حاشـیه   را   بـبرید

پاسخ فوتبال ایران به حاشیه‌های كی‌روش: حق نداریم آرامش تیم ملی را بر هم بزنیم

حاشـیه را بـبرید

كارلوس كی‌روش با اظهار نظری عجیب، فوتبال ایران را اسیر توفانی مهیب كرد كه شاید بیش از همه به تیم ملی آسیب بزند و بلافاصله بعد از آن‌كه تیم ملی ایران بدون گل خورده و به عنوان سرگروه، راهی مرحله یك هشتم نهایی جام ملت‌ها شد، حرف‌هایی آتشین زد كه برای آتش زدن خیمه فوتبال ایران كافی بود. از حمله به وزیر ورزش كه مخالف قرارداد با او بود... تا حمله تكراری به برانكو و پرواز «فرست كلاس» او به ژاپن.
او برخلاف معمول كه حرف‌هایش را بعد از هر تورنمنت می‌زد و اجازه می‌داد تیم در آرامش كار كند، این بار در جریان جام ملت‌ها حرف زد. آن هم حرف‌هایی كه اصلا در چارچوب مسائل فنی نبود. او ترجیح داد در روزهایی كه بحث حضور او در فوتبال كلمبیا بیش از هر زمان دیگری جدی است، به هم بتازد. از مردمی كه عاشقانه برایش هورا كشیدند و او حالا مدعی است نان برای خوردن ندارند... تا وزیر ورزش كه نگاهی ویژه به تیم ملی فوتبال داشت و از تیم حمایت كرد.
حرف‌های كی‌روش آن‌قدر عجیب بود كه همه شگفت‌زده شدند. در حالی كه همه منتقدان كارلوس كی‌روش، ترمز انتقادات را كشیده و خود را در كنار تیم ملی قرار داده بودند، او عملا كاری كرد تا انزوای او بیش از هر زمان دیگری احساس شود. او مدت‌هاست احساس می‌كند در این فوتبال تنهاست و دلیل آن، نه عناد اهالی فوتبال ایران با او، كه به خاطر رفتارها و حرف‌های كارلوس كی‌روش است.
او خارج از چارچوب خود حرف زد و همه را از خود رنجاند؛ اما بدنه فوتبال ایران ترجیح داد روی این آتش بنزین نریزد. مجید جلالی با اعلام این‌كه چنین حرف‌هایی از كی‌روش عجیب نیست تاكید كرد كه در چنین شرایطی صلاح فوتبال حكم می‌كند كه سكوت كنیم.
افشین پیروانی در همین رابطه گفت: كی‌روش دوست دارد كام مردم ما را درست در بهترین لحظات تلخ كند؛ اما ما باید عاقل باشیم و از این بازی خطرناك بپرهیزیم. من به كی‌روش و حرف‌ها و رفتارهای او انتقاد دارم؛ اما تیم ملی از همه ما مهم‌تر است. گرچه تیغ بعضی منتقدان در این روزها بسیار تیزتر از دیگران است؛ اما با این حال، تصمیم عموم كارشناسان و پیشكسوتان فوتبال ایران، سكوت در این باره و تلاش برای كمك به تیم ملی است.
ستار همدانی در این باره گفت: راحت است پاسخ جملات كی‌روش را بدهیم؛ اما آن وقت دیگر نمی‌توانیم ادعا كنیم عاشق ایران و تیم ملی هستیم. ما عاشق ایرانیم و سكوت می‌كنیم. این تیم از هر حیث لیاقت قهرمانی را دارد. كی‌روش هم مربی خوبی است البته به شرط آن‌كه فقط به مسائل فنی بپردازد. اگر هم این اتفاقات افتاده و این حرف‌ها زده شده به این دلیل است كه مدیران فدراسیون فوتبال فضا را آزاد گذاشته‌اند. امید همه ما موفقیت تیم ملی است و ما باید به اندازه خود به این تیم كمك كنیم.
​​​​​​​
 واكنش فدراسیون فوتبال كلمبیا
قرار بود چهارشنبه هفته قبل رئیس و دو عضو كمیته اجرایی فدراسیون فوتبال كلمبیا به دبی بروند تا مراحل نهایی قرارداد با كارلوس‌كی‌روش را به صورت رسمی طی كنند؛ اما حرف‌های عجیب و غیر حرف‌های كی‌روش موجب شد آنها از این سفر صرف نظر كنند. نشریه ماركا نوشت: بسیاری تصور می‌كردند كه این هفته سرمربی جدید تیم ملی كلمبیا معرفی می‌شود. در واقع برخی رسانه‌های محلی عنوان كرده بودند با برگزاری یك جلسه كه میان رئیس فدراسیون فوتبال كلمبیا و نایب‌رئیس این سازمان با كارلوس كی‌روش در امارات (محل حضور تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا 2019)، این مرد پرتغالی به عنوان جانشین قطعی خوسه پكرمن معرفی خواهد شد. با این حال دو مقام بلندپایه فوتبال كلمبیا سفر به امارات را لغو كرده‌اند چون آنها بر این باور هستند كه گرفتن تمركز سرمربی تیم ملی ایران در حین برگزاری یك تورنمنت كه به مرحله یك‌هشتم نهایی آن هم راه پیدا كرده، درست و شایسته نیست. این در حالی است كه هیچ خبری مبنی بر عدم تمایل كی‌روش برای ادامه مذاكراتش با فدراسیون فوتبال كلمبیا شنیده نشده است. به این ترتیب كلمبیا به صورت غیر رسمی به كی‌روش گوشزد كرده كه تا آخرین روز، به قرارداد قبلی خود با فدراسیون فوتبال ایران پایبند باشد و فضا را از این خراب‌تر نكند.

