پایان زندگی  اسطوره‌ فراموش شده

پایان زندگی اسطوره‌ فراموش شده

 جیمی گریوز ستاره سال‌های دور تیم‌ملی انگلستان روز یکشنبه
19 سپتامبر در منزل مسکونی‌اش درگذشت. او که متولد 1940 در شهر لندن بود در باشگاه‌های چلسی، میلان، تاتنهام، وستهام و همچنین تیم‌ملی کشورش حضوری درخشان داشت. گریوز در باشگاه‌هایی که بازی کرد همواره به عنوان یک گلزن تراز اول به جامعه فوتبال معرفی می‌شد. او با 57 بازی ملی و 44 گل زده بعد از بابی چارلتون، گری لینه‌کر و وین رونی در صدر بهترین گلزنان انگلستان قرار دارد.
او مهاجمی خونسرد با کنترل توپ عالی و مهارت فوق‌العاده در دریبل زدن بود. در کارنامه او سابقه حضور در دو دوره جام‌جهانی به چشم می‌خورد؛ جام‌جهانی 1962 شیلی و سه بازی ابتدایی جام‌جهانی 1966 انگلیس. من شخصا این شانس رو داشتم که بازی اول او مقابل اروگوئه را که با نتیجه تساوی بدون گل تمام شد، ببینم. گریوز بعد از آن بازی‌ها از سوی سِر الف رمزی برای بازی‌های نیمه نهایی و فینال انتخاب نشد. این دلسردی موجب شد در 27 سالگی تیم‌ملی را ترک کند و فقط به بازی در باشگاه‌ها بپردازد. او در نهایت در 30 سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. متاسفانه در بازنشستگی یک دوران بد و سیاه را تجربه کرد و آن زمانی بود که به الکل اعتیاد پیدا کرد. البته گریوز به سرعت از آن چالش هول‌انگیز بیرون آمد و به صحنه فوتبال بازگشت. این بار در قامت مفسر در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی.
فکر می‌کنم معرفی مختصر جیمی گریوز به نسل‌های جدید دنیای فوتبال، اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. در واقع ما جویندگان ستارگانی از دل تاریخ هستیم که در مقطع خودشان تاریخ‌ساز بودند. بعد از اعلام خبر مرگ این بازیکن معروف، باشگاه تاتنهام درگذشت او را به همسر و چهار فرزندش تسلیت گفت. مرگ گریوز همزمان با بازی تاتنهام- چلسی در هفته پنجم لیگ‌برتر شد؛ نکته تلخ اینجاست که دیگر جیمی گریوز نبود که شکست دردناک تاتنهام مقابل همشهری آبی‌پوش خود را ببیند.


ادای احترام تاتنهامی‌ها
قبل از شروع بازی تاتنهام و چلسی، بازیکنان هر دو تیم به اسطوره سفیدهای لندنی ادای احترام کردند. بازیکنان این دو تیم قبل از شروع بازی وسط زمین حلقه زدند و به یاد گریوز یک دقیقه سکوت کردند. همچنین بازیکنان تاتنهام با بازوبند مشکی بازی هفته پنجم خود را انجام دادند.
یکی دیگر از اقدامات تحسین‌برانگیز باشگاه تاتنهام، دعوت از بازیکنان قدیمی این باشگاه قبل از شروع بازی بود. بازیکنانی همچون اسوالدو آردیلس، استیو پریمن، لدلی کینگ و گلن هادل در کنار زمین آمدند و به اسطوره باشگاه خود احترام گذاشتند. هری کین، کاپیتان تاتنهام که چند سال پیش نیز با گریوز دیدار داشت، قبل از شروع این بازی در مورد این بازیکن گفت: اول از همه باید به خانواده و دوستان گریوز تسلیت بگویم. او یک اسطوره واقعی برای باشگاه و کشور بود. رکوردهایی که او از خودش به جا گذاشت، غیر قابل باور است. من خوب می‌دانم که رسیدن به چنین آماری بسیار محال و دور از انتظار است.