یک شهریور  پرشور

بازی‌های پارالمپیک و لیگ فوتبال قهرمانان آسیا پایان تابستان را کاملا ورزشی کرده است

یک شهریور پرشور

شاید حال خیلی از ما این روزها خوب نباشد و همه‌مان به دنبال دلیلی هرچند کوچک برای حال بهتر باشیم‌؛ یکی از این دلایل کوچک برای ورزش‌دوستان احتمالا دیدن فوتبال و مسابقات ورزشی باشد. اگر شما جزو این دسته هستید، باید بدانید که شروع شهریور ماه امسال نوید روزهای هیجان‌انگیزی را می‌دهد. بازی‌های پارالمپیک توکیو 2020 شروع می‌شود، تیم‌ملی فوتبال ایران در دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی به مصاف رقبای خود می‌رود و نمایندگان ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای دیدار با حریفان خود آماده می‌شوند. و البته که فوتبال در لیگ‌های دیگر و اروپا نیز به قوت خود برقرار است. از همین امروز خود را برای یک شهریور هیجان‌انگیز و شاید پراسترس آماده کنید.

پیش به سوی لیگ قهرمانان آسیا
اگر از طرفداران پر و پا قرص دو تیم مطرح پایتخت یا تراکتورسازی باشید، این شهریور برای شما به غیر از هیجان، استرس هم به دنبال دارد. مسابقات مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا که سه نماینده ایران در آن حضور دارند، یکی از پرهیجان‌ترین اتفاقاتی است که قرار است در شهریور ماه برای آن برنامه‌ریزی کنیم. بازی استقلال و الهلال یکی از مهم‌ترین بازی‌های این ماه است.  این دو تیم که همواره بازی‌های جذابی داشته‌اند، 22شهریور ماه به مصاف یکدیگر می‌روند. پرسپولیس 23شهریور به مصاف استقلال تاجیکستان می‌رود و تراکتور و النصر عربستان نیز رو‌درروی هم قرار می‌گیرند. اما در حالی که رقبای تیم‌های ایرانی به شدت به دنبال جذب بازیکن‌های گران قیمت و برنامه‌ریزی برای بازی‌ بهتر و حضور در مرحله بعد هستند، تیم‌های ایرانی وضعیت جالبی ندارند. همواره از نقل و انتقالات و مشکلات مالی گله داشته و دارند و این در حالی است که تک بازی بودن بر استرس و هیجان این رقابت‌ها افزوده است. حالا باید منتظر ماند و دید در پایان چه نتایجی برای نمایندگان ایران در پارالمپیک، تیم‌ملی فوتبال ایران و نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا رقم می‌خورد. کاش همین‌قدر که برای این ماه و اتفاقات ورزشی آن هیجان داریم، در پایان نیز خوشحال با این شهریور هیجان‌انگیز خداحافظی کنیم. 



پارالمپیک 2020
با اتمام بازی‌های المپیک و پایان حواشی آن در سراسر جهان، حالا علاقه‌مندان به ورزش آماده برگزاری پارالمپیک 2020 هستند. بازی‌هایی به میزبانی توکیو که از ۲ تا ۱۴ شهریور برگزار می‌شود. ایران تاکنون در هشت دوره از این بازی‌ها حضور داشته و در نهمین دوره با یک نگاه کیفی به دنبال ثبت بهترین جایگاه تاریخ است. البته که در این دوره از بازی‌های پارالمپیک، اعزام ورزشکاران با حاشیه‌هایی هم همراه شد و تعدادی از بهترین ورزشکاران ایران به این مسابقات اعزام نشدند، اما کاروان ایران حالا با 62 ورزشکار راهی توکیو می‌شود که این تعداد در 10 رشته رقابت می‌کنند. البته باید گفت که این تعداد نسبت به چهار دوره گذشته، کمترین میزان ورزشکار اعزامی ایران است. تاکنون بهترین نتیجه تاریخ برای کاروان ایران در پارالمپیک لندن به ثبت رسیده است. 10 طلا، 7 نقره و 7 برنز در پارالمپیک 2012 به نام ایرانی‌ها به ثبت رسید و کاروان ایران را در رده یازدهم این رویداد قرار داد. پیش‌بینی کمیته ملی پارالمپیک این است که ایران با ۶۲ ورزشکار، صاحب ۲۸ مدال شود. یکی از مهم‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات این پارالمپیک اما جای خالی سیامند رحمان است. وزنه بردار همیشه خندان کشورمان و وزنه بردار دسته فوق سنگین ایران که دو طلای لندن و ریو را در کارنامه داشت و در دوره قبلی پارالمپیک با رکورد رویایی 310 کیلوگرم توجه همه دنیا را به خود جلب کرد.



هیجان به سبک تیم‌ملی
پس از پایان دور دوم بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی، حالا از چند روز دیگر دور سوم و نهایی آغاز می‌شود تا تیم‌ملی فوتبال ایران با هدایت اسکوچیچ به مصاف رقبا برود. در دور سوم ۱۲ تیم حضور دارند که باید در ۲ گروه ۶ تیمی برای صعود به جام‌جهانی با یکدیگر رقابت کنند. پس از قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قطر در آسیا، تیم‌ملی کشورمان به همراه کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان در گروه A رقابت‌ها قرار گرفت. این مرحله که از ۱۱ شهریور با بازی مقابل سوریه برای ایران آغاز خواهد شد تا فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت. این چهارمین بار پیاپی است که راه ایران و کره برای صعود به جام‌جهانی در آخرین مرحله گروهی مقدماتی به هم گره خورده است. همچنین تیم‌ملی عراق در مرحله پیش مقدماتی نیز با ایران هم گروه بود که در دور رفت با گل دقایق پایانی از سد تیم‌ملی با هدایت ویلموتس گذشت اما دور برگشت با وجود کری‌خوانی‌های فراوان، با شکست مقابل ایران صدر را تقدیم ملی‌پوشان ایرانی کرد. ۱۶ شهریور ماه و ۷ بهمن ماه دو تاریخی است که به ترتیب به عنوان مهمان و سپس میزبان با عراق دیدار خواهیم کرد.