هدف‌گذاری ایالات‌متحده برای توسعه انرژی خورشیدی

هدف‌گذاری ایالات‌متحده برای توسعه انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی می‌تواند 40 درصد برق آمریکا را تا سال 1414 تأمین کند
ایالات‌متحده در استفاده از انرژی پاک سابقه چندان درخشانی ندارد. با وجود نظر مثبت اغلب مردم آمریکا برای انجام اقدامات جدی در مورد تغییرات آب‌وهوایی، قانونگذاران این کشور حتی ساده‌ترین پیشنهادها را برای مقابله با تغییرات اقلیمی رد کرده و صدها قانون طراحی‌شده برای حفاظت از محیط‌زیست را ملغی کرده‌اند. با این‌که دولت جدید آمریکا اخیرا توانسته سیاست بازگشت به بهره‌گیری از منابع تجدیدپذیر را از سر بگیرد، این منابع فقط 12درصد از مصرف انرژی در ایالات‌متحده را تأمین می‌کنند.
بنا به گزارش جدید وزارت انرژی آمریکا، روند بهره‌گیری از این منابع می‌تواند خیلی سریع تغییر کند. پژوهشگران دریافته‌اند استفاده از انرژی خورشیدی به تنهایی می‌تواند 40 درصد از انرژی برق این کشور را تا سال 1414/ 2035 تأمین کند که این بیش از 10 برابر افزایش نسبت به سطح فعلی است. بهترین مزیت استفاده از انرژی خورشیدی، برای مصرف‌کنندگان آن این است که لازم نیست ریالی بیشتر بابتش هزینه کنند.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا در این خصوص گفته است: «انرژی خورشیدی ارزان‌ترین و سریع‌رین منبع انرژی پاک برای ماست. این انرژی می‌تواند برق کافی برای خانه‌های ایالات‌متحده را تا سال 1414/ 2035 تولید کند و همین موجب اشتغال 5/1میلیون نفر خواهد شد.» فقط یک نکته در اینجا وجود دارد و آن هم این است که انجام چنین کاری به تغییری بزرگ در سیاست ملی و میلیاردها دلار بودجه برای بازسازی زیرساخت‌های آن نیاز دارد. ایالات‌متحده نیازمند افزایش ظرفیت سالانه انرژی خورشیدی از 15 گیگاوات در سال 1399/2020 به هزار گیگاوات در سال 1414/ 2035 است و به گفته کارشناسان برای تحقق این امر باید شبکه برق خود را متناسب با شرایط انرژی‌های تجدیدپذیر به‌روزرسانی کند.
علاوه‌برآن، کنگره آمریکا باید قوانین اساسی مربوط به مقابله با تغییر اقلیم را تصویب و برای ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد انگیزه کند؛ چیزی که آن را «تلاش سیاست هماهنگ» می‌نامند. نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا به دنبال تصویب اینها هستند اما موفقیت آنها در این زمینه چندان محتمل نیست. بر اساس این گزارش، بازدهی این اهداف بلندپروازانه می‌واند بسیار کلان باشد. سطح تولید برق از انرژی خورشید حتی از آنچه در این صنعت پیش‌ینی شده است فراتر می‌رود و تا سال 1429/ 2050 این صنعت می‌تواند برق بیشتری از آنچه اکنون در کل آمریکا مصرف می‌شود را تولید کند. این گزارش نشان می‌دهد در ایالات‌متحده وقتی انرژی خورشیدی با سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی برق‌آبی، زمین‌گرمایی و باد ترکیب می‌شود به یک شبکه برق عاری از کربن می‌رسیم.
جو بایدن در دی 1399/ ژانویه 2021 برنامه‌هایش را برای کربن‌زدایی 80درصدی از شبکه برق ایالات‌متحده تا سال 1414/ 2035 که هدفش کربن‌زدایی کامل تا سال 1429/ 2050 بود را اعلام کرد. وی در سخنرانی خود در منطقه‌ای که به دلیل توفان آیدا ویران شده بود، تأکید کرده بود ما نمی‌توانیم از وقوع تغییرات اقلیمی جلوگیری کنیم اما می‌توانیم از بدتر شدن عواقب آن پیشگیری کنیم. اکنون تولید سالانه انرژی خورشیدی چهار برابر شده و این ظرفیت لازم است از این پس همه‌ساله افزایش یابد. بکا جونز آلبرتوس، مدیر دفتر فناوری‌های انرژی خورشیدی در وزارت نیروی آمریکا در مقدمه این گزارش می‌نویسد: «اکنون می‌توان آینده را تصور و راهی را برای آن ترسیم کرد که در آن انرژی حاصل از خورشید، 40درصد از برق آمریکا را تا سال 1414/ 2035 تأمین می‌کند. این میزان رشد ظرفیت در تولید انرژی خورشیدی برای محدود کردن اثرات تغییر اقلیم ضروری است و کار ما برای تحقق این چشم‌انداز نمی‌تواند بیش از حد فوری انجام شود.
منبع: IFL Science