توکیو زیر پای دختران ما

هاشمیه متقیان و ساره جوانمردی، طلاهای ایران را در پارالمپیک به 7 رساندند

توکیو زیر پای دختران ما

بعد از 5 طلای مردان، نوبت رسید به هنرنمایی بانوان. طلا پشت طلا. از نیزه هاشمیه متقیان که 5/24متر به پرواز در آمد تا تپانچه ساره جوانمردی که از فاصله 10 متری به نقطه 10 برخورد کرد. اینان نمایندگان شایسته شیرزنان ایران زمینند. دختران طلایی کاروان. دیروز روز این بانوان طلایی بود. روزی که دو بار دیگر پرچم ایران در توکیو به اهتزاز در‌آمد و سرود کشورمان طنین‌انداز شد. این قهرمانان مایه مباهاتند.

24.5 متر
نیزه طلایی هاشمیه

مسابقات دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو دیروز هم با رقابت ورزشکاران در مواد مختلف پیگیری شد که یکی از آنها پرتاب نیزه کلاس ادغامی F55 و F56 بانوان بود. نماینده کشورمان در این رقابت هاشمیه متقیان معاوی بود که با حدنصاب 24/5 متر در بین ۹ ورزشکار پارالمپیکی دیگر رتبه نخست و مدال طلا را به خود اختصاص داد. کار هاشمیه با پرتاب‌های 22/94 و 22/98 متری آغاز شد و در پرتاب سوم نیزه را به میزان 24/5 متر پرتاب کرد که با این حدنصاب رکورد جهان را ارتقا بخشید. در 3 پرتاب آخر، نیزه هاشمیه متقیان به ترتیب 1۴/2۴ متر، 24/42 متر و 22/88 متر به پرواز در آمد اما برای مدال طلا همان پرتاب سوم کافی بود. در این ماده ریسا روچا ماچادو از برزیل با حدنصاب 24/39 متر روی سکوی دوم ایستاد و دیانا دادزیت از لتونی با رکورد ۲2/۲4 متر سوم شد. مدال طلای هاشمیه متقیان اولین مدال طلای تاریخ ورزش بانوان ایران در بخش دوومیدانی پارالمپیک بود. پرتابگر طلایی ایران پس از درخشش در توکیو گفت در بین مدال‌هایش فقط همین تک مدال طلای پارالمپیک را کم داشته است: «نمی‌توانم احساسم را بیان کنم و به زبان بیاورم. واقعا وقتی به این موضوع فکر می‌کنم، گریه‌ام می‌گیرد. برای رسیدن به این مدال طلا از پارالمپیک ریو تا به اینجا هر روز تمرین کردم. حتی در زمان شیوع کرونا هم تمریناتم را قطع نکردم. رمز موفقیت من فقط تمرین، تمرین و تمرین بود. شک ندارم تمام خانم‌های معلول می‌توانند روزی مدال‌آور پارالمپیک شوند، اگر برنامه و نقشه راه خوبی داشته باشند و البته خوب و درست تمرین کنند.» این بانوی طلایی ایران افزود: «من مدال طلای آسیا، بازی‌های پاراآسیایی و جهانی را داشتم و در بین مدال‌هایم فقط همین یک مدال طلا کم بود که امروز به آن رسیدم.»


