استرس بازگشایی مدارس در کودکان مبتلا به آسم

استرس بازگشایی مدارس در کودکان مبتلا به آسم

مدیریت آسم: دکتر شمس‌الدین اطهاری فلوشیپ آسم و آلرژی


آسم از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی بوده که در افراد مستعد، با تحریک عوامل محیطی حملات آن شروع و باعث مشکلات تنفسی در فرد می‌شود. علت عمده بروز علائم آسم تنگی مجاری هوایی بوده که به شکل برگشت‌پذیر تنفس فرد را دچار مشکل می‌کنند. داروهای مورد استفاده باعث بازشدن مجاری هوایی شده و تنفس فرد مبتلا به آسم را بهبود می‌بخشند.
در افراد مستعد دارای ژن‌های فعال‌کننده بیماری آسم، تحریکات محیطی از جمله مواد آلرژی‌زا، آلودگی هوا، دمای محیط و استرس موجب تحریک سیستم ایمنی بدن در ریه‌ها شده و با تاثیر بر مجاری هوایی موجب شروع حملات آسم می‌شوند.
با اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس، کودکان مبتلا به آسم احتمالا با دوچالش تحریک‌پذیر بیماری آسم روبه‌رو شوند که یکی از آنان کاهش دما در ماه‌های آینده است که می‌تواند باعث تشدید حملات آسم شده و همراه با شیوع ویروس آنفلوآنزا باعث مشکلاتی برای این افراد شود. برای مقابله با این مشکلات، استفاده از لباس و پوشش مناسب و نیز استفاده از ماسک برای مهار سرایت ویروس آنفلوآنزا مفید است. مسأله بعدی استرس ناشی از بازگشایی مدارس در کودکان است؛ به‌ویژه که مدتی از محیط آموزشی دور بوده و به شکل تحصیل در فضای مجازی عادت کرده‌اند که از سرگیری آموزش و حضور در کلاس‌ها و محیط نا آشنا احتمالا باعث ایجاد استرس در کودکان، مخصوصا کودکان مبتلا به بیماری آسم شده و باعث ایجاد حملات خفیف تا شدید در این افراد می‌شود. لذا توصیه می‌شود والدین این کودکان با حمایت عاطفی از آنها باعث کاهش استرس شده و با توضیح‌دادن فلسفه مدرسه، آموزش و پرورش کودکان باعث تنش‌زدایی و مهار اضطراب در کودکان شوند. همچنین با توجه بیشتر به کودکان و ایجاد جو صمیمی و علاقه‌مندی به مدرسه و محیط آموزشی سعی در ترغیب کودکان برای حضور در مدارس داشته‌باشند.
همچنین لازم است با پزشک مشورت کنند و داروهای مصرفی کودکان را کنترل و نحوه استفاده از داروها و اسپری‌ها را به کودکان آموزش داده و نسبت به مصرف داروها در زمان لازم دقت کنند. در نهایت توصیه می‌شود معلم‌ها و کارکنان محیط آموزشی را از درگیری کودک خود با بیماری آسم مطلع کرده، تمهیدات لازم را به عمل آورده و توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و درمان را به دقت به‌کار ببندند.