فرزندان ناموفق در راهی «خطرناک»

فیلم تازه پسر کلینت ایستوود توجهات را جلب نکرد

فرزندان ناموفق در راهی «خطرناک»

بازیگر شدن فرزندان تعدادی از بازیگران و ستارگان مشهور سینما، یادآور آن جمله معروف «پسر کو ندارد نشان از پدر» است. ورود این افراد به دنیای سینما خیلی وقت‌ها نه‌تنها اعتباری برای پدران و مادران ستاره‌شان خلق نمی‌کند بلکه باعث خدشه‌دار شدن اعتبار و شهرت‌شان هم می‌شود. در دنیای سینما و بازیگری کمتر موردی را می‌توان پیدا کرد که فرزندان ستارگان معروف توانسته باشند شهرتی برای خودشان دست و پا کنند و محبوبین والدین‌شان را به چالش بکشند. اسکات ایستوود، فرزند کلینت ایستوود ستاره کهنسال و همچنان موفق و پرکار سینما، یکی از همین مثال‌هاست.

ایستوود پسر که چند سالی می‌شود وارد دنیای بازیگری شده طی این مدت نقش‌ها و قالب‌های متفاوتی را تجربه کرده و البته نتوانسته در هیچ‌یک از آنها موفقیتی به‌دست بیاورد. با این حساب نام او در کنار نام فرزندان ستارگانی قرار می‌گیرد که از شهرت و محبوبیت والدین خود نتوانستند استفاده و بهره خوب و درستی برده و پا جای پای آنان بگذارند. فیلم جدید ایستوود پسر «خطرناک» هم مثل کارهای قبلی او نتوانسته‌اند نظر مساعد تماشاگران و منتقدان را به خود جلب کند و تبدیل به کاری معمولی شده که می‌تواند خیلی زود و به‌راحتی فراموش شود.
«خطرناک» درامی اکشن و دلهره‌آور است که داستانی ساده و قابل پیش‌بینی دارد. دیلان (ایستوود) جوانی عاصی است که به‌دلیل جرایم خود زندانی شده و حالا تحت کنترل اداره پلیس و از آزادی موقت بهره‌مند است. او زیرنظر دکتر روانکاو خود آلدروود (مل گیبسون) است و داروهایی را می‌خورد که او تجویز کرده است. نامه‌ای که از همسر برادر می‌رسد، حکایت از مرگ ناگهانی برادر دارد. دیلان با فرار از محل زندگی‌اش راهی جزیره‌ای می‌شود که خانواده‌اش در آن سکنی دارند و برادرش در آن مشغول انجام یک‌سری کارهای پنهانی بوده‌است. جمع خانواده استقبال خوبی از دیلان نمی‌کنند و این در حالی است که گروهی مسلح ناشناس هم وارد جزیره شده و به‌دنبال چیز بسیار مهمی هستند که برادر متوفای دیلان پنهان کرده‌است. درگیری دو طرف با هم، خط اصلی داستان را به جلو می‌برد تا پایان ظاهرا پیش‌بینی نشده مورد نظر فیلمساز را به نمایش بگذارد.
دیوید هکل، کارگردان فیلم اهل کاناداست و خطرناک را هم در این کشور فیلمبرداری کرده‌است. نکته جالب در ارتباط با این درام دلهره‌آور و تعلیقی این است که اواسط کار تولید با کمبود و نبود سرمایه روبه‌رو شد و سازندگانش مجبور شدند با پولی که باقی مانده بود، سر و ته آن را هم بیاورند و برخی سکانس‌های مورد نظر کارگردان را فیلمبرداری نکنند! هکل بیشتر به‌عنوان صحنه‌آرا شناخته شده‌است و در تعدادی از محصولات موفق و پرفروش سینمایی با این سمت همکاری کرده‌است. از معروف‌ترین کارهای او در این زمینه می‌توان به مجموعه ترسناک «اره» اشاره کرد که اتفاقا یکی از قسمت‌های آن را هم کارگردانی کرد. هکل از سال 2008 فعالیت فیلمسازی را شروع کرد و تا به‌حال پنج فیلم ساخته که هیچ‌یک هیجانی در دل تماشاگران ایجاد نکرده‌اند.
اما خطرناک مورد متفاوت از بقیه ساخته‌های این فیلمساز بوده‌است. بخش مهم داستان فیلم در ارتباط با طلای یاماشیتاست که در تاریخ معاصر معروف و از شهرت خاصی برخوردار است. ظاهرا هکل و همکارانش بر این تصور بودند که با وسط کشیدن پای این گنجینه مرموز به داستان فیلم‌شان، می‌توانند اکشنی موفق و پربیننده خلق کنند. البته چنین نشد! گنجینه یاماشیتا براساس روایات تاریخی، نام بخش مهمی از اشیا و عتیقه‌جات باارزش تاریخی است که در دوران جنگ جهانی دوم توسط نیروهای ارتش متجاوز ژاپن و امپراتوری آن به غارت برده شد. در پایان جنگ و تسلیم شدن ژاپن، اثری از این گنجینه باارزش تاریخی به‌دست نیامد. شایع است که این گنجینه در نقاط مختلفی از جهان و در درون غارها، تونل‌ها و زیرزمین‌های ناشناس دفن و پنهان شده‌است. همین نکته، بسیاری از باستان‌شناسان و سارقان گنج‌های قدیمی را به سفرها و ماجراجویی‌های بین‌المللی کشانده است. طبق آمارهای رسمی، هنوز کسی نتوانسته به این گنجینه دست پیدا کند و فعلا تمام آنها در مکان‌هایی نامعلوم دفن و پنهان هستند. سازندگان خطرناک بخشی از این گنجینه را در دل زمین جزیره‌ای دفن کردند که داستان فیلم در آنجا اتفاق می‌افتد و یک ماجراجویی خیالی برایش تدارک دیدند!
اسکات ایستوود در مصاحبه‌ای گفت که قرار بوده خطرناک یک اکشن سطح بالا و باکیفیت باشد. اما مشکلاتی که در میانه تولید فیلم به‌وجود آمده، مانع از آن شده که بتواند سرپا بایستد و به همان چیزی تبدیل شود که سازندگانش انتظارش را داشته‌اند. این در حالی است که فیلم قرار بود توسط فیلمسازان دیگری ساخته شود و هکل سومین کسی است که برای این کار انتخاب شد. خطرناک نتوانست امکان اکران سینمایی پیدا کند و هیچ‌یک از زنجیره‌های توزیع سینمایی حاضر به پذیرش پخش آن نشدند. برای همین، فیلم مستقیما سر از پخش اینترنتی درآورد. به نظر نمی‌رسد کلینت ایستوود از انتخاب‌های پسر بازیگرش چندان راضی باشد و این در حالی است که در فیلم‌های خودش هم نقشی به او نمی‌دهد.