239/2 امتیاز
درست به مرکز هدف

قبل از اعزام کاروان ایران به توکیو جلوی نامش نوشته شده بود طلا. این پیش‌بینی کمیته ملی پارالمپیک برای ساره جوانمردی بود. کسی که در پارالمپیک ریو دو طلا به دست آورده بود و در این 5 سال همواره یکی از بهترین نفرات تپانچه 10 متر دنیا لقب داشت.
دور مقدماتی رقابت‌ها که شروع شد همه نگاه‌ها به اسلحه ساره بود. او با 572 امتیاز در بین 16 تیرانداز نفر اول شد و به مرحله فینال صعود کرد. در این مرحله سمیرا  ارم هم کنار ساره جوانمردی شلیک کرد اما با ۵۳۲امتیاز نتوانست فینالیست شود.
در فینال هم خیالمان بابت ساره راحت بود. این بار دختر طلایی کاروان ایران با کسب 239/2 امتیاز بالاتر از ورزشکار ترکیه و مجارستان قهرمان شد و در کسب مدال طلای پارالمپیک هت‌تریک کرد. دو طلا در ریو و حالا یک طلا هم در توکیو.
ساره جوانمردی بعد از کسب مدال طلای تیراندازی تپانچه 10 متر زنان پارالمپیک توکیو گفت: پنج سال بسیار سخت را پشت سر گذاشتیم چون به دلیل همه‌گیری کرونا معلوم نبود مسابقات پارا برگزار می‌شود یا نه. کرونا برای ما نوساناتی ایجاد کرد که باعث تشویش و نگرانی شد. نمی‌دانستیم بازی‌ها برگزار می‌‌شود یا نه. خوشبختانه پارالمپیک برگزار شد و توانستم هم طلا بگیرم و هم رکوردشکنی کنم. خیلی خوشحالم طلای ریو را با رکوردشکنی تکرار کردم. هم رکورد مقدماتی و هم رکورد فینال را ارتقا دادم.
جوانمردی روز شنبه در ماده 50 متر خفیف هم به مصاف حریفان خود در پارالمپیک می‌رود. وی در این خصوص هم گفت: امیدوارم آنجا هم عملکرد خوبی از خود نشان بدهم و مثل پارالمپیک ریو مدال بگیرم. این ماده بین خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود.



صعود والیبال نشسته به نیمه نهایی
تیم ملی والیبال نشسته ایران در آخرین مسابقه مرحله گروهی ۳ بر صفر چین را شکست داد تا بدون از دست دادن حتی یک ست به عنوان تیم اول گروه B راهی مرحله نیمه نهایی شود. ملی پوشان کشورمان در مصاف با چین در سه ست پیاپی و با نتایج ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر  ۲۲، ۲۵ بر ۱۴ برنده شدند و مهدی بابادی نیز با کسب ۱۷ امتیاز، امتیاز آورترین بازیکن زمین لقب گرفت.  تیم والیبال نشسته ایران روز پنجشنبه در مرحله نیمه نهایی به مصاف بوسنی و هرزگوین می رود و دیگر بازی نیمه نهایی نیز بین دو تیم روسیه و برزیل برگزار می شود.



نقره‌ای به ارزش طلا
دیگر مدال‌آور کاروان ایران در رقابت‌های دیروز، کماندار خوب کشورمان رمضان بیابانی بود. او که برای حضور در فینال رشته کامپوند انفرادی مردان حریفانی از استرالیا، بلژیک، روسیه و چین را با اقتدار شکست داده بود در مسابقه نهایی به مصاف رکورددار پارالمپیک رفت. هی ژیائو چینی که با 148 امتیاز رکورد پارالمپیک را به نام خود ثبت کرده است در فینال هم با نتیجه 147 بر 143 مقابل نماینده کشورمان پیروز شد. با این حال نقره رمضان بیابانی هم مدال ارزشمندی بود چراکه نخستین مدال تاریخ کامپوند ایران در ادوار پارالمپیک به حساب می‌آید.
او پس از کسب مدال نقره با ابراز رضایت از عملکرد خودش گفت: رقابت فینال دشوار بود. انصافا حریف چینی بهتر از من عمل کرد و من نیز چون از نظر فکری به دلیل رسیدن به فینال به آرامش رسیده بودم شاید نتوانستم مثل رقابت‌های قبل فینال ظاهر شوم. من تمام حریفان در این رقابت‌ها را می‌شناختم و توانستم از کسانی که پیش از این ایرانی‌ها را شکست داده بودند، انتقام بگیرم. حالا فقط باید تلاشم را بیشتر کنم تا در آینده مدال‌های خوشرنگ‌تری بگیرم.