عدالت حلقه مفقوده دیپلماسی

عدالت حلقه مفقوده دیپلماسی


دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در نشست خبری دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر(ص) عدالت را حلقه مفقوده دیپلماسی در جهان معاصر دانست.
به گزارش خبرنگارجام‌جم، داود عامری با بیان این‌که سالهاست نظام سلطه در پی القای اسلام‌ستیزی در عرصه بین‌المللی است خاطرنشان کرد: ما در این زمینه دچار آسیب‌هایی شدیم. این در حالی است که مطابق با آموزه‌های دینی‌، اسلام خواهان صلح دوستی، سلامت و سعادت بشر است و دیپلماسی اسلامی هم همواره این آرمان‌ها را پیگیری می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند یک نگاه تحولی در شرایط حال و آینده براساسا اوضاع جدید و منویات رهبری هستیم و بر همین اساس تصمیم گرفته شد با حضور اندیشمندان مسلمان و غیر‌مسلمان، کنفرانسی با موضوع دیپلماسی اسلامی در تهران برگزار کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به این‌که سابقه برگزاری چنین نشستی به سال‌های قبل بر می‌گردد، تصریح کرد: در کنفرانس قبلی و بعد از دریافت آرای اندیشمندان، دبیرخانه‌ای دائمی برای آن در نظرگرفته شد تا هر از چندی یک بار نشستی داشته باشیم و دستاوردهای خود را از این دبیرخانه به متفکران عرضه کنیم و امیدواریم که در صورت سپری کردن دوران پرفشار کرونا بتوانیم مجددا نشستی را با حضور نخبگان و اندیشه‌وران برگزار کنیم و اگر همچنان شرایط کرونا برقرار بود این کنفرانس به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
عامری با بیان این‌که روابط با کشورهای مسلمان و همچنین با سایر کشورها نیازمند یک نگاه و تصویر روشن است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد بهترین الگو و نقشه‌ای که می‌توانیم در این مسیر دریافت کنیم نگاه به دیپلماسی اسلامی مبتنی بر سیره پیامبر گرامی اسلام است.
ایشان در دوران حیات خود در ارتباطات مختلف اجتماعی و تعامل با ملل دیگر الگو و مدل‌هایی را به اجرا گذاشتند که برای ما درس‌آموز است. از این جهت از کنفرانس گذشته تاکنون تلاش شد در قالب محورهای مشخص مرتبط با موضوع با همکاری اندیشمندان مختلف کارهای مطالعاتی و سمینارهای منطقه‌ای برگزار کنیم.
وی درباره دستاوردهایی که دبیرخانه داشته تصریح کرد: نکته اول این‌که این تعاملات باعث شد جمع زیادی از متفکران مسلمان و غیر مسلمان را با خود همراه کنیم و طبعا با اتکا با این توان ذهنی می‌توانیم کارهای بزرگی را سامان بدهیم. نکته دیگر این‌که در این دبیرخانه با مشارکت 60 نفر از متفکران جهان اسلام، اولین کتاب دیپلماسی اسلامی آماده انتشار است که در حین برگزاری کنفرانس در سال جاری از آن رونمایی خواهد شد.
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره اهداف برگزاری کنفرانس دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم براساس سیره پیامبر(ص) گفت: بنای ما در این نشست این است که به بعضی از ابعاد شخصیتی و مدیریتی ایشان بپردازیم و نشان دهیم که اسلام توانسته براساس قدرت نرم تاثیرگذاری فراوانی بر محیط پیرامونی و حوزه روابط بین‌الملل بگذارد.
عامری خاطرنشان کرد: یکی از عناصر مهم در ارتباطات بین‌المللی موضوع عدالت است که امروز عدالت عنصر ضعیف شده و مفقوده در حوزه جهان کنونی است و اگر ما عدالت محوری را وارد عرصه دیپلماسی کنیم هم زمینه برای سعادت بشر فراهم می‌شودو هم می‌توانیم به برقراری عدالت و آرامش در جهان کنونی کمک کنیم.
وی همزیستی ادیان و فرق مختلف و همچنین برقراری اصل اخوت اسلامی را به عنوان نمونه‌هایی از الگوی موفق در دوران صدر اسلام ذکر کرد و گفت: ما می‌توانیم با انتقال این پیام‌ها و هنجارهای مطلوب به دنیا، این الگوها را به عرصه دیپلماسی ارائه کنیم.