برش‌هایی از زندگی جیمی گریوز

برش‌هایی از زندگی جیمی گریوز



 « اسم من جیمی گریوز است. من یک فوتبالیست حرفه‌ای هستم. من به همان اندازه یک الکلی حرفه‌ای نیز هستم ». این اولین جملات از مستند زندگی شخصی جیمی گریوز است که سال 1979 در انگلیس پخش شد؛ بازیکنی که دو روز پیش اعلام شد بعد از چند سال تحمل بیماری سخت از دنیا رفت. برای آنهایی که فوتبال گذشته انگلیس را دنبال می‌کنند، گریوز یک نام آشنا و شناخته شده است. برای شناخت بهتر این مهاجم تیم‌ملی انگلستان و باشگاه لندنی تاتنهام، لازم است چند فلاش‌بک داشته باشیم.
اول از همه باید به سال 1957 برگردیم که جیمی 17‌ساله به عضویت باشگاه چلسی درآمد. او پنج سال در جمع آبی‌های لندن حضور داشت و در 157 بازی برای این تیم، 124 گل به ثمر رساند. او در همان دوره به اولین بازیکن تاریخ فوتبال انگلستان تبدیل شد که تا قبل از 21سالگی‌اش توانسته بود به رکورد 100 گل برسد. اوج دوران او از سال 1961 کلید خورد که به تیم رقیب یعنی تاتنهام پیوست. او 9 سال در این تیم بود و توانست رکورد خارق‌العاده 220 گل در 320 بازی را به ثمر برساند. او در سال‌های پایانی فوتبال در یکی دیگر از تیم‌های لندنی یعنی وستهام بازی کرد و زمانی که بازنشسته شد با رکورد عجیب 357 گل در سطح اول فوتبال انگلیس از مستطیل سبز خداحافظی کرد؛ رکوردی که هنوز در فوتبال انگلستان دست نخورده باقی مانده است.  به غیر از گلزنی، دو اتفاق در زندگی ورزشی و شخصی گریوز بیش از همه در ذهن مردم انگلستان باقی ماند. تا یک ماه قبل از جام‌جهانی 1966 انگلیس، او رکورد 44 گل در 43 بازی برای سه شیرها را در اختیار داشت. اما بعد از آن مصدومیت و روی فرم نبودن کاری کرد که او فقط 14 بازی ملی دیگر برای انگلستان انجام دهد. دومین اتفاق، اعتیاد گریوز به مصرف مشروبات الکلی بود که بعد از دنیای فوتبال به آن دچار شد. البته او بعد از چند سال اعتیاد را کنار گذاشت و به یکی از چهره‌های اصلی مبارزه با این مقوله در انگلستان تبدیل شد.
مرحله مهم دیگر زندگی جیمی گریوز در سال 1985 شروع شد که با یان سنت جان برنامه‌ای ورزشی با نام « سنت و گریوز » را در شبکه ITV شروع کرد. در واقع گریوز را می‌توان جزو اولین فوتبالیست‌هایی دانست که به عنوان مفسر ورزشی وارد قاب تلویزیون شد. این برنامه موفق بعد از مدت کوتاهی به محبوبیت فراوانی رسید، هفت سال روی آنتن رفت و آخرین قسمت آن بعد از بازی‌های یورو 92 و با موضوع قهرمانی دانمارک پخش شد.  در دو دهه اخیر بارها شایعه اعطای نشان شوالیه به گریوز در رسانه‌ها مطرح شد که البته هیچ وقت هم رنگ واقعیت به خود نگرفت. در سال‌های گذشته نیز بیشتر اخبار احوال ناخوش او در رسانه‌ها مطرح می‌شد. آخرین خبر مربوط به سال 2015 بود که اعلام شد به دلیل سکته قدرت تکلم و راه رفتن خود را از دست داده است.