال 2001میلادی و وقتی دولت آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، تصمیم به نبرد نظامی مستقیم و زمینی با حکومت طالبان در افغانستان گرفت، 90درصد از شهروندان آمریکایی موافق اشغال این کشور آسیایی توسط دولت جورج واکر بوش بودند. دولت وقت آمریکا به شهروندان این کشور اعلام کرده بود نبرد علیه تروریسم، طولانی مدت و دامنه‌دار است و در غیر این صورت، تکرار حوادثی نظیر آنچه در 11سپتامبر 2001میلادی و در جریان انهدام مشکوک و مبهم برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک گذشت، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در نوامبر سال 2001 میلادی (دو ماه پس از وقوع حادثه 11سپتامبر 2001)، 87درصد از شهروندان آمریکایی معتقد بودند نبرد ادعایی دولت بوش علیه تروریسم، طولانی‌ مدت خواهد بود و نباید به پایان یافتن آن در کوتاه ‌مدت دل بست. با این حال پس از گذشت مدت زمانی اندک، شاهد کاهش حمایت افکار عمومی آمریکا از جنگ در افغانستان و متعاقبا جنگ در عراق بودیم. برخی شهروندان آمریکایی که حامی جنگ افغانستان و اشغال این کشور بودند، پس از حمله دولت بوش به عراق دریافتند دولت این کشور صرفا درصدد اشغال کشورها به بهانه‌های گوناگون بوده و ماهیت این نبردها، بر پایه مبارزه واقعی با تروریسم یا ایجاد ثبات و دموکراسی در کشورهای هدف نیست.
 ریزش تعداد حامیان اشغالگری
در آمریکا

نظرسنجی موسسه فوربس نشان می‌دهدکه به رغم انتقادات شدید شهروندان آمریکایی از نحوه خروج نظامیان این کشور از افغانستان، نزدیک به نیمی از آنها از کلیت خروج کامل آمریکا از این کشور حمایت می‌کنند. بر این اساس، تنها 37درصد از شهروندان آمریکایی (که اکثرا به حزب جمهوریخواه تعلق دارند) خواستار باقی ماندن بخشی از نیروهای اشغالگر در افغانستان بوده و در مقابل، 49درصد شهروندان از خروج نیروهای آمریکایی حمایت کرده‌اند. 14درصد دیگر نیز نظر مشخصی در این خصوص نداشته‌اند.
همچنین بر پایه نظرسنجی یاهو نیوز که از 1649 بزرگسال آمریکایی که از 16 تا 18 آگوست ( 25 تا 27 مرداد) برگزار شد 48درصد از شهروندان آمریکایی مخالف نحوه عقب‌نشینی فوری دولت بایدن از افغانستان هستند و وی را بابت این موضوع مورد انتقاد قرار می‌دهند. در مقابل، 36درصد از سیاست بایدن در خروج فوری از افغانستان حمایت کرده‌اند.
 نظرسنجی‌های معنادار
در انگلیس

انگلیس، اصلی‌ترین متحد آمریکا در ناتو و شریک راهبردی دولت جورج واکر بوش در سال 2001 میلادی (در زمان اشغال افغانستان) محسوب می‌شد. در 14سپتامبر سال 2001میلادی، نظرسنجی موسسه آیپسوس نشان داد 83درصد از شهروندان انگلیسی موافق مشارکت کشورشان در اشغال افغانستان هستند. در کمتر از دو ماه دیگر و با زدوده شدن برخی غبارهای تبلیغاتی و روانی، این میزان حمایت به 66درصد رسید.
اکنون در ماه آگوست سال 2021میلادی و مطابق نظرسنجی منتشر شده در پایگاه آی‌نیوز در انگلیس، تنها 30درصد از شهروندان انگلیسی معتقدند تصمیم این کشور در سال 2001میلادی (در خصوص مشارکت در اشغال افغانستان) صحیح بوده است. همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد 54درصد از شهروندان انگلیسی معتقدند اشغال افغانستان توسط این کشور بیهوده بوده و ثمری نداشته است. در مقابل، تنها 21درصد از شهروندان انگلیسی، حضور اشغالگران کشورشان در افغانستان را مفید و موثر توصیف کرده‌اند.
از سوی دیگر مطابق نظرسنجی موسسه آیپسوس، 39درصد از شهروندان انگلیسی موافق شیوه خروج فوری این کشور از افغانستان بوده و 40درصد دیگر معتقدند شیوه خروج کشورشان از افغانستان اشتباه بوده است. رمزگشایی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر شهروندان آمریکایی و انگلیسی، اکنون معتقدند اشغال افغانستان توسط دولت‌های بوش پسر و تونی بلر و اصرار بر این اشغالگری از سوی مقامات ناتو طی دو دهه اخیر، یک خطای بزرگ و پرهزینه بوده است. در این میان، تنها نقطه اختلاف شهروندان کشورهای دخیل در اشغال افغانستان، مربوط به زمان و شیوه خروج ( فرار) از افغانستان بوده
نه کلیت آن.
 باید زودتر از افغانستان
بیرون می‌رفتیم

