روز رای‌گیری فرا رسید

گزارشی از چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی

روز رای‌گیری فرا رسید

چهارمین روز و هفتمین جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم روز گذشته دوم شهریور در خانه ملت در سه شیفت برگزار شد.
 نمایندگان دیروز به بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت،‌ محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور پرداختند و بررسی صلاحیت سید عزت‌ا... ضرغامی هم به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت. البته به‌دلیل طولانی‌شدن روند بررسی صلاحیت‌ها، نمایندگان با ادامه جلسه علنی تا ساعت ۲۰ موافقت کردند و آن طور که سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته جلسات رای وزرای پیشنهادی عصر چهارشنبه به پایان می‌رسد و در صورت اتمام بررسی صلاحیت‌ها، رئیس جمهور نیز امروز در صحن علنی مجلس حاضر می‌شود.
نفر اول در صف بررسی صلاحیت در جلسه دوم شهریور فاطمی امین بود. پس از این‌که کمیسیون صنایع صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت را تایید کرد، موافقان و مخالفان در رابطه با این وزیر پیشنهادی مطالب خود را مطرح کردند و اردشیر مطهری و احسان ارکانی به عنوان دو نماینده مخالف برنامه او را انشایی و غیراجرایی دانستند و در عین حال از برنامه‌نداشتن وزیر صمت برای واحدهای تعطیل‌شده از کرونا گلایه کردند، اما در مقابل نمایندگان موافق از جمله خلیل بهروزی،‌ کاظم موسوی و احمد راستینه و همچنین محمدحسین فرهنگی به عنوان نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی صمت، برنامه فاطمی امین را دارای روحیه تحول‌گرایانه و متناسب با جنگ اقتصادی پیش رو دانستند و او را فردی انقلابی و تحول‌گرا توصیف کردند که برای مبارزه با فساد به رای قاطع نمایندگان نیاز دارد.
فاطمی امین: قیمت سیمان را
به قیمت قبلی برمی‌گردانیم

وزیر پیشنهادی صمت هم ضمن تشریح برنامه‌های خود گفت تلاش می‌کند که با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قیمت قبلی خود بازگرداند. سیدرضا فاطمی امین در دفاع از برنامه‌هایش گفت: ایران در سال ۱۴۰۴ باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد. دست‌یافته به جایگاه اول علمی، اقتصادی و فرهنگی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.
وی ادامه داد: ما برای تحقق این چشم‌انداز وظیفه سنگینی داریم، باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم یا با تمرکز بر تحقق تمدن نوین اسلامی ملت ایران را به عرش برسانیم که تنها و موثرترین راه تعالی مردم ایران تحقق تمدن نوین اسلامی می‌باشد.
نفر دوم که مجلس به بررسی صلاحیت او ورود کرد، محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم بود. پس از این‌که کمیسیون آموزش با پیشنهاد تصدی او برای پست وزارت علوم موافقت کرد، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم به پشت تریبون رفتند. سید علی یزدیخواه به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم او را فاقد تجربه کافی دانست و از او خواست که موضع‌اش را درباره فتنه ۸۸ بیان کند. روح‌ا... ایزدخواه نیز یکی دیگر از نمایندگان تهران بود که در مخالفت خود با زلفی‌گل از رئیس جمهور درخواست کرد که کابینه را اصلاح و به سمت دولت جوان پیش ببرد. در مقابل برخی دیگر از نمایندگان هم وزیر پیشنهادی علوم را دارای روحیه جهادی دانستند و احمد نادری نیز در موافقت خود گفت به شرطی از زلفی‌گل حمایت می‌کنیم که تحول‌خواه باشد.
وزیر پیشنهادی علوم: فتنه 88
آغاز مشکلات خارجی برای ما شد

