لختی پادشاه

لختی پادشاه

همه داستان پادشاه لخت و کودک را شنیده‌اید اما شاید دوباره تعریف‌کردنش به رساندن مطلبی که این یادداشت می‌خواهد درباره آن حرف بزند، کمک کند.
داستان می‌گوید روزی پادشاه با لباسی که می‌گفتند فقط انسان‌هایی که خطایی نکرده‌اند می‌توانند آن را ببینند به خیابان آمد؛ البته لباسی در کار نبود و خود پادشاه هم برای این که برچسب خطاکاری رویش نخورد پذیرفته بود که لباس به تن دارد. همین‌طور مردم شهر هم برای این که نشان ندهند خطاکارند همگی لباسی را که نمی‌دیدند ستایش می‌کردند و هیچ‌کس لختی پادشاه را به رو نمی‌آورد تا این که ناگهان در خیابان کودکی فریاد زد: پادشاه لخت است! و لختی پادشاه را که همه می‌دیدند و انگار نمی‌دیدند به رو آمد.  عربستان‌سعودی از سال‌۲۰۱۵ آتش جنگ را در یمن به راه انداخته و در این سال‌ها مردم یمن هر نوع فاجعه انسانی را که می‌تواند اتفاق بیفتد به چشم دیده‌اند. از بمباران و جنگ و کشتار زنان و کودکان گرفته تا تحریم و قحطی و سوءتغذیه و فقر. هرقدر هم که ائتلاف سعودی بخواهد روی این جنایت‌ها سرپوش بگذارد در عصر رسانه صدای مظلومیت مردم یمن به گوش دنیا می‌رسد و بالاخره همه مردم دنیا چیزی از این ماجرا شنیده‌اند؛ حتی اگر تصاویر دلخراش کشتار مردم و کودکانی که بر اثر سوءتغذیه ناشی از محاصره و تحریم جان‌شان را از دست می‌دهند، ندیده باشند. کشورهای هم‌پیمان سعودی اما هیچ‌وقت در این سال‌ها صدایشان در نیامده و حتی کشورهایی که با سعودی‌ها هم‌پیمان نیستند هم برای به خطر نیفتادن منافع‌شان در تمام این سال‌ها سکوت کرده‌اند. درست مثل مردمی که لختی پادشاه را می‌دیدند اما هیچ‌کدام به‌روی خودشان نمی‌آوردند که نکند برچسبی به آنها بخورد و مردم طور دیگری نگاه‌شان کنند.
حالا مدتی است ویدئویی نسبتا قدیمی از وزیر رسانه لبنان در شبکه‌های‌اجتماعی بازنشرشده که در آن از جنایت عربستان در یمن می‌گوید. عربستان هم به دلیل همین ویدئو روابطش با لبنان را به هم زده و تمام کشورهای هم‌پیمان سعودی هم همین کار را کرده‌اند. مردمی که هنوز اعتقاد دارند اگر لختی پادشاه را فریاد نزنند، برای خودشان منافع و آبرویی جمع کرده‌اند.