برنامه‌های دستگاه قضا برای کاهش اطاله دادرسی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش جام‌جم تشریح کرد:

برنامه‌های دستگاه قضا برای کاهش اطاله دادرسی

راهکارهای دستگاه قضا برای کاهش اطاله دادرسی، آخرین وضعیت پرونده زندان اوین و جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نخستین جلسه سخنگوی جدید دستگاه قضا مطرح شد و ذبیح‌ا... خداییان به آن پاسخ داد.
خبرنگار جام‌جم در این جلسه پرسید: «رئیس قوه‌قضاییه تاکیداتی درباره کاهش اطاله دادرسی به‌خصوص در مراجعه تجدیدنظر داشتند. برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها، قوه‌قضاییه چه برنامه‌هایی دارد و این احتمال وجود دارد برای جلوگیری از اطاله دادرسی، تغییر در آیین‌نامه‌ها یا قوانین رخ دهد؟» که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: از جمله عوامل اطاله دادرسی، افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضایی است که در طرح تحول قضایی راهکارهایی برای رفع این عامل از جمله استفاده از روش‌های غیرقضایی برای حل دعاوی مردم پیش‌بینی شده است؛ مانند تمرکز شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش، استفاده از نهاد داوری در حل‌وفصل دعاوی مردم، استفاده از نهاد میانجیگری و امثال آن و همچنین هوشمندسازی فرآیندهای رسیدگی از جمله راهکارهای پیشگیری از اطاله دادرسی بوده که در دستور کار قرار گرفته است.
سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: از جمله راهکارهای دیگر این است که تمامی مراحل رسیدگی از مرحله پذیرش درخواست، دادخواست و شکوائیه تا ارجاع به شعبه و تشکیل پرونده و ابلاغ و ابطال و صدور حکم تمام این مراحل به صورت الکترونیکی انجام شود.
خداییان با اشاره به طرح تحول قضایی بیان کرد: در این طرح پیش‌بینی شده که دستگاه قضایی به بانک‌های اطلاعات مالی دسترسی داشته باشد و به صورت الکترونیکی بتواند اموال محکومان را شناسایی و توقیف کند.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: به اعتقاد بنده با وجود مبانی فعلی می‌توان بسیاری از اطاله‌ها را کاهش داد و اگر در برخی موارد هم نیاز به قانون داشته باشیم در همین طرح تحول پیش‌بینی شده که معاونت حقوقی قوه‌قضاییه پیگیری کند و از طریق مجلس، موانع را از سر راه این رسیدگی‌ها بردارد.
وی یادآور شد: درنتیجه این اقدامات شاهد کاهش اطاله دادرسی هم هستیم؛ به‌گونه‌ای که ابتدای سال ۱۳۹۹ میانگین زمان رسیدگی به پرونده ۱۱۰روز بوده است، در پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۹۳روز رسیده است و ظرف همین مدت میانگین به ۸۳ روز کاهش یافته و این نشانگر آن است که روز به روز از اطاله دادرسی کاسته شده و خواهد شد.
سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ‌وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه‌قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و
از سوی ریاست قوه نیز در ابتدای امر دادستان کل کشور مسؤول و مأمور پیگیری این موضوع شد تا نسبت به شناسایی مسببین این قضیه اقدام کند. وی نیز گروهی را مأمور کرد و حدود سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند که بر این اساس شش نفر شناسایی شدند. چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شدند که برخی از آنها با قرار تأمین در بازداشت هستند. دستور احضار دو نفر دیگر صادر شده است و با برخی از متخلفان هم در زمان خودش برخورد شده است.
خداییان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف بیان کرد: تعداد زیادی از افراد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم دسترسی به این فایل صوتی داشتند (شاید بیش از ۲۰ نفر) به عنوان مطلع احضار شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد. بر همین اساس دلایل و مدارکی جمع‌آوری شد و پرونده آماده طی مراحل بعدی است و طبق سوالی که از دادسرای تهران داشتم طی روزهای آتی نسبت به احضار متهم یا متهمان پرونده اقدام خواهد شد.
 آخرین وضعیت پرونده پیگیری ترور شهید حاج قاسم سلیمانی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده پیگیری ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و همکاری‌های انجام شده فی‌مابین ایران و عراق در این زمینه، اظهار کرد: در سفری که سال گذشته ریاست وقت قوه قضاییه به عراق داشت تفاهم نامه‌ای بین دستگاه قضایی ایران و عراق به امضا رسید که در بند اول آن تفاهم نامه، مقرر شد که هر دو دستگاه قضایی این کشور‌ها صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند و جهت تکمیل تحقیقات و جمع آوری دلایل و مدارک با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند. سخنگوی دستگاه قضا در ادامه افزود: در این ارتباط، پرونده از قبل در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده بود که حدود ۴۵ نفر از مسؤولان آمریکایی تحت تعقیب هستند، تعدادی از اتباع عراقی با این افراد همکاری داشته اند که به اطلاع کشور عراق رسیده و تقاضای معاضدات قضایی شده است. وی عنوان کرد: برای متهمان این پرونده که در واقع آمریکایی هستند، با رعایت موازین بین المللی، ابلاغیه‌هایی از طریق اداره کل امور بین الملل و از مبادی دیپلماتیک به آدرس‌های آنها ارسال شده که ظرف مدت ۶۰ روز بتوانند از خودشان دفاع کنند. خداییان در ادامه تصریح کرد: نیابت قضایی در راستای معاضدت قضایی برای تعدادی از کشور‌های منطقه ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه هستند و دلایل و مدارک بسیار زیادی جمع آوری شده، با دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی، امنیتی بیش از ۵۰۰ مورد مکاتبه صورت گرفته که در زمینه جمع آوری دلایل و مدارک همکاری کنند و در آینده نزدیک قرار جلب به دادرسی این افراد صادر و به دادگاه ارسال خواهد شد