اما وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از خود اظهار کرد: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسوولی در هر رده و سطح چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نخواهد شد.
وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته‌ای و سردار سلیمانی قرار می‌دهم، چرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند و مسیرشان در راستای اهداف مقدس نام جمهوری اسلامی بود و مردمی و خادم مردم بودند. زلفی‌گل افزود: بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و عزیزان می‌دانند دانشگاه بوعلی‌سینا بین 13 تا 15 هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌هاست و به لطف خداوند فتنه 88 را طوری مدیریت کردیم که هیچ‌کس آسیب ندید، اما فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد.
اما سومین وزیر پیشنهادی که نمایندگان در نوبت دوم به بررسی صلاحیت او پرداختند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که سخنگوی کمیسیون فرهنگی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و از سوی دیگر موافقان اسماعیلی در مجلس بیشتر از مخالفان او بودند. عفت شریعتی، سیدرضا تقوی، سیدمحمد موحد و کمال حسین پور از نمایندگان موافق با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ بودند که محمد مهدی اسماعیلی را چهره محبوب در میان جوانان انقلابی توصیف کردند که به مشارکت‌پذیری در عمل به فرهنگ اعتقاد دارد و از این رو در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی او را وزیری در طراز توسعه تمدن نوین جهان اسلام با برنامه‌های مهم فرهنگی دانستند و در عین حال تاکید کردند که وزیر پیشنهادی فرهنگ آمده تا تمام توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ هنر و رسانه به کار ببندد، البته موافقان وزیر پیشنهادی فرهنگ بر ویژگی‌های فردی او همچون تعهد، تخصص، خوشفکری و اعتقاد به چندصدایی در رسانه‌ها نیز تاکید کردند. البته نطق مخالفت دو نماینده با وزیر پیشنهادی فرهنگ نیز بیشتر مربوط به این نکته بود که او صرفا پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد و سوابق تحصیلی او با حوزه فرهنگ غیرمرتبط است، در حالی که محمدمهدی اسماعیلی دارای مدرک دکتری از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده و عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم هست.
وزیر پیشنهادی فرهنگ: هنرمندان حق ستایش بر گردن ما دارند
محمد مهدی اسماعیلی در مقام دفاع از برنامه‌های خود در وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: این جلسات نمایش پایمردی و جلوه بی‌نظیر از مردم سالاری دینی است. مدعیان مردم‌سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز جمهوری اسلامی را در یک شرایط عالی و آرمانی پدید آوردند و موافقان و مخالفان ناصحانه و مشفقانه روبه‌روی هم نشسته و حرف‌ها بزنند و گفت‌وگو کنند.‌ اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف داشته و دوستان زیادی نکات و پیشنهادها و انتقاداتی را بیان کرده که آنها را شنیده و احترام می‌گذارم. فرهنگ مقوله‌ای با تعاریف متعدد است. فرهنگ مجموعه‌ای از گرایش‌ها، بینش‌ها، عادات، آداب، سنت‌ها و سبک زندگی انسان‌هاست اما آنچه به دل ما می‌نشیند تمثیل رهبری از فرهنگ است که فرهنگ را مثل هوا خواندند. وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه بانشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم می‌زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: اگر مبارزه فرهنگی مهم‌ترین مبارزه‌هاست پس این عناصر در صف مقدم این کارزار هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی و قانونی بنده است. این فرهنگ ارزش جان‌دادن دارد، هنرمندی که برای درد جامعه‌اش می‌نویسد، می‌سراید و می‌پردازد، حق ستایش بر گردن امثال بنده دارد.
وزیر پیشنهادی کشور: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود
در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، احمد وحیدی چهارمین وزیر پیشنهادی بود که کمیسیون عمران او را فردی شایسته برای تصدی وزارت کشور تشخیص داد و پس از یک نطق موافق و مخالف،‌ وحیدی در ارتباط با برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: برنامه‌ای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم‌انداز، بیانیه گام دوم، سیاست‌های کلی نظام ـ که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است ـ قوانین مصوب و مجلس شورای اسلامی مربوط است. وی ادامه داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت‌ها است. ما در کشور ظرفیت و قابلیت‌های فراوانی داریم و باید آن رابسیج کنیم. بسیج ظرفیت‌ها، سه هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیت‌زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می‌کند. وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: ما خلا‌هایی داریم که نهاد‌های واسطه‌ای آن را پر نمی‌کنند و باید وزارت کشور این خلا‌ها را پر کند. تعارضات باید حل شود و مدیریت آن جزو کارکردهای وزارت کشور است. وی همچنین گفت: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود. ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را خلق کنیم و مردمی‌سازی توسط این الگوهای مشارکت و تقویت‌ آنها شدنی است.