ابر قهرمانی از آسیا

دیزنی و مارول اعلام کردند «شنگ چی» فقط در سینماها اکران می‌شود

ابر قهرمانی از آسیا

در زمانی نه‌چندان دور فیلم‌های ابرقهرمانانه در جدول گیشه نمایش سینماها غوغا به‌پا می‌کردند. اما حالا به نظر می‌رسد این‌گونه از فیلم‌ها در آینده جدول گیشه نمایش سینماها جایگاه قاطعی ندارند و با نوعی عدم قطعیت روبه‌رو هستند. تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند از «بلک ویدو/ بیوه سیاه» گرفته تا «شنگ چی»، دیگر نمی‌توان با قاطعیت درباره فروش خوب و بالای محصولات کمیک‌استریپی صحبت کرد. به نوشته رسانه‌ها، هر فرش قرمزی برای یکی از تولیدات شرکت مارول، حکم یک واقعه تاریخی و سطح بالا را دارد. برای همین، افتتاحیه پرزرق و برق چند روز قبل «شنگ چی و افسانه ده حلقه» چندان دور از انتظار نبود. مدیران شرکت والت دیزنی در این رابطه بلوار معروف هالیوود را که منتهی به سالن سینمای ال کاپیتان تیاتر می‌شد بستند. ده‌ها طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانانه در پیاده‌رو به استقبال بازیگران فیلم آمدند و سیمو لیو و آکوافینا دو بازیگر اصلی فیلم به صورت جداگانه روی فرش قرمز رفتند و در مقابل دوربین عکاسان و خبرنگاران فیگور گرفتند.
این دو در صحبت‌هایشان روی فرش قرمز در این باره گفتند که چگونه دنیای ابرقهرمانانه این بار سراغ فرهنگ آسیا رفته و دست به تنوع در شخصیت‌سازی ابرقهرمانانه زده‌است. اما آنچه بیشتر مورد توجه اهل فن قرار گرفت، این نکته بود که نوع برخورد تماشاگران معمولی با فیلم در اکران عمومی چگونه خواهد بود و آیا استقبال بالا و لازم از آن را خواهند کرد یا نه. واقعیت این است که شنگ چی اولین تولید ابرقهرمانانه شرکت والت دیزنی و شرکت مارول در دو سال اخیر است که تنها در سالن‌های سینما به نمایش درمی‌آید و خبری از پخش اینترنتی همزمان آن نیست. همین مساله باعث حساسیت‌ها و نگرانی‌هایی نسبت به نوع واکنش عمومی تماشاگران و مردم عادی به آن شده‌است. از زمان شیوع بیماری کووید- 19 و بسته شدن سینماها و اکران محصولات سینمایی در پلتفرم‌های اینترنتی، هیچ اکشن ابرقهرمانانه‌ای به صورت منفرد رنگ پرده سینماها را ندیده و نمایش سینمایی آنها همراه با پخش استریم بوده است.
چیزی که کسی نمی‌داند
برای همین، کسی نمی‌داند (و نمی‌تواند حدس بزند) که میزان فروش شنگ چی در جدول گیشه نمایش سینماها چقدر خواهد بود و تماشاگران چگونه استقبالی را از آن تدارک دیده‌اند. کوین فیگ، مدیر شرکت مارول که با این پرسش از سوی خبرنگاران کنجکاو روبه‌رو شده، چنین می‌گوید: «به صورت طبیعی، همه ما دوست داریم فیلم‌هایمان در همان جایی به نمایش درآیند که اختصاص به آن دارند. فیلم برای سالن تاریک سینما ساخته می‌شود و تماشاچی باید آن را در همین سالن تماشا کند. این مکان جایی است که آدم‌های مختلف و متفاوت کنار هم جمع می‌شوند تا تجربه مشترکی را در کنار هم داشته باشند. حالا امیدوارم که استقبال عمومی از فیلم در سالن‌های سینماها خوب و بالا باشد. در این حالت، شما یک آخر هفته دارید که با اشتیاق برای دیدار فیلم مورد نظرتان می‌روید. همین مساله است که هم تماشاچی و هم ما را هیجان‌زده می‌کند. البته ما به شیوه نمایش محصولات‌مان در اینترنت هم ادامه می‌دهیم. این شیوه اکران هم خوب است. در مقام یک تهیه‌کننده، شما همیشه می‌خواهید تماشاگران و مشتریان شانس انتخاب داشته باشند و گزینه‌های مختلف را بررسی و انتخاب کنند.»
فیگ دو سال قبل سه فیلم مهم «کاپیتان مارول»، «آونجرز: پایان بازی» و «اسپایدرمن: دور از خانه» را در سینماها اکران عمومی کرد. این اکشن‌های ابرقهرمانانه توانستند بیش از پنج میلیارد دلار در جدول گیشه نمایش سینماهای جهان (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) فروش کنند. همین استقبال کلان است که به او اجازه و امکان  می‌دهد تماشاگران را تشویق به حضور در سالن‌های تاریک کند و از آنها بخواهد از شنگ چی هم استقبالی در حد آن فیلم‌ها بکنند. خود فیگ بهتر از هر کسی می‌داند که عدم استقبال بالا از اکشن ابرقهرمانانه تازه اش، چه معنایی می‌دهد!
توانایی یا ناتوانایی؟
تا همین چند سال قبل، شخصیت‌های کمتر شناخته‌شده کمیک‌استریپی هم چون «نگهبانان کهکشان»، «دکتر استرنج»، «جوخه انتحار» و «شزم» هم توانایی آن را داشتند که جمعیت زیادی از تماشاگران را به‌دنبال خود به سالن‌های نمایش بکشانند و فروش خوبی را در جدول گیشه نمایش تضمین کنند. اما بعد از پاندمی وضعیت تغییر کرده و کسی نمی‌تواند با قاطعیت در رابطه با فروش بالای احتمالی کمیک‌استریپ‌های ابرقهرمانانه نظر بدهد. مثال‌های زیادی می‌توان در این ارتباط زد. البته شخصیت شرور و بد‌طینت این ماجرا کسی و چیزی نیست جز بلای کرونا که زندگی و فعالیت کاری را به همه سخت کرده و تاثیرات منفی و زیان بارش را بر صنعت سینما و شیوه نمایش فیلم‌ها هم گذاشته است. با این وجود، فروش کمتر از 500 میلیون دلاری جهانی «آنت من/ مرد مورچه‌ای» در سال 2015 هم نکته‌ای است که تولید‌کنندگان محصولات ابرقهرمانانه نباید از یاد ببرند و تمام تقصیرات را به گردن کووید-19 بیندازند!
«بلک ویدو/ بیوه سیاه» با فروش جهانی 158میلیون دلاری‌اش در سه روز نخست نمایش (به اضافه فروش 60 میلیون دلاری اینترنتی)، بهترین رکورد را در دوران کرونا برای خودش رقم زده است. اما این فیلم در دومین هفته نمایش، با افت فروش 69 درصدی روبه‌رو شد. همین نکته و فاکت‌های بسیار دیگری که وجود دارند، این تحلیل را برجسته‌تر می‌کنند که اکران عمومی شنگ چی در سالن‌های سینماها و عدم پخش همزمان آن در اینترنت، می‌تواند به فروش بالاتر و بهتر آن کمک کند یا نه.