مدارس باز هم بدون وزیر ماندند

چرا نمایندگان مجلس برای دومین بار به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند؟

مدارس باز هم بدون وزیر ماندند

روز گذشته مجلس به وزیر پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش اعتماد نکرد و مسعود فیاضی با 140 رای مخالف نتوانست راهی پاستور شود. با این‌که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح دیروز (سه‌شنبه) برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود به مجلس رفت و به نمایندگان تاکید کرد با بررسی‌هایی که در کارگروه‌های مربوط انجام شده فیاضی از کسانی بوده که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه ممتازی برخوردار شده و خود من هم با ایشان مصاحبه کردم اما با این حال نمایندگان برای رای دادن به این وزیر قانع نشدند تا وضعیت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش با گذشت دو ماه از شروع سال تحصیلی همچنان بلاتکلیف باشد. البته مشکل فقط شروع سال تحصیلی و بی‌وزیر ماندن مهم‌ترین وزارتخانه آموزشی نیست، مشکل دیگر بحث حقوقی و استمرار مسؤولیت سرپرست فعلی است، به بیان دقیق‌تر در حال حاضر فقط یک هفته از مهلت سه ماهه سرپرستی آموزش و پرورش باقی است و در صورتی‌که رئیس‌جمهور بخواهد فرصت طولانی‌تری برای سرپرستی این وزارتخانه وجود داشته باشد، باید از رهبر انقلاب اذن بگیرد.

بعد از رای نیاوردن وزیر پیشنهادی دولت در مجلس، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، سیدنظام‌الدین موسوی درباره رأی نیاوردن دومین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش در جلسه علنی دیروز مجلس گفت که رئیس‌جمهور فقط یک فرصت سه ماهه برای اداره یک وزارتخانه با سرپرست داشته و این‌طور نیست که این فرصت سه ماه دیگر تمدید شود؛ بنابراین یا رئیس‌جمهور باید تا هفته آینده و در فرصت باقیمانده وزیر پیشنهادی جدیدی معرفی کند یا این‌که اگر بخواهند سرپرست انتخاب کنند و فرصت طولانی‌تری داشته باشند، باید از مجاری قانونی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، مجوز بگیرند که براساس عُرف شکل گرفته در اقدام رؤسای‌جمهور گذشته، در این موارد باید مجوز و اذن رهبر معظم انقلاب گرفته شود.
روز گذشته در جریان بررسی صلاحیت مسعود فیاضی، ابتدا گزارش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش قرائت شد و دغدغه اصلی آنها این بود که وزیر پیشنهاد شده از جامعه معلمان نیست. در این گزارش تاکید شد که فیاضی سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند و صرفا دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس است و در برنامه‌اش هم به‌خوبی به مسائل اولویت‌دار و آسیب‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش اشاره داشته و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام کرده اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسؤولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمان‌بندی مشخص برای راهکارهای خود ارائه کند. با وجود این نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون، مخالفت با تصدی وزارت آموزش و پرورش از سوی فیاضی بود.
 مخالفان: فیاضی از خانواده آموزش و پرورش نیست
بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور نوبت به مخالفان و موافقان رسید تا نظرات‌شان را مطرح کنند. محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس در طرح مخالفت خود گفت: یک میلیون نفر در آموزش و پرورش معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد و... داریم، آقای رئیسی آیا در بین این یک میلیون نفر فردی قوی و دارای تحصیلات تکمیلی پیدا نکردند که به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کنند.
 محمد وحیدی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: اظهارات من در مخالفت با برنامه‌های آقای فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است نه مخالفت با آیت‌ا... رئیسی و دولت سیزدهم؛ من با افتخار پشت سر این دولت انقلابی ایستاده‌ام، ضمن این‌که استان ما بیشترین رأی را به آیت‌ا... رئیسی در انتخابات داد. نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش، وزیر 40درصد کشور است که مهم‌ترین دستگاه و زیربنایی‌ترین دستگاه در تربیت آینده انقلابی که ریشه تربیتی دارد، است و این وزارتخانه مهم‌ترین وزارتخانه زیربنایی کشور محسوب می‌شود اما 20 ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شده‌است و باید آقای فیاضی به آنها پاسخ دهد.
احمد محرم‌زاده، نماینده مردم اهر و هریس هم در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: شما در سوابق‌تان گفته‌اید که هفت سال مدیر آموزشی و پرورشی بوده‌اید، شما مدیر کدام مدرسه تهران بوده‌اید و چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد تحت پوشش وزارت علوم نیست؟ محرم‌زاده ادامه داد:‌ عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نبخگان دکترای فقه گرفته‌اید؟ طرح شما برای مشارکت بخش غیردولتی در تامین نیازهای آموزش و پرورش چیست؟
 سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی دیگر مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از 40سال این‌طور وزیر برای آن معرفی شود، گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما نیست، در حال حاضر آموزش و پرورش 25 تا 30درصد کسری بودجه دارد و بازنشستگان هم دچار مشکل هستند. آیا با جزوه (برنامه پیشنهادی وزیر) می‌توان این مشکلات را حل کرد؟
 موافقان: فیاضی توانمند است
و می‌تواند تحول ایجاد کند

 موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز پارلمان در موافقت با مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هفته پیش جناب آقای دکتر مسعود فیاضی پس از ماه‌ها بررسی و مقایسه با دیگر گزینه‌های ممتاز جمهوری اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی ریاست محترم جمهور ارائه شد.
وی افزود: بلادرنگ پس از این معرفی شبکه‌های معاند شروع به تخریب ایشان کردند و کسانی که به دنبال سند ۲۰۳۰ بوده و هستند، اختلاسگران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش از جمله مخالفان بودند که شروع به تخریب کردند که در جبهه مقابل جمع زیادی از فرهنگیان و دلسوزان حمایت و موافقت خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند. غضنفرآبادی ادامه داد: وزیری که برنامه‌های جدی خود را ارائه کرد و نشان داد که می‌تواند تحول گسترده‌ای در بخش آموزش و پرورش صورت دهد، من نیز مانند سایر همکارانم وقتی نام وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری تردید کردم اما با تحقیقاتی که انجام دادم و نیز جلسه‌ای که روز گذشته در کمیسیون قضایی با ایشان داشتیم نه تنها این تردیدها برطرف شد، بلکه ایشان را نیرویی قابل و توانمند یافتم.
زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس هم در موافقت با وزیر پیشنهادی بیان کرد: گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، هفت سال در این وزارتخانه مدیر بوده و برنامه تحولی دارد. وی تصریح کرد: آقای فیاضی هفت سال سابقه تدریس داشته و افق و چشم‌اندازهایی را برای آموزش و پرورش تدوین کرده است اما ما بحث نسبت فامیلی را در مورد ایشان بارها شنیده‌ایم اما کسی در مورد برادر شهید ایشان سخنی نگفته است.
الهیان با اشاره به تدوین برنامه تحولی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اجرای سند تحولی آموزش و پرورش گفت: برنامه 40صفحه‌ای تدوین شده توسط ایشان به معنای ختم سند2030 است و این یعنی پرونده2030 در آموزش و پرورش بسته می‌شود و موج تخریب در رسانه‌های بیگانه نشان می‌دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.
عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، دیگر موافق مسعود فیاضی بود که گفت: بسیاری از همکارانم در مواجهه با مسعود فیاضی «دو دو» و مخالفت کردند اما وقتی با آنها صحبت کردم و گفتم آیا اساسا صحبت‌های وی را شنیده‌اید یا وی را دیده‌اید که گفتند خیر!
وی افزود: این‌که صحبت‌های من و تو و بی‌بی‌سی را شنیده و آمده‌ایم و در خانه ملت مخالفت می‌کنیم، درست نیست. یا سکوت کنید و نه تایید. این حرف‌ها را در دوران انتخابات به من و شما هم گفتند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در نشست علنی دیروز پارلمان در موافقت با مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: در مجلس به نحوی صحبت نشود که شنوندگان قضاوت درستی از ما نداشته باشند؛ فیاضی صد و اندی برنامه به مجلس ارائه داده اما کسی توجه نمی‌کند. این برنامه‌های عملیاتی موارد مهمی همچون رتبه‌بندی معلمان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان و سایر موارد را شامل می‌شود. ما از یک طرف می‌گوییم به تحول نیاز داریم، از طرفی دیگر به جوانی که سابقه تحول‌زایی داشته و رویکرد آن تحولی است، توجهی نداریم.
 فیاضی: نقشه راهم، سند تحول آموزش و پرورش است
مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز بعد از شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس بیان کرد: قطعا تنها دغدغه من ارتقای آموزش و پرورش است، زیرا ۴۰درصد از حجم دولت معادل ۵۰ میلیون نفر را در خود دارد از این رو بنده دست افراد مخالف می‌بوسم و دغدغه‌های آنها را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم.
وی ادامه داد: بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتم و شأن نمایندگان مجلس را می‌دانم و به این واقف هستم تصمیماتی که نماینده می‌گیرد تصمیم درستی است و هر تصمیمی که نمایندگان مجلس نسبت به بنده بگیرند، پذیرا هستم.
فیاضی تاکید کرد: من مدیر تحولگرا هستم و نقشه راه بنده، سند تحول بنیادی آموزش و پرورش است و اصلا اعتقادی به سندهای دیگر همچون 2030 ندارم و حتی در دستور کار نخواهد بود.
وی ادامه داد: بنده موظف هستم سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنم. درخواست دارم اگر اعتمادی به بنده شد، هر ساله از من گزارش اجرایی شدن سند تحول را بخواهند.
رای منفی مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
در نهایت نمایندگان بعد از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان با گزینه پیشنهادی دولت، با 115رای موافق، 140رای مخالف و 5رای ممتنع به مسعود فیاضی برای تصدی مسوولیت وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکردند و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از عدم رأی نمایندگان به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از رئیس‌جمهور درخواست کرد در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.