 تاج: عذر می‌خواهم 
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال كه كاملا در خدمت كی‌روش بوده و در برنامه فرمول یك با اجرای علی ضیا اعلام كرده بود زیادی طرفدار كی‌روش است، در ماه‌های اخیر آن‌قدر آزادی عمل به كی‌روش داده كه چنین رفتارهایی از سرمربی پرتغالی تیم ملی را باید كاملا بدیهی دانست. در چنین شرایطی طبیعی است اگر تاج خود را مقصر بداند و به دلیل رفتارها و حرف‌های تند و عجیب كی‌روش، عذرخواهی كند. تاج گفت: اگر جمله‌ای توسط سرمربی تیم ملی گفته شده كه مردم بابت آن رنجیده‌خاطر شده‌اند، من به عنوان مسؤول فوتبال كشور از مردم عذرخواهی می‌كنم. فدراسیون فوتبال، بازیكنان و سرمربی تیم ملی باید خود را خادم مردم بدانند و به فكر شادی آنها باشند. رئیس فدراسیون فوتبیال باز هم در این باره حرف نزد كه جسارت برخورد با سرمربی را پیدا كرده یا همچنان به دنبال تایید و تكریم اوست... .

 حرف آخر
همه می‌دانند كه كی‌روش چه مربی بزرگی است چه توانایی فنی بالایی دارد؛ اما به شرط آن‌كه كاملا در محدوده مسائل فنی قرار بگیرد. امید همه فوتبالدوستان ایرانی این است كه كی‌روش در چارچوب و ریل خود قرار گیرد و این حرف‌ها و حاشیه‌سازی‌ها را كنار بگذارد. امید همه مردم ایران حتی آنها كه به فوتبال علاقه‌ای ندارند، اتحاد تیم ملی و اتحاد همه مردم ایران برای این تیم عزیز است. تیم ما بیش از هر زمان و هر تیم دیگری به جام نزدیك است. قرعه مناسب و تیم خوب، این امكان را می‌دهد كه ما به راحتی تا نیمه‌نهایی و حتی فینال بالا برویم. متحد و یكدل در كنار این تیم می‌مانیم و برای موفقیت و قهرمانی‌اش دعا می‌كنیم. حرف‌ها و انتقادها و كنایه‌ها و گلایه‌ها بماند برای بعد از قهرمانی.