عروج مجاهد انقلابی

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی دعوت حق را لبیک گفت

عروج مجاهد انقلابی

سردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، به علت ابتلا به کرونا به دیدار معبود شتافت.
سردار سرلشکر بسیجی سید حسن آقایی فیروزآبادی متولد سال 1330 در مشهد مقدس، مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا بود. وی پیش از این از سال 68 تا 95 به مدت 27سال ریاست ستادکل نیروهای مسلح را برعهده داشت. او تحصیلات خود تا مقطع دکتری را در مشهد گذراند و سال 59 وقتی 29سال داشت با معدل عالی، مدرک دکترایش را از دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد دریافت کرد.
در سال‌های پیش از انقلاب، به کلاس‌های درس آیت‌ا... خامنه‌ای در دو مسجد کرامت و امام‌حسن مجتبی(ع) می‌رود و بعدها به علت حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم شاه در شهر مشهد دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و صدور پیام حضرت امام‌خمینی(ره) مبنی بر تأسیس جهادسازندگی، به آنجا رفت و از بنیانگذاران جهادسازندگی در خراسان شد سپس در سال61 با حکم نخست‌وزیر وقت به عنوان عضو شورای مرکزی جهادسازندگی کشور منصوب شد. فیروزآبادی که سابقه ریاست بر جمعیت هلال احمر در دولت شهیدرجایی را نیز در کارنامه خود داشت، از سال 64 به معاونت امور دفاعی نخست‌وزیری منصوب شد و در طول هشت سال دفاع مقدس نیز مسؤولیت‌هایی نظیر جانشینی نخست‌وزیر در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص)، ستاد امداد و درمان جنگ کشور، امور پناهگاه‌ها و دفاع غیرعامل، پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، مهندسی صنعتی جنگ، کمیته ساخت موشک زمین به زمین و... را بر عهده گرفت. او در جریان 50 ماموریت محوله، مجموعا 300روز در جبهه‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و جزایر حضور مستقیم داشته و به مدت 80 ماه نیز مسؤولیت پشتیبانی از جبهه‌ها را بر عهده گرفت. سیدحسن فیروزآبادی، چهارم مهر68 به فرمان حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به ریاست ستاد فرماندهی کل قوا منصوب شد بدون آن‌که درجه نظامی داشته‌باشد.
حتی در سال 69 نیز که فرماندهان سپاه برای اولین بار درجه گرفتند، اعطای درجه به رئیس ستادفرماندهی کل قوا (که سال 70 به ستاد کل نیروهای مسلح تغییر نام داد) پنج سال بعد صورت گرفت.