در این برهه زمانی، نظرسنجی‌های دیگری نیز ناظر بر دیرهنگام بودن ترک افغانستان توسط اشغالگران منتشر می‌شود. براساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی بیزینس اینسایدر، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند این کشور باید در همان سالی که وارد افغانستان شد یعنی سال 2001 از افغانستان خارج می‌شد. بیزینس اینسایدر، برای این نظرسنجی 1105 پاسخگو را مورد پرسش قرار داده و از آنها پرسیده است: شما فکر می‌کنید آمریکا در چه سالی باید از افغانستان خارج می‌شد و پاسخگویان می‌توانستند از بین چند گزینه ممکن یک سال را انتخاب کنند.
بر اساس این نظرسنجی 16/6 خواستار خروج از افغانستان در سال 2001 یعنی همان سالی که آمریکا وارد این کشور شد بودند و 29/5درصد نیز عقیده داشتند آمریکا باید در طول دوره اول ریاست‌جمهوری جورج دبلیو. بوش از افغانستان خارج می‌شد. همچنین 12/6 درصد گفتند آمریکا باید در دور دوم ریاست‌جمهوری جورج دبلیو. بوش از افغانستان خارج می‌شد14/3 درصد نیز عقیده داشتند آمریکا باید در دوره ریاست‌جمهوری اول باراک اوباما افغانستان را ترک می‌کرد. به عبارت بهتر، در مجموع نزدیک به 70 درصد از شهروندان آمریکایی خواستار خروج کشورشان از افغانستان در همان دوران ریاست‌جمهوری بوش پسر بوده‌اند.
5/4درصد معتقد به خروج آمریکا از افغانستان در دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما بودند و 4/6 درصد نیز عقیده داشتند آمریکا باید در طول دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا خاک افغانستان را ترک می‌کرد. این نظرسنجی نیز به‌وضوح نشان می‌دهد شهروندان آمریکایی، کشورشان را بازنده مطلق در اشغال افغانستان می‌بینند.




سایه آشوب‌های افغانستان بر انتخابات کنگره و ریاست‌جمهوری آمریکا
انتقادات ترامپ و جمهوریخواهان از دولت بایدن بابت خروج فوری از افغانستان افزایش یافته است. این در حالی است که دولت ترامپ نیز اگر در قدرت بود، چاره‌ای جز ترک کامل افغانستان نداشت. در هر حال، اکنون اصلی‌ترین نگرانی دموکرات‌ها معطوف به دو انتخابات تعیین‌کننده پیش رو در ایالات متحده است. اگر دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره‌ای کنگره(تحت تاثیر شکست رسمی در افغانستان)، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، کار برای بایدن و همراهانش در کاخ‌سفید شدیدا دشوار می‌شود. در این صورت، احتمال شکست نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 نیز افزایش خواهد یافت. قطعا جمهوریخواهان در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024، از افغانستان به عنوان نقطه آسیب سیاست خارجی دولت بایدن یاد خواهند کرد. حضور احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، این رقابت‌ها را قطعا نزد شهروندان آمریکایی حساس‌تر کرده و عمق و دامنه انتقادات طرفین (نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه) از رویکرد داخلی و بین‌المللی یکدیگر را افزایش می‌دهد. اکنون، دموکرات‌ها با نگرانی بیشتری نسبت به قبل(قبل از خروج رسمی آمریکا از افغانستان و بروز تحولات اخیر در این کشور)، معادلات انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال2022 میلادی را رصد و تحلیل می‌کنند. شکست در این انتخابات می‌تواند به مقدمه‌ای برای شکست نهایی دموکرات‌ها در سال 2024 تبدیل شود. از سوی دیگر، ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دیگر رقبای بایدن سعی خواهند کرد تا از فضای انتقادی شدید موجود در جامعه آمریکا در قبال فرار نیروهای آمریکایی از افغانستان، نهایت استفاده را در جهت خلع قدرت دموکرات‌ها در کنگره و سپس کاخ سفید ببرند. در این میان، احتمالا شاهد افشاگری‌هایی از سوی بایدن و دیگر دموکرات‌ها، در قبال سیاست‌های ترامپ و جمهوریخواهان در افغانستان (در بین سال‌های 2017 تا 2021 میلادی) خواهیم بود. افشاگری‌هایی که با هدف سهیم ساختن جمهوریخواهان در شکست افغانستان و در نهایت، جلوگیری از کاهش تاثیرگذار آرای دموکرات‌ها در دو انتخابات میاندوره‌ای کنگره و ریاست‌جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد.