گروکشی آمریکا با شهروندش!

کارشناسان از ضرورت رسیدگی بیشتر و قاطعیت دستگاه دیپلماسی در پرونده هاشمی می‌گویند

گروکشی آمریکا با شهروندش!

بعد از گذشت چند روز از دستگیری غیرقانونی مرضیه هاشمی، مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی‌الاصل شبكه پرس‌تی‌وی، جلسه دادگاه او دیروز در واشنگتن برگزار شد.دادگاه هاشمی در حالی دیروز برگزار شد كه در چند روز اخیر تلاش‌ها برای كسب اطلاع از وضعیت و دلیل بازداشت او بی‌نتیجه بود و وی فقط در یك تماس كوتاه تلفنی با دخترش، از بدرفتاری و خشونت ماموران پلیس آمریكا در حین و بعد از دستگیری‌اش خبر داده بود. هاشمی كه برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر بیمار مبتلا به سرطانش به زادگاهش سفر كرده بود، روز یكشنبه در فرودگاه سنت‌لوئیس لمبرت بازداشت شده و پس از ساعت‌ها بی‌خبری كامل، سرانجام در گفت‌وگوی كوتاه تلفنی با دخترش گفته است مسؤولان زندان دست و پای او را با زنجیر بسته و مانند یك جانی با او رفتار كرده‌اند. این مجری آمریكایی‌الاصل مسلمان شده، همچنین از عدم رعایت حقوق اولیه‌اش توسط ماموران زندان خبر داده و اظهار كرده است كه حجاب او به‌رغم اعتراض جدی‌اش برداشته شده و در بدو ورود، از او بدون حجاب عكسبرداری شده است. همچنین تنها دو تیشرت به او داده شده كه هاشمی از یكی از آنها به عنوان پوشش سر استفاده كرده و همچنان از داشتن پوشش كامل اسلامی محروم است. مسؤولان زندان دیگر حقوق مسلم این خبرنگار بین‌المللی مسلمان را نیز رعایت نكرده و غذای حلال در اختیار او نگذاشته‌اند و هاشمی از این جهت نیز به دلیل امتناع از خوردن گوشت خوك، در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برد.

ابهامات حقوقی
حسین هاشمی، فرزند مرضیه هاشمی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان این‌كه از وضعیت مادر خود كاملا بی‌اطلاع است، گفته او و خواهرش این هفته برای ادای شهادت در برابر یك هیأت منصفه احضار شده‌اند. به گفته او، مادر آنها به عنوان یك شاهد كلیدی (Material Witness) برای یك پرونده نامشخص بازداشت شده است. همچنین به گزارش تسنیم، یك مقام آمریكایی اذعان كرده قرار است از وی به‌عنوان «برگ چانه‌زنی» علیه ایران استفاده شود. كارشناسان حقوقی می‌گویند در صورت صحت این گزارش، به نظر می‌رسد دولت آمریكا فعلا قصد ندارد اتهامی علیه هاشمی طرح كند و از حربه دستگیری به بهانه اخذ شهادت برای ادامه بازداشت استفاده می‌كند. در حقیقت این روشی است كه دولت‌ها در آمریكا زمانی به آن متوسل می‌شوند كه دلیل محكمه‌پسندی برای بازداشت یك فرد ندارند، اما می‌خواهند او را بازداشت كنند. نهادهای امنیتی آمریكا بعد از حوادث
 11 سپتامبر 2001 از این ماده قانونی برای بازداشت مظنونان به‌بهانه ادای شهادت در برابر هیات منصفه دادگاه به مدت نامعلوم و بدون متهم كردن آنها استفاده كرده‌اند.
بازداشت به‌عنوان شاهد كلیدی به چند دلیل مورد انتقاد كارشناسان قرار دارد: اولا منتقدان معتقدند استفاده دولت آمریكا از این بند برای بازداشت مظنونان، نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریكاست. این متمم، بازداشت و تجسس از افراد و همچنین دستگیری آنها بدون دلیل موجه را ممنوع می‌كند. انتقاد دوم، استفاده از این بند برای بازداشت مظنونان به منظور  ادای شهادت در برابر هیات منصفه دادگاه و نه در جریان محاكمه‌های كیفری است. این روند، دست نهادهای امنیتی آمریكا را برای بازداشت شمار زیادی از مظنونان جهت دادرسی‌هایی كه در مرحله تحقیقات هستند باز نگه می‌دارد.

واكنش‌ها به دستگیری هاشمی
واكنش‌ها نسبت به دستگیری و وضعیت نگران‌كننده هاشمی از سوی افراد حقیقی و حقوقی در ایران و سراسر جهان ادامه دارد. در یكی از تازه‌ترین این واكنش‌ها، انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران در حساب توییتری خود نوشت: «مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی در آمریكا بازداشت شده در حالی كه اتهامات او علنی نشده است. ما به‌شدت نگران او هستیم و از مقام‌های آمریكا می‌خواهیم هرچه زودتر در این باره شفاف‌سازی كنند.»
امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس نیز در این خصوص تصریح كرد: اگر مرضیه هاشمی فورا آزاد نشود، پایان این بازی به دست آمریكا نخواهد بود. پیش از او محمدجواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان  با بیان این که خانم هاشمی خبرنگار رسمی بوده و زندگی و وظیفه مشخصی داشته است، تاکید کرد: اقدام آمریکا در دستگیری این خانم یک اقدام سیاسی غیرقابل قبول و زیر پا گذاشتن آزادی بیان است، از همین رو آمریکایی‌ها باید بدون فوت وقت این بازی سیاسی را تمام کنند.   بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم با محکوم کردن اقدام آمریکا گفت: بازداشت یک شهروند مسلمان آمریکایی بدون مقدمه و با رفتارهای تحقیرآمیز و غیرانسانی،  نمونه بارز رفتارهایی است که یک رژیم آپارتاید با شهروندان غیرسفیدپوست خود انجام می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران خواهان برخورداری خانم هاشمی از کلیه حقوق اولیه و انسانی و آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان از بازداشت غیرقانونی است.
​​​​​​​