مذاکره برای مذاکره، هرگز!

مذاکره برای مذاکره، هرگز!

حسن همتی رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی


سابقه مذاکرات گذشته جمهوری اسلامی با گروه‌های 1+5 و 1+4 نشان داد ایران هیچ‌گاه میز گفت‌وگو را ترک نکرده و هیچ‌یک از توافقات بین‌المللی را پاره نکرده است. این نشان می‌دهد کشورمان به همه قراردادهای بین‌المللی پایبند است. اما شواهد نشان می‌دهد غرب در پی راه‌اندازی سیاست مذاکره برای مذاکره است و در عین حال جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه این رویه را قبول نداشته و از نظر ما ادامه این روند به هیچ‌وجه مطلوب نیست و منافع ملت را تامین نمی‌کند. مفاد برجام کاملا تعیین شده و مشخص است و غیر از مفاد قبلی برجام هیچ چیز جدیدی را نخواهیم پذیرفت.
از این رو، اولین نشانه برای ارائه چهره‌ای محکم و قاطع از جمهوری اسلامی در مذاکرات آتی، تداوم همان سیاست قاطع و منطبق با رهنمودهای رهبری درخصوص برجام مبنی بر اتخاذ موضعی اصولی و بدون انعطاف در حوزه این توافق و ایستادگی محکم در برابر توقعات فرابرجامی طرف‌های غربی درباره عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از توقف توان موشکی و نظامی و همچنین کاهش نفوذ منطقه‌ای است؛ بنابراین قرار نیست مذاکرات آتی ادامه همان مذاکرات پیشین باشد.
طرف‌های غربی باید مطمئن باشند ایران با دست پر در گفت‌وگوی‌های 4 آذر شرکت خواهد کرد. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد شنیده شدن یک صدای واحد در کشور از مجلس و دولت تا سایر مقامات مسوول کشور است. همه ارکان حکومتی کشور شامل دولت، مجلس و قوه‌قضاییه به طور قاطع در کنار ایستادگی ایران بر مواضع اصولی خود، سیاست مذاکره برای مذاکره را چیزی جز وقت گذرانی از سوی غربی‌ها نمی‌دانند و از سویی دیگر، هیچ بند جدی را فراتر از توافقات برجام نخواهند پذیرفت. گذشته از این کشورهای غربی باید بدانند جمهوری اسلامی ایران زمانی تداوم مذاکرات را خواهد پذیرفت که طرفین براساس احترام متقابل در این گفت‌وگوها شرکت کنند. البته تاکنون رویه کشورهای غربی نشان داده آنها اراده برای ادامه برجام به شکل گذشته ندارند اما موضع ایران بر این پایه استوار است که گفت‌وگوها این بار در صورتی ادامه پیدا خواهد کرد که به یک هدف مشخص برسد و در غیر این صورت تداوم آن هیچ حاصلی در برنخواهد داشت. ما در مذاکرات در پی کسب منافع ملی خودمان هستیم و اگر مذاکره‌کنندگان غربی عزمی برای احقاق حقوق ملی ما شامل رفع تحریم‌ها، گشایش تعاملات اقتصادی و تجاری با سایر کشورها نداشته باشند ما منتظر آنها نخواهیم ماند و ارتباطات خود را با تمام کشورهایی که منافع ملی ایران را محترم می‌شمارند بسط و گسترش خواهیم داد و برنامه‌های توسعه اقتصادی خود را با کشورهای همسایه، چین، روسیه و... دنبال خواهیم کرد.