رئیس‌جمهور: فیاضی براساس شایستگی انتخاب شده، نه توصیه
 سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس طی سخنانی با بیان این‌که در فرآیند انتخاب وزرا محور کار شایستگی است و رابطه رفاقت و قرابت و فشارهای رسانه‌ای باعث معرفی کسی نمی‌شود، تأکید کرد: این روش به عدالت نزدیک‌تر است و در انتخاب و معرفی وزیر آموزش و پرورش نیز همین روند طی شده است.
رئیسی گفت: کارگروه‌های کارشناسی با 20 نفر از افرادی که در مظان مسؤولیت بوده‌اند مصاحبه کرده‌اند و این به دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش و پرورش بوده است. رئیس‌جمهور ادامه داد: شرایط کلی شامل روحیه انقلابی، فسادستیزی،‌ کارآمدی و روحیه تحولی که برای همه وزرا مطرح بوده و این شرایط باید مستمرا ارزیابی شود، در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مطرح بوده‌است و با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی، آقای دکتر فیاضی در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شده‌است.
وی خاطرنشان کرد: خودم نیز چند بار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و این‌که وزرای اسبق آموزش و پرورش هم ایشان را با صلاحیت اعلام کرده‌اند، به‌دلیل شناخت از آموزش و پرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده‌است.
رئیسی همچنین با اشاره ضمنی به برخی انتقادات درخصوص خویشاوندی وزیر پیشنهادی با برخی مسؤولان تصریح کرد: ممکن است افرادی با هم خویشاوند باشند ولی دستاوردهای زندگی خود آنها اهمیت دارد اگر قرار بر بی‌توجهی به شایستگی‌ها و دستاوردهای افراد باشد این هم بی‌عدالتی است.
رئیس‌جمهور اظهار کرد:‌ توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست و آنچه مهم است این است که افراد شایستگی‌های لازم را داشته باشند.