ساینای برقی كی به بازار می‌آید؟

ساینای برقی كی به بازار می‌آید؟

در غرفه سایپا یك نمونه خودروی ساینای برقی دیده می‌شد كه توجه بازدیدكنندگان را معطوف خود كرده بود. علی صفایی‌فر در غرفه فناوری‌های پیشرفته مركز تحقیقات سایپا درباره این خودرو به جام‌جم می‌گوید: كار طراحی این خودرو از حدود دو سال پیش آغاز شد و شش ماه پیش نیز پایان یافت. این خودرو یك نمونه تحقیقاتی اولیه است كه به صورت كاملا برقی كار می‌كند. موقعیت باتری‌ها در ناحیه باك و بخشی از زاپاس در صندوق خودرو تعبیه شده است.
صفایی‌فر با اشاره به این‌كه ساینای برقی ساینا به عنوان دومین خودروی ایرانی سایپا در زمان حركت هیچ صدایی ندارد، اظهار می‌دارد: از آنجا كه ممكن است هنگام عبور این خودرو از كنار عابران به علت نداشتن صدا خطراتی برای آنها ایجاد شود، قابلیت تشخیص خودكار عابر در این خودرو پیش‌بینی شده است تا هنگام نزدیك‌شدن به عابران از طریق ایجاد صدایی كاذب شبیه به صدای موتور خودروهای معمولی در آن از بروز حادثه پیشگیری شود.
گفتنی است حداكثر سرعت آزمایش شده ساینا برقی 130 كیلومتر بر ساعت بوده است. این خودرو دارای دو نوع شارژ عادی و شارژ سریع است. باتری‌هایش در حالت شارژ عادی حدود چهار ساعت و در حالت شارژ سریع حدود 40 دقیقه طول می‌كشد تا به‌طور كامل شارژ شود. با یك مرتبه شارژ، ساینای برقی می‌تواند مسافتی قریب به 200 كیلومتر را بپیماید.
از نكات مهم این بخش از غرفه سایپا این بود كه در پاسخ به بسیاری از سوالات جام‌جم و دیگر بازدیدكنندگان پاسخی كه از متصدیان شنیده می‌شد در دو رده «مشخص نیست» و «نمی‌توانیم بگوییم» قابل رده‌بندی بود. به نوعی حضور این محصول در غرفه سایپا نوعی نقض غرض از شركت در نمایشگاه محسوب می‌شد! چنانكه به گفته مسؤول غرفه سایپا، فناوری برقی‌شدن ساینا در همكاری با یك شركت خارجی كه فاش شدن نامش ممكن نبود بومی‌سازی شده است. قیمت این خودرو نیز هنوز مشخص نشده است. بعلاوه در مرحله اول قرار است این خودرو در تاكسیرانی تهران به كار گرفته شود، اما زمان قطعی این موضوع مشخص نیست. در نهایت با خواهش‌های متعدد و كسب اجازه از مسؤولان غرفه سایپا، سرانجام كاپوت ساینای برقی بالا رفت تا از زیر محفظه موتور آن بتوانیم عكس بالا را بگیریم!
بدیهی است با ورود ساینای برقی به ناوگان تاكسیرانی و استفاده از آن به‌عنوان خودروی شخصی قطعا تحول بزرگی در شیوه مدیریت آلودگی هوا در كلانشهرهای كشور ایجاد خواهد شد. هر چند مسلما تأمین قطعات، آموزش تعمیركاران و پشتیبانی از فناوری چنین خودروهایی از مهم‌ترین اركان رواج استفاده از این‌گونه خودروهای پاك در جامعه خواهد بود.