عقب‌نشینی اجباری بایدن

چرا رئیس‌جمهور آمریکا از مواضع تند خود در خصوص حمایت نظامی از تایوان در صورت مقابله با چین عقب‌نشینی کرد؟

عقب‌نشینی اجباری بایدن

اظهارات جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص حمایت از تایوان در صورت نبرد نظامی با پکن، مورد توجه بسیاری از رسانه‌های دنیا قرار گرفت. این اظهارات در حالی بیان شد که آمریکا تا قبل از این، استراتژی ابهام راهبردی را در قبال تایوان به کار گرفته‌بود. این استراتژی دارای دو مولفه بود: یکی حمایت کلی از تایوان در مواجهه با پکن و دیگری، پرهیز از مجادله نظامی با چین بر سر تایوان. با این حال اظهارات اخیر بایدن در ابتدا به معنای تغییر استراتژی آمریکا در قبال تایوان تلقی شد، اما بلافاصله سخنگوی کاخ‌سفید تاکید کرد کمترین تغییری در سیاستگذاری واشنگتن در خصوص آنچه میان چین و تایوان می‌گذرد به وجود نیامده‌است.آمریکا تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و با آن روابط دیپلماتیک ندارد اما مطابق قانونی که برای کمک به دفاع تایوان از خود تصویب کرده به آن سلاح می‌فروشد. به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، تنش میان چین و تایوان در ماه‌های اخیر به طور کم‌سابقه‌ای بالا گرفته و هواپیماهای نظامی چین به طور فزاینده وارد آسمان تایوان شده‌اند. دولت مرکزی چین تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌داند. دولت تایوان هم پس از قدرت گرفتن حزب کمونیست چین در سال ۱۹۴۹ آن را غیرقانونی خواند و خود را دولت مشروع کل چین اعلام کرد. هرچند این موضع به مرور در تبلیغات دولت تایوان کمرنگ شده‌است.در دوران جنگ سرد بسیاری از کشورهای غربی دولت تایوان را به رسمیت می‌شناختند اما به مرور این موضع تغییر کرد و تایوان کرسی خود در سازمان ملل را هم از دست داد.وزارت خارجه چین به دنبال سخنان اخیر جو بایدن از ایالات متحده خواسته‌است هر اقدامی در ارتباط با تایوان را با احتیاط انجام دهد.

سیاست یک کشور، دو نظام

سخنگوی وزارت خارجه چین به دنبال اظهارات بایدن گفت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم به طور جدی از قاعده یک چین و سه اعلامیه مشترک چین و آمریکا پیروی کند، در مورد تایوان در گفتار و عمل محتاط باشد و از ارسال هرگونه علامت اشتباه به جدایی‌طلبان خودداری‌کند تا به روابط آمریکا و چین آسیب جدی نرسد.قاعده یک چین، اصلی است که به موجب آن تایوان و سرزمین اصلی چین بخش‌های مسلم یک چین واحد هستند. اخیرا شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بار دیگر بر عزم دولت خود برای اتحاد با تایوان تاکید کرد و گفت این حرکت باید به صورت مسالمت‌آمیز انجام شود. اگرچه چین تایوان را به عنوان یک استان جدا شده خود تلقی می‌کند اما دولت مستقر در تایپه خود را مستقل می‌داند. چین توسل به زور برای اتحاد چین و تایوان را رد نکرده‌است. رئیس‌جمهور چین بر سیاست یک کشور، دو نظام در مورد تایوان تاکید داشته‌است. در این طرح، چین اطمینان می‌دهد تایوان پس از پیوستن مجدد به خاک اصلی چین، دولت و ارتش خود و همچنین آزادی و رویه زندگی خود را حفظ خواهدکرد. این طرح در تایوان محبوبیت ندارد.



آیا احتمال جنگ میان چین و تایوان وجود دارد؟

در این میان، برخی منابع رسمی و غیررسمی معتقدند تنش‌ها میان چین و تایوان به مرحله خطرناکی رسیده‌است. اخیرا وزیر دفاع تایوان با هشدار درباره خطر حمله تصادفی بین این دو کشور، گفت تنش‌ها با چین در بدترین حالت خود طی ۴۰ سال گذشته است. اظهارات چیو کو-چنگ پس از آن صورت گرفت که چین تعداد زیادی جت نظامی به منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان ارسال کرد. در حالی که جت‌های چینی تا خود این جزیره پرواز نکرده‌اند، آقای چیو هشدار داد که احتمال برخورد تصادفی وجود دارد. او همچنین هشدار داد چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ حمله تمام عیاری به این جزیره انجام دهد.
او در حالی در این باره صحبت می‌کرد که یک کمیته پارلمانی در تایپه در حال بررسی لایحه هزینه‌های دفاعی چند میلیارد دلاری برای ساخت موشک و کشتی‌های جنگی است.
 چیو با اذعان به این‌که چین در حال حاضر هم ظرفیت حمله به تایوان را دارد، گفت که چنین اقدامی در سال‌های آینده آسان‌تر می‌شود، هرچند او توضیح بیشتری در این باره نداد. تحلیلگران هشدار داده‌اند پکن به طور فزاینده‌ای نگران این است که دولت تایوان این جزیره را به سمت اعلام رسمی استقلال سوق دهد و می‌خواهد تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان را از هر اقدامی در این جهت باز دارد.




یک بام و دو هوای آمریکا در تایوان

واشنگتن از یک سو در صدد ایجاد تنش‌های لفظی مزمن میان مقامات تایوان و چین بوده و از سوی دیگر، تلاش می‌کند تا از تبدیل شدن این تنش‌ها به یک نبرد تمام عیار جلوگیری کند. چندی پیش فاش شد دولت آمریکا از زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور، نیروهای ویژه خود را برای تعلیمات نظامی به تایوان فرستاده‌اند. از سوی دیگر، ظرف سال‌های گذشته، کشتی‌های جنگی آمریکایی به بهانه آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، از تنگه تایوان عبور کرده‌اند. با همه این اوصاف، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان هر دو تاکید دارند هزینه منازعه نظامی با پکن برای آمریکا بسیار سنگین و جبران‌ناپذیر خواهدبود. چینی‌ها می‌توانند به راحتی مواضع آمریکا در اقیانوس آرام و حتی خاک این کشور را هدف قرار دهند.
هنری کیسینجر، استراتژیست و نظریه‌پرداز مطرح آمریکایی در ماه‌های اخیر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ هشدار داد اگر واشنگتن نتواند سطح تنش‌ها با پکن را کنترل کند، شاهد وقوع جنگ‌جهانی‌سوم خواهیم بود. در پایان این نبرد، قطعا آمریکا در کسوت یک برنده قرار نخواهدگرفت. چینی‌ها نشان داده‌اند هم در عرصه اقدام و هم در عرصه بازدارندگی، از ابزارهای پیشرفته‌ای بهره‌مند هستند که هر یک از آنها می‌توانند محاسبات و پیش‌فرض‌های طرف آمریکایی را در نبرد بر هم بزنند.