خبررسانی لاک‌پشتی

خبررسانی لاک‌پشتی

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگار

 چه چیزی مزیت رقابت  را بین رقبای تجاری ایجاد می‌کند؟ شاید بگویید خواست مردم و جامعه هدف است که باعث می‌شود واحد تولیدکننده یا ارائه‌دهنده خدمت با خودش فکر کند باید چه فاکتوری را در محصول یا خدمنش ارتقا بدهد که بیشتر اقبال پیدا کند.
حالا اگر دقیق‌تر بپرسم، باید بگویم چه چیزی خواست مردم را شکل می‌دهد؟بگذارید مطلب را با یک مثال شروع کنم. فرض کنید سردر یک همبرگرفروشی نوشته: «همبرگر با ۵۰درصد گوشت، ۵۰هزار تومان» و سردر همبرگرفروشی دیگری نوشته: «همبرگر با ۷۰درصد گوشت، ۵۰ هزار تومان» شما کدام را انتخاب می‌کنید؟
در مقایسه بین دو همبرگر که قیمت یکسانی‌ دارند، فاکتور درصد گوشت اهمیت پیدا می‌کند و احتمالا مردم آن همبرگری را انتخاب می‌کنند که درصد گوشت بیشتری دارد. چرا؟ چون درصد گوشت بیشتر بین مردم پسندیده‌تر است و اینجا مزیت رقابتی محسوب می‌شود. چرا؟ چون در این زمانه پزشکان می‌گویند گوشت ماده‌ای مغذی است و هر چه درصدش در یک همبرگر بیشتر باشد احتمالا منفعتش برای بدن بیشتر از آن چیزهایی است که اضافه می‌کنند.
حالا فرض کنید یک اتفاقی در دنیا بیفتد که درصد گوشت کمتر تبدیل به ارزش شود و مردم دربه‌در به دنبال همبرگری بگردند که درصد گوشتش کمتر باشد.تا پیش از دوران کرونا یکی از مهم‌ترین مزایای رقابتی رسانه‌های مختلف با یکدیگر این بود که بتوانند سریع‌تر خبر را به مخاطب‌شان برسانند اما حالا که دنیا آماج اخبار تلخ پی‌درپی است و مردم هر دقیقه یک خبر فاجعه‌بار جدید از گوشه و کنار دنیا می‌شنوند همه چیز تغییر کرده است.
نویسنده‌ها کتاب می‌نویسند و به مردم می‌گویند: «پیگیر اخبار نباشید!» مردم ترجیح می‌دهند که موبایل و تلویزیون‌شان را خاموش کنند، چشمان‌شان را ببندند و فکر کنند هیچ اتفاقی نیفتاده است.در این روزگار یک رسانه نوآور دست به ابتکار جالبی زده و شیوه جدیدی از نقل خبر را ابداع کرده است. رسانه تورتس که در لغت به معنی لاک‌پشت است از شیوه خبررسانی لاک‌پشتی استفاده می‌کند! خبر را به مرور و با کندی نقل می‌کند و از مردم هم می‌خواهد در تصحیح خبر بحث و تبادل نظر کنند. جالب این که استقبال مخاطب از این رسانه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.