رابطه بهبود سلامت روان با ورزش

رابطه بهبود سلامت روان با ورزش


کاهش فعالیت‌های بدنی و ورزش در دهه‌های خیر به‌دلیل افزایش حضور فناوری در زندگی و همین‌طور شیوع کرونا در دو سال اخیر، افزایش مشکلات روانی به‌ویژه اضطراب و افسردگی را پدید آورده‌است. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد افزایش فعالیت بدنی موجب افزایش سلامت روان می‌شود. کاترین سابیستون، استاد دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تورنتو، تاثیر مثبت ورزش را بر سلامت روان به‌صورت مستند و بر اساس تحقیقاتی بیان می‌دارد.
سابیستون در تحقیقی در مجله روان‌شناسی ورزش بیان کرد نوجوانانی که در ورزش‌های گروهی شرکت می‌کردند، میزان افسردگی کمتری را در اوایل بزرگسالی گزارش کرده‌اند.
وی در آزمایشی مداخله‌هایی را برای ارتقای فعالیت بدنی و سلامت روانی در افرادی به کار برد که در معرض بی‌تحرکی و مشکلات روانی هستند. در این آزمایش، یک برنامه شش‌هفته‌ای اجرا کرد که هدف آن کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان از طریق حرکت بدنی است.
نتایج نشان داد فعالیت بدنی دمای بدن را افزایش می‌دهد. وقتی گرم‌تر می‌شویم، این حس به ما داده می‌شود که راحتیم و با بدن خود بهتر در ارتباطیم. هنگام ورزش، ممکن است عرق کنید یا ضربان قلب شما افزایش یابد. همین مسأله احساس وحشت را در فرد تقلیل می‌دهد. همچنین ورزش این فرصت را می‌دهد که از روال معمول زندگی جدا شوید. این روند به افراد کمک می‌کند احساس کنند هدف دارند و بهتر با مسائل کنار بیایند.
همچنین فعالیت‌بدنی که خارج از منزل انجام می‌شود، تاثیر مثبت بیشتری بر سلامت روانی فرد می‌گذارد؛ زیرا این امکان را می‌دهد با افراد دیگر در ارتباط باشید. حتی اگر با این افراد تعامل نداشته باشید، احساس ارتباط و نزدیکی با آنها خواهیدداشت.
در حقیقت فعالیت‌بدنی علاوه بر بهبود ساختار بدن و ایجاد سلامت فیزیکی، موجب افزایش سلامت روانی شده و در ادامه موجب بهبود نگرش افراد به زندگی می‌گردد.
منبع: Neuroscience News