اجرای نقشه فرار در کوهستان

متهم بدهکار با انتشار ویدئوهای غیرواقعی 3 روز امدادگران را سر کار گذاشت و از کشور گریخت

اجرای نقشه فرار در کوهستان

   ماجرای کوهنورد ناپدید شده در توچال پس از پنج روز با افشای سناریوی او برای فرار از کشور جنجالی شد. در حالی که تیم‌های امدادی در کوهستان در جست‌وجو برای یافتن او بودند، مرد جوان با خیال راحت به فرودگام امام(ره) رفت و راهی ترکیه شد.
 به گزارش خبرنگار جام‌جم، عصر روز پنجشنبه، خانواده مرد جوانی با مراجعه به تیم‌های امداد کوهستان از ناپدید شدن او در ارتفاعات توچال خبر دادند. آن‌طور که خانواده این کوهنورد می‌گفتند، مرد جوان صبح روز پنجشنبه برای کوهنوردی راهی ارتفاعات توچال شده و حتی چند عکس و فیلم هم از خودش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. پس از آن دیگر به خانه بازنگشته و ارتباط او با خانواده‌‌اش قطع شده بود. تیم امدادی در ادامه به بررسی فیلم‌هایی که او از خود منتشر کرده بود، پرداختند که نشان می‌داد شرایط جوی در آن روز مساعد بوده و مرد کوهنورد فقط در یکی از فیلم‌ها تاریخ کوهنوردی خود را اعلام کرده است.
آغاز جست‌وجوها
در نخستین گام تیم‌های امدادی در قالب چند گروه با کمک امدادگران هلال‌احمر مسیرهایی که احتمال داشت مرد کوهنورد از آنها به پایین بازگشته باشد را بررسی کرده و در حوالی ایستگاه پنج کوله او را پیدا کردند. با پیدا شدن کوله، احتمال این‌که او در همان منطقه قربانی حادثه‌ای شده باشد مطرح و جست‌وجو در آن منطقه متمرکز شد. همزمان با آن، ماموران پلیس هم تحقیقات پلیسی درباره سرنوشت مرد جوان را آغاز کردند. پس از سه روز جست‌وجوی زمینی و هوایی در توچال هیچ ردی از او به دست نیامد.
فرار از کشور
دکتر حمید مساعدیان، مسؤول کارگروه امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی در این باره به جام‌جم گفت: با این‌که برخی اتفاقات در ماجرای ناپدید شدن این مرد عجیب به نظر می‌رسید اما امدادگران همچنان به جست‌وجوی خود ادامه دادند. روزی که او ناپدید شده، شرایط جوی بد نبود. از سوی دیگر پیدا شدن کوله در ایستگاه پنج، احتمال ناپدید شدن او را ضعیف کرده و در پایان فیلم هم عجیب بود. او در یکی از فیلم‌ها سکوت کرده و در فیلم دوم فقط محل حضورش را اعلام کرده بود.
وی افزود: صبح روز دوشنبه با جایگزینی تیم جدیدی از امدادگران قصد داشتیم جست‌وجو را آغاز کنیم که مسؤولان به ما اعلام کردند، او از کشور خارج شده‌است. آن‌طور که ما متوجه شدیم، او در پرونده‌ای ضمانت هشت میلیاردی داشته و ساعت 6 و 30 دقیقه صبح جمعه کشور را به مقصد ترکیه ترک کرده بود. در حالی که ما در جست‌وجوی او بودیم، مرد جوان به فرودگاه امام(ره) رفته و کشور را ترک کرده بود.
مساعدیان خاطر نشان کرد: بحث دلیل خروج او از کشور به تیم قضایی و پلیسی مربوط می‌شود و زمانی که موضوع به ما اعلام شد، عملیات جست‌وجو را متوقف کردیم.
افشای این موضوع باعث واکنش کوهنوردان در شبکه‌های اجتماعی شده و امدادگرانی که در این مدت با به خطر انداختن جان خود به‌دنبال او بودند، خواستار برخورد با این مرد شدند. یکی از آنها در این باره نوشت: «جا داره پلیس در این موضوع مداخله کنه و اجازه نده حق نیروهای امدادکوهستان ضایع بشه! باید برخورد شود تا شخص دیگری جرات نکنه این کار زشت و منفور را تکرار کنه و جان 100‌امدادگر را به خطر بیندازه.»
محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر هم دیروز در این باره گفت: نیرو‌های هلال‌احمر یک شبانه‌روز در ارتفاعات توچال به‌دنبال این مرد بودند اما اثری از او وجود نداشت.
ما هم شنیدیم که این فرد از کشور فرار کرده‌است. متاسفانه هلال‌‌احمر که یکی از سازمان‌های امدادی است با مزاحم تلفنی روبه‌روست و برخی افراد با اعلام حوادث گمشدگی دروغین باعث ایجاد مزاحمت برای هلال‌احمر‌می‌